trappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessabo

trappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 11:30

Hoi,

ik heb mijn probleem ook op een ander forum geplaatst, maar ik hoop op meer reacties, daarom ook hier nog maar een keer:

ik heb een probleem; mijn verzorgpaard (friese merrie) heeft - in ieder geval aan 1 kant - een kogelbeschermer nodig, echter, ze is er niet van gediend als je aan haar achterbenen komt. Ik verzorg/rij haar nu net ongeveer 2 maand, ze is ± 12 jaar en drachtig. Tot nu toe ben ik er nog niet in geslaagd haar bijvoorbeeld de hoeven achter uit te krabben of überhaupt haar achterbenen te borstelen. Ze trapt echt gericht naar je. Met borstelen houd ik met 1 hand altijd haar halster vast en haar hoofd naar me toe, maar dan kom ik dus niet helemaal tot achteraan. Op stal is ze sowieso niet echt "aardig"; ik moet haar altijd eerst lokken met eten, voordat ze bij me komt (als je op haar toe loopt, draait ze zich om en dreigt). Ze houdt ook niet van drukte, veel mensen. Kortom, beetje moeilijk dus. Met rijden is het verder geen probleem; als eenmaal alle tuig erop zit is ze hartstikke braaf. Ik heb sterk de indruk, dat ze geslagen is, maar ken haar achtergrond verder niet. Ik wil het graag met geduld oplossen, maar die kogelbeschermer heeft ze echt nodig. We hebben het al geprobeerd met 2 personen; 1 tilt haar voorbeen op (wat ze wel toestaat, ze is voor ook beslagen), maar dan nog slaagt ze erin naar me te trappen met haar achterbeen. Hoe los ik dit nou op? Ik wil wel waken voor m'n eigen veiligheid .... Verward

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 11:37

Ik zou eerst proberen of dit paard wat verdraagzamer wil worden aan haar achterbenen. Je kunt het proberen door een handoek om haar been heen te slaan. Je kunt dan zelf op een afstand blijven maar wel een aanraking aan het been doen. Zo kan ze wennen aan het gevoel van een aanraking. Als ze hier aan gewend rakt zou ik beginnen aan borstelen met een zachte borstel en vanuit hier uitbouwen naar een kogelbeschermer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:25

met een zacht touw wil het ook, lus erin maken en die met een zweepje om het been schuiven, zo kun je het optrekken zonder geschopt te worden. na een paar keer kun je vaak zelf het benen optillen.

en...tja.sorry is toch mijn mening, als ze gericht naar je trapt kreeg ze van mij een ongelooflijke trap terug.

doet ze het trouwens alleen op stal?
mijn pony deed het ook toen ik hem net had, trappen bij optillen van de achterbenen je kon er niet achterlangs etc...
op een geven moment was ik het zat, hij trapte naar me en ik heb zo keihard teruggetrapt tegen zijn been aan!

toen was het dus klaar...hij wilde nog wel eens dreigen ,maar trappen nooit weer..
Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:02

ik denk dat er dus iets heel anders aan de hand is... veel meer. Als ze niet prettig in de omgang is, heeft ze wat opvoeding nodig. Verder moet ze je vertrouwen. Dan kun je alles. Wat het achterbeen optillen betreft, daar heb je hierboven al tips voor en sinds het een Fries is, waarom niet aan haar behang trekken, ipv het been pakken. zodra de voet van de grond is, de hoef vastpakken. Die is minder gevoelig en dat laten ze meestal wel toe, en omhoogdrukken naar de knie, dus het been vouwen. Dan kunnen ze niet trappen. Dan rustig naar beneden en naar achteren uitvouwen. Maar nogmaals, ik zou werken aan vertrouwen en manieren, vraag hulp daarin...

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:50

Ik heb mijn paard ook een voetje geven moeten leren en dat idd via de sokken optillen gedaan. Eerst heel kort en dan belonenen en dat steeds verder uitbouwen.
Bij de smid moet een paard zich ook kunnen gedragen........

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:52

naast de nuttige tips van Lusitana werkt een tijdje afspuiten ook heel goed

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:36

Ben het eens met Lusitana dat je aan het vertrouwen moet werken.

Mijn friese merrie liet in het begin ook haar achterhoeven niet uitkrabben. Ik heb eerst alleen met mijn hoevenkrabber op de buitenkant van de hoef getikt. Daarna klein stukje optillen en met een zacht borstelltje over de binnenkant van de hoef gaan.
Als ze het netjes had toegelaten, kreeg ze een dikke knuffel en wat lekkers.
Ik hoef nu maar voet te zeggen en ze tilt ze op.
De hoefsmid geeft haar een 9+ omdat ze zo braaf is.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 21:46

