Help, ze wordt te sterk!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Help, ze wordt te sterk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 16:50

Sinds enkele maanden heb ik een merrieveulen. Ze is nu zo'n 8 maanden oud. Ze staat overdag hele dagen op de wei met 7 andere paarden en een koe.

Ongeveer 1x in de week probeer ik wat met haar te doen. Laten wennen aan een deken. 5 minuutjes op leggen enzo. Met iets voor haar neus wapperen. Bovenkant van haar hoeven schoonmaken met een krabbertje als ze smerig zijn. Gewoon kleine dingetjes die voor een volwassen paard heel gewoon zijn, maar waar zij nog niet aan gewend is. Dit doe ik omdat ik vind dat zij een heel bang paardje is. Ik wil haar voor haar 3e levensjaar zoveel mogelijk aan deze dingen laten wennen, zodat ze met een gerust hart ingereden kan worden.
Een stalgenoot van mij heeft geadviseerd om er ook eens mee te gaan wandelen. Dat ze ook al gewend raakt aan auto's, traktoren en fietsen enzo. Ze staat wel aan een weg, maar de wei is zo groot dat ze er 9 van de 10x niet dichtbij staat en ze waarschijnlijk ook niet opmerkt.

Ik vind dat ze ook moet wennen aan het feit dat ze wel eens uit de wei gehaald zal worden overdag. Dat gebeurt ook regelmatig met de andere paarden, dus waarom zou zij er niet alvast aan wennen.
Zo ook vandaag. Ik wil alvast een voorbereiding maken voor eens een keer een paar minuten buiten te lopen. Daarom heb ik haar even in de bak gezet. Deze staat redelijk dicht bij de weg en dit is alweer een stapje verder naar buiten.
Op het moment dat ik de deur terug open deed naar buiten om weer naar de wei te gaan, sprong ze naar buiten. Mijn voet helemaal in de modder. Op dat moment werd ze eigenlijk superwild en wilde meteen terug naar de wei, omdat ze haar vriendjes zag. Nou is er bij ons een paadje van balken omdat het een gigantische slikzooi is en ik zat helemaal moeilijk te doen om ons er een beetje fatsoenlijk doorheen te loodsen. Totdat ze als een gek begon te trekken. Zo hard dat ze het hele touw door mijn handen heen slierde en los was. Nou had ik haar snel te pakken gelukkig, maar ik was er best wel van geschrokken. Ik ben absoluut niet bang en had nooit verwacht dat ik haar niet zou kunnen houden, maar dat is dus toch gebeurt. Wat als dit nou gebeurd als ik er buiten mee ga wandelen?

Wat kan ik hier nou tegen doen?? Ik wil wel dingen met haar blijven doen. En zeg dan niet dat ze kind is en dat ik er niks mee moet doen tot ze 3 is, want dan is ze dus nog veel sterker. Tegen die tijd kan ik er dan waarschijnlijk helemaal niks mee. Ze zal wel groot worden. Zo rond de 1.70.
Ik heb niet altijd iemand tot mijn beschikking die mij kan helpen, want ik sta op een boerderij.

Weten jullie een oplossing?

Alvast bedankt.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:53

In ieder geval moet haar duidelijk worden gemaakt wie de baas is!
Ze heeft geen respect voor jou, en dat moet veranderen.
Ik kan je geen goede tips geven, en tips via internet kunnen wardevol zijn, maar niet heilig.
Ik zou hulp zoeken, iemand die echt met jou en je paardje aan de slag kan.
Zodat je over een tijdje alleen maar plezierige dingen met ons kan delen op bokt!
Veel succes!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:04

Ze heeft blijkbaar geen respect voor je..
en ze wil graag spelen, leer haar naar jou te luisteren op een speelse manier, zodat het voor haar ook leuk blifjt..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:29

Inderdaad, ik heb het gevoel dat ze weinig respect heeft voor anderen. En dan te bedenken dat ze voor mij nog het meeste respect heeft dan voor anderen als zij wat met haar willen doen. Bijvoorbeeld bij hoeven uitkrabben.
Wat ik ook vaak hoor van degene die de paarden altijd binnenzet is dat ze vaak gewoon door wil lopen. Dat ze dan bijna over je heen loopt, zodat je als een gek opzij moet springen. (Als ze bij ons op stal worden gezet gaat de wei open en lopen ze zelf naar hun stal)
Het is niet zo dat ik niet consequent ben wat betreft haar opvoeding. Ik ben heel erg alert en straf haar af wanneer dit nodig is. Dit kan zijn met mijn stem, maar als ze het te bont maakt, bijten bijvoorbeeld (doet ze vrijwel nooit) krijgt ze een tik.
Ik probeer haar een zo goed mogelijke opvoeding mee te geven, maar ze druist er keihard tegenin. Echt pubergedrag.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:40

Je hebt hulp terplekke nodig. soms kan met wat simpele foefjes respect bij gebracht worden. Met paarden omgaan hoeft geen enkele kracht te kosten, als je maar de juiste signalen kunt geven met je lichaamstaal en intonatie van je stem. Maar dat is lastig uitleggen vanaf achter de computer en het zit hem in een heleboel kleine dingetjes. Iemand die erbij staat, kan meteen ingrijpen en zeggen wat je moet doen...
Ik hoop dat iemand zich aanbied om je te helpen, of dat je iemand in de buurt kan vinden.
Oh en een paard van 8 maanden is geen puber (dat zijn ze als driejarigen) maar een peutertje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:44

Wat je moet doen is OF niks meer met haar, OF aanpakken die handel.....

Niet afwachten wat zij gaat doen, JIJ bepaald wat zij gaat doen.... En dat gaat zoals Lusitana niet gepaard met kracht maar wel met jouw houding.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 22:17

Bedankt voor de tips. Ik ga eraan werken en iemand zoeken die me kan helpen.