Eigen land: ideeen gezocht voor stalbouw + rest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneVD

Eigen land: ideeen gezocht voor stalbouw + rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:53

Een vriendin van mij heeft een stuk land gekocht.
Nu vroeg ze aan mij of ik nog wat ideeen had.
Die heb ik ook wel, maar misschien dat jullie ook wat leuks weten.

Het word een stal voor 3 paarden en 2 ponytjes, waarvan de 2 pony's (welsh a) en iig 1 paard gebruikt wordt voor de fok.
Zelf heeft ze 1 pony en 1 paard, de rest zijn van vrienden.
Laten we zeggen dat het idee is dat het een klein pensionstalletje is, vrienden dan voornamelijk.

Er komt een overdekte (zijwanden wel allemaal open) buitenbak, is al naar gevraagt of dat gebouwd mag worden.

Ze wil zo'n 3 paddocks, waarvan 1tje nog gebruikt zou kunnen worden om in te rijden dus die word 20x40m.
Wat voor afmetingen voor de andere 2?

De stal wordt 8x12m waarin iig 4 stallen komen waarbij de zijwanden eruit kunnen en het dus een inloopstal word voor in de zomer.
Dus als de wanden er in zitten, dan zijn ze zo'n 8x3m per stal (maar indeling kan anders gedaan worden als er bv veulens zijn (opfok idee)
Ook wil ze een handige zadelkamer krijgen waarbij het ook als kantinetje functioneerd, aan wat voor afmetingen zou je kunnen denken?

De rest van de grond wordt door 2en gesplits, zo kan de ene wei rusten en de andere gebruikt worden.

Als ik wat informatie ben vergeten te schrijven, dan hoor ik het wel.

Leuke ideeen die uitgetekend zijn, zijn ook erg welkom Haha!

Alvast bedankt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:17

Vergeet niet al je vergunningen, het zou ontzettend zonde zijn als je binnen een maand alles weer moet slopen.
Verder een super goed slot op je zadelkamer maken, zodat ze echt wat moeten openbreken als ze je zadel mee willen nemen.
Ook zou ik denk de stallen wat kleiner maken en een aparte kantine en zadelkamer maken. Als je dan ga rijden en er is nog iemand op stal of die komt op stal kan je wel de kantine open houden, maar de zadelkamer altijd op slot doen. Want ze halen je spullen op de gekste tijden weg.
Ook is een aparte was/poetsplaats onwijs handig, zeker in de winter is het lekker als je de ruimte hebt om hem te borstelen en dan niet in de stal te hoeven staan. De stal beschouw ik dan ook altijd als van mijn pony, als ik er wat mee doe, al is het maar borstelen haal ik hem eruit. Dan blijft zijn stal zijn plekje waar ik hem alleen aai.

Onze paddock is 12x12. Dat is een lekkere maat, ze kunnen zich goed uitleven en hij is ook in gebruik als longeerbak en daar is hij een super maatje voor (voor pony's).

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:22

De kantine en stal staat los van elkaar, 2 toegangen, 1 via stal en 1 via buiten.

Zadelkamer gaat idd op slot.

Poetsplek etc komt buiten, een overdekt stuk waarbij de zijkanten dicht zitten met fijn gaas/maas.

De stal is dus een schuur waarbij er alleen wat wanden in komen, dus geen gangpad o.i.d.
Het is dus meer een buitenstal, waarbij ze aan beide kanten overdekt naar buiten zouden kunnen kijken/beide kanten deuren.

Maar alle ideeen zijn welkom.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:25

Mag er op het weiland wel gebouwd worden?
Daar heb je ook nog kans op, dat het onder agrarisch valt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:25

Maar dat is toch niet makkelijk, als je dan de middelste pony wilt hebben, moet je door die andere stallen heen Verward

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:26

in de kantine een raam zodat je de rijbak in kan kijken?
zeker goed slot op je zadelkamer
goede poetsplaats is altijd handig

wel lekker dat de paarden zoveel ruimte krijgen in de stallen!!

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:27

Nee, er komen wel 4 deuren (8 als aan beide kanten komt).
Voor kom je terecht op het erf en de deru achter kom je in de wei of paddock.
Je kan ze dus allemaal apart bereiken.

Die stallen worden ook extra ruim omdat er om de zoveel tijd ook een veulen erbij loopt Lachen

De kantine komt los van de bak, teminste het liefste wil ze dat, maar zelf dacht ik er ook aan om die aan de bak te plaatsen en dat je er naar binnen kan kijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:28

ik zou de stallen 5*3 doen
dan kun je het zo doen dat je een gangpad hebt van 12*3
eventueel kun je in dat gangpad in nood nog stalletje maken van 3*3
Maar als je een gewoon gangpad hebt kun je daar je paarden aanbinden om te poetsen, en eventueel een stukje inrichten als wasplaats en/of solarium
en je hebt een heleboel luxe
de paddocks: is dat om eens los te gooien of om de paarden een paar uur per dag op te zetten?
ik zou dan minimum 20*20 nemen per paddock

edit: een overdekt gangpad is altijd prettig in de winter
neem maar een vb: paardje heeft koliek, en buiten is het hondeweer, dan kun je tenminste op het gangpad lopen met je paard
of voro te poetsen als het buiten regent ois het ook wel prettig

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:33

Gangpad komt dus buiten de stal, het word een overdekt stukje waarvan de zijkanten met dat fijne maas dicht gaat.
Dit word 12x3m zo ongeveer.