Ik lees jullie reacties met veel belangstelling en een aantal tips zijn zeker goed (dat met een touw heb ik al eens bij een ander verzorgpaard uitgeprobeerd, alleen dat was bij het voorbeen en het was een jong dier).
Boukje is ongeveer 12 jaar oud en ik begin te denken dat het ook een dominantie-probleem is. Vanmorgen stond ze zonder halster in haar stal en het was een hele toer om haar te pakken te krijgen; een paard dat je bewust met haar achterkant gaat zoeken om een keer uit te halen is volgens mij niet angstig .... Ik krijg dan inderdaad de neiging om eens flink terug te meppen, alleen ik ben bang dat ik dan nooit haar vertrouwen win. Tegelijkertijd gaat het met borstelen al beter en met rijden is ze gewoon (amazingly) hartstikke braaf. De tips die jullie geven, gaan er echter vanuit, dat ik toch redelijk in de buurt van haar achterbenen kan komen en dat is nou net niet het geval. Zodra ik met mijn hand te ver langs haar achterbeen naar beneden zak, trapt ze. Misschien moet ik toch een keer terugtrappen, want ik wordt hier wel een beetje moedeloos van. Vanmorgen gereden zonder beschermer en weer was het wondje aan haar kogel open. Ik ben bang, dat ze allang door heeft, dat ik aarzel (lees: eigenlijk een beetje bang ben voor haar achterbeen) en ze maakt er grof misbruik van. Een paard dat zo loopt en zichzelf beschadigd moet toch haast gewend zijn geweest aan beschermers? Ik denk dat ik maar begin met een tip over een borstel op een steel en daarmee haar achterbenen borstel, net zo lang tot ze ophoudt met trappen. Iemand gaf me ook een tip over strijkringen ... heeft iemand hier goede ervaringen mee? Kan dat zo'n wond voorkomen? Kun je die laten zitten?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 21:53

met je handen steeds stukje verder aaien
niet te ver
rustig aan
en tegen der blijven praten, constant praten, maakt niet uit waarover, als je het maar op een lief toontje doet
als het goed gaat steeds belonen en zeggen dat ze braaf en lief en geweldig is
prijs haar helemaal de hemel in!

heb op mijn trektoch op een ruintje van 3 gereden (bretonner, als je die later inrijd als 2 kan je er niets meer mee) die had ook strijklappen nodig maar wilde ook niemand aan zen benen hebben

elke dag weer had ie open achter benen
enige wat ik kon doen was het goed schoonmaken met water (met gevaar voor eigen leven) en insmeren met een soort vet
even voor de duidelijkheid: dit was niet mijn eigen paard, had er weinig zeggenschap over, het was in frankrijk, we waren 4 dagen onderweg dus geen materiaal bij ons!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 22:02

Gewoon heel strak op je doel afgaan, niet twijfelen en zo dicht mogelijk bij haar staan. Zowizo krijgt een paard dat naar me trapt een zo hard mogelijke trap terug... bij dreigen gooi ik er een "DENKRRROM" uit en tik even met de hand. Daarna ga je in alle rust en weer heel doelbewust doen wat je aan het doen was. Nooit twijfelen, nooit onzeker zijn.

Uiteraard goed gedrag overdadig belonen. Maar een trap, of dreigen moet je niet accepteren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:35

Een paard dat met de kont naar je toe draait, kan wel degelijk angstig zijn. Een paard is een vluchtdier. Als het niet kan vluchten, zoals in de stal, gaat het dreigen en als het moet trappen. Trouwens, in beide gevallen, dus bij angst en bij dominantie, is inderdaad zoals gijsenkim zegt, meteen doorlopen naar het hoofd het beste. Ik heb dat bij heel veel "gevaarlijke" paarden gedaan en ben nog nooit getrapt. Ben wel twee keer bijna geplet, maar dat is een ander verhaal. Zodra je het hoofd naar je toe kunt draaien, lukt het paard dat ook niet meer. En inderdaad belonen niet vergeten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 23:37

Heb ik begrepen dat je haar eigenlijk ook niet rondom van boven naar beneden kan borstelen? Dan moet ze daar toch eerst aan wennen!!! Hoe kan dat niet in haar opvoeding hebben gezeten?

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 09:31

Hoi, ik reageer nog even op al jullie tips. Lusitana, ik kan haar op het moment redelijk poetsen, alleen ik houd ik wel altijd haar halster vast (dus haar hoofd naar me toe). Ik kom dan ongeveer tot halverwege haar kont en achterbeen, maar verder naar beneden lukt niet (arm te kort *LOL* ) en staat ze niet toe. Ik ben momenteel wel veel bezig met poetsen en veel belonen en volgens mij heeft het al wel effect; ik kon haar gisterenavond bijna overal aaien, zonder dat ze naar me trapte, maar toen een meisje van stal het deed legde ze gelijk haar oren in haar nek en tilde haar achterbeen iets op. Dit is voor mij toch wel een teken, dat ze me iets begint te vertrouwen. Iemand op stal gaf ook een tip over het bekappen; als dat op een speciale manier gebeurde zou ze iets anders gaan lopen, waardoor ze zich misschien niet meer verwond. Ik wil zeker nog met een borstel op een steel aan de gang (komt eraan via via), net zo lang tot ze daar niet meer naar trapt. Dan maar eens verder zien of ik het zelf met de hand durf (vertrouwen doe ik haar nog steeds niet helemaal). Gijsenkim: ik heb inderdaad gisteren zelf iets meer dominant gedrag vertoond (was beetje prikkelbaar vanwege andere dingen) en volgens mij had ze er wel respect voor, ha, ha. Neemt dan ook gelijