het gaat niet goed. Wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

het gaat niet goed. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 15:10

hoi, het gaat niet goed tussen mij en Rosa. Ze bokt naar me in het land en rent van me weg. Met rijden gaat het ook helemaal niet goed. Ze rent weg, bokt. Luisterd niet. Zwiept methaar hoofd, verder is ze niet te vangen in de wei. Ze i zlefs bang voor me terwijl ik haar niets heb gedaan. Ik heb al heel lang niet gereden. Omdat het gewoon niet meer ging, maar ik wil toch weer beginnen. Ik krijg binnenkort les.
Wat moet ik nou doen? Ik wil haar niet verkopen, want ik houd super veel van der. Maar zo gaat het echt nniet meer.
Ik wist niet dan een eigen paard zo veel tranen leverde Verdrietig Huilen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:22

Hè, wat jammer dat Rosa zo maf doet. Ik denk wel dat ze probeert iets te vertellen... Ik zou werken aan vertrouwen. Kun je geen hulp op dat gebied krijgen van een parelli aanhanger ofzo? Misschien kan een andere bokker je daar verder mee helpen, ik woon in Portugal..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:23

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:34

Denk dat het inderdaad goed is dat je weer les gaat nemen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:00

Tja, ik doe aan freestyle van Emiel Voest, zou prima bij je helpen, helaas beetje ver om zelf langs te komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:35

Naar je bokken en wegrennen is een teken van dominantie. Je paard is jou duidelijk de baas. Ik denk dat je het angstgedrag wat je in haar denkt te zien verkeerd interpreteerd, ze wil gewoon niets met je te maken hebben.

Wat de problemen met het rijden betreft kunnen hier lichamelijke oorzaken liggen. Maar dat mag niet de reden zijn waarom ze zich op het land niet laat pakken.

Een eigen paard levert geen tranen op als je bereid bent aan jullie relatie te werken. Gewoon niet meer gaan rijden omdat het niet gaat getuigd van weinig doorzettingsvermogen van jou kant.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:59

Misschien mis je de "klik" met je paard... ook dat kan...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:46

ik ben het met cassidy eens.

en neem les Lachen

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:47

En aan het vertrouwen werken, ga in de wei op je hurken zitten,n neem wat lekker mee, als ze zich laat pakken beloon haar uitbundig en geef haar wat lekkers. en doe dit elke keer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:49

Duidelijk is dat paard en jij niet klikken..... misschien moet je er wel aan denken om haar te verkopen en een ander diertje te kopen wat wel qua karakter bij je past.

bloemkooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:54

Cassidy schreef:
Een eigen paard levert geen tranen op als je bereid bent aan jullie relatie te werken. Gewoon niet meer gaan rijden omdat het niet gaat getuigd van weinig doorzettingsvermogen van jou kant.

Sorry maar ik vind nogal kort door de bocht. Iedereen mag tranen van verdriet en gevoel van onmacht hebben, dat betekend niet dat je dan niet bereid bent aan een relatie met je pony te werken.

Verder ben ik het wel met je eens. Het gedrag van de pony lijkt een dominantieprobleem. Dit kan (uit eigen ervaring Bloos ) doorslaan naar het rijden: dominant naast ruiter kan overlopen in dominant zijn wanneer de ruiter rijdt. Les nemen helpt je waarschijnlijk het meest

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:24

bloemkooltje schreef:
Sorry maar ik vind nogal kort door de bocht. Iedereen mag tranen van verdriet en gevoel van onmacht hebben, dat betekend niet dat je dan niet bereid bent aan een relatie met je pony te werken.

Misschien kun je het hele verhaal even quoten? TS zegt dat ze niet meer rijdt omdat het niet gaat. Beetje fatalistische instelling en dat zit me dwars. Ook meteen de conclusie trekken dat je niet met je paard klikt omdat hij of zij zich niet laat pakken is complete kul.

Het probleem ligt bij de eigenaar zelf, en niet bij het paard. Als jij duidelijk laat zien dat je de baas bent, je paard op een paardvriendelijke manier te verstaan geeft de leider te zijn in jullie kudde van twee, dan hoeft het nog niet te klikken. Het probleem van niet klikken komt pas als je er op zit.

Ik heb een advies voor je: verdiep je eens in Natural Horsemanship. Er zijn op Yahoogroups de nodige forums waar je heen kunt. En dan wil ik je met klem aanraden de forums te bezoeken van Parelli en de beoefenaars daarvan. Je kunt ook een keertje een demonstratie bezoeken van Parelli: www.parelli.nl.