Zelf dacht ze eraan om dat weer aan de bak te grenzen, en daar dus de ingang te maken (er komt er dan ook nog een vanaf de zijkant (bestraat stuk/parkeerplaatsen)

Snappen jullie het zo?
Anders teken ik het even snel.

(moet wel inpakken omdat ik op vakantie ga vanavond/morgen ochtend vroeg)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:40

uhm ik snap het niet echt..ik heb nu een heel vaag beeld voor me..Maar zorg wel dat je eerst vergunningen e.d regelt..!

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:42

Wat snap je niet?
Welk deel snap je dus niet?

Maar vergunningen etc zijn in aanvraag.
Maar ze is al iedeen aan het opdoen hoe ze het veder wilt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:43

ik snap het
Misschien zou het handiger zijn moest je stallen maken van 4*3
Als de paarden iedere dag eruit kunnen is dit groot genoeg
daarnaast kun je meer paarden huisvesten en spaar je stro uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:45

dutske schreef:
ik snap het
Misschien zou het handiger zijn moest je stallen maken van 4*3
Als de paarden iedere dag eruit kunnen is dit groot genoeg
daarnaast kun je meer paarden huisvesten en spaar je stro uit

ben ik het mee eens..!
En gaan de paarden dan s òchtends vroeg naar buiten en sà vonds naar binnen of wissel je het af?

BTW:ik snap hem al (heb het nog een paar keer doorgelezen..

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:45

Ze komen er idd elke dag uit.

De paddock zijn er voor als de wei echt zeiknat is, om die te sparen dus.
'S nachts op stal en overdag buiten.
In de winter is het 24/7 buiten maar mogelijk om hun stal in te lopen (panelen er uit, dus een inloopstal, of er zijn paarden die niet bij elkaar kunnen, dan is de mogelijkheid om aparte paden te maken naar hun stallen (en eigen weide delen).

En de stallen kleiner maken is een optie.
Al staan ze elke dag/hele dag buiten.

Het zou idd ook kunnen dat de stallen 4x3 worden (= 8 stallen) of de overige deel word dan in 2en gedeelt (6x3 per stal) en 4 van 4x3.

Maar sowieso is het een stal met meerdere opties doordat de wanden er in en uit geschoven kunnen worden.
Het zou ook kunnen zijn dat er meerdere railsen bevestigd worden.
Laatst bijgewerkt door SanneVD op 03-12-04 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:49

Wat ze bij mijn vorige stage deden is een stuk erf voor de stallen en dan een pad naar de weide.. dit waren dan de inloopstallen en alleen s`winters gingen ze s`nachts op stal.. Dus dan kregen ze rond een uur of 7 hun eten in eigen stal en werden ze daarna weer vrijgelaten of op stal gehouden.. En dan kun je ook weer via het hek naar de paddock f buitenbak..

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 18:50

Ik zal het even tekenen.
Want zij had ook al een idee met uitlooppaden.
Zo ook in mijn verhaal, maar dat is wat onduidelijk uitgelegd door mij vind ik zelf.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:00

Hou eventueel ook rekening met een aparte stal ( dus niet bij de andere stallen). Als je een paard hebt wat ziek is en wat rust nodig heeft is het altijd makkelijk om het in een aparte stal te doen ( eventueel ook voor veulenen en besmettelijke ziektes).

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:06

Zou iemand hem voor me kunnen uploaden, de tekening (ugh zo mooi is hij niet geworden, maar als je het maar snapt Haha!)

Siempie: met aparte stal bedoel je een stal die geheel los staat van de stal, of waar ze alleen in kunnen staan (box)?
Laatst bijgewerkt door SanneVD op 03-12-04 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:07

voor 4 paarden en/of ponies is 2 weilanden te weinig ze maken het vrij snel kapot.

SanneVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:09

Er komen 2 weilanden.
Waarbij de een met rust word gelaten in de winter en de andere in de zomer.

Paddocks hebben ze ook nog, voor als het land echt te nat word.

Aan 2 weides heb je wel genoeg, ze zijn vrij groot (optie om die nog eens in 2en te delen)
Ruimte genoeg dus wel, al maken ze er 1 kapot (ze hebben iig de mogelijkheid om altijd buiten te staan desnoods in de paddocks)

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:34

Ja ik bedoel idd een aparte box. Mocht er eens droes uitbreken ( of iets in die richting) kan er een paard ( of twee) apart worden gezet.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:37

Verzekering technisch gezien is het heel verstandig om in de zadelkamer ook kasten te zetten zodat de zadels achter 2 sloten zitten.
Dit heb ik van onze IAK verzekering.

Voor de rest klinkt het allemaal heel leuk... OK dan!
Succes...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:44

ja mag de foto doorsturen naar mij hoor
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 10-05-23 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:58

Denk je er ook aan dat de gemeente volgens mij ook echte tekeningen wil zien, correct me if I'm wrong. Ik zou maar eens een stallenbouwer bellen, die heeft er vast meer verstand van Knipoog