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:40

Ik denk ook dat je goed aan het vertrouwen moet werken en Ik spreek uit ervaring *LOL*.
Ik heb met mijn nu 1,5 jarige pony ook een tijdje ( problemen ) gehad met tot betrekking dat hij niet wou laten vangen en weg rennen enzo..
Heb hem in zijn waan gelaten en gedaan of ik gek was!!
Kom je niet naar mij ik ook niet naar jouw!
En op een gegeven moment komt ze wel.
Heb gedult laat niet merken dat je bang of niet baas over haar bent laat je niet kennen.
Ik heb nu een super goeie band .
heb gedult en neem idd les zorg dat ze je weer vertrouwd troetel lekker met haar geef haar afentoe als ze lief is iets lekkers.

Sorry heel verhaal haha maar miss heb je er wel wat aan.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:46

heeft ze geen last van dr rug (vanwege het zwiepen met hoofd), dat ze bang is dat je weer gaat rijden wat haar dan pijn bezorgt....

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:03

hoelang heb je rosa dan? en wanneer zijn de problemen begonnen?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 15:44

de problemen zijn bij 3 maanden gekomen, maar toen zijn we gestopt met Rijden omdat Rosa een veulen kreeg. We hebben der sins april. Ik ben net op de les geweest en het ging super goed!!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 15:46

gijsenkim schreef:
Duidelijk is dat paard en jij niet klikken..... misschien moet je er wel aan denken om haar te verkopen en een ander diertje te kopen wat wel qua karakter bij je past.

ik wil haar niet verkopen, echt niet. Er moet toch een manier zijn? Scheve mond

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:15

Punkies er is zeker een manier.

Ik zelf ben niet van mening dat dit echt dominant gedrag is. Het niet laten vangen, naar je bokken zijn allemaal afweer methode's om maar te zorgen dat ze met rust word gelaten.
De oorzaak waarom ze met rust wil worden gelaten trek ik toch door naar jullie omgang en het rijden. Haflingers zijn over het algemeen paarden met een sterke karakter. Heb in je profiel geloekt, maar de foto's van haar hoofd zijn wat onduidelijk en van voren genomen. Dus als je een duidelijk foto van haar hoofd heb van opzij kan ik meer over haar karakter zeggen.
Ze verteld jouw dat je iets verkeerd doet. Luister daarna en ga lekker grondwerk met haar doen. Ze is geen kwaadwillend paard zo van de foto, maar wel een die gevoelig is en weet wat ze wil.

Dus als je een foto van opzij heb van haar kan ik je meer vertellen.

Hou het verder leuk en vrij. Doordrukken van wat jij wil zou geheel in verkeerde aarden vallen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:23

punkies schreef:
ik wil haar niet verkopen, echt niet. Er moet toch een manier zijn? Scheve mond

Als je alles al geprobeerd hebt en het levert echt alleen maar tranen op het het wel het beste vaak.. Je wilt toch lekker kunnen rijden knuffelen enzo?? Of heb ik het mis? Je paardje krijgt het ook bij iemand anders goed hoor..

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:27

punkies schreef:
de problemen zijn bij 3 maanden gekomen, maar toen zijn we gestopt met Rijden omdat Rosa een veulen kreeg. We hebben der sins april. Ik ben net op de les geweest en het ging super goed!!

ga zo door OK dan! - zo krijg je er weer moed op, toch Knipoog ?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 19:27

volhouden, heb ik ook gedaan, heeft letterlijk veel bloed zweet&tranen gekost, maar dan heb je er ook wel wat voor terug!

neem (goed) les, dat doe je al dus dat is alvast goed, en verder als ze lastig blijft ook tijdens de les, is de rug en je zadel na laten kijken en haar gebit na laten kijken ook een optie.

ik zat met een stakend steigerend paard wat me ook nog eens de stal uittrapte en als t ff kon me nog beet ook, uiteindelijk zijn we Z1 dressuur geworden, helaas is ie nu afgekeurd ivm ataxie wrsch door een val in de wei Verdrietig maar het is door de jaren heen wel echt mn vriendje geworden, ipv de rotbok die zo de baas over me was!

als je echt wil, lukt het ook!!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 20:57

ze geeft ontzettend goed les, en ik wil het echt. Rosa is echt mijn paard en ik zou kapot gaan van jaloezi als ik haar zou verkopen (ik ben helemaal geen jaloers kind ofzo hoor) erg verhaal Renske, leeft hij nog wel dan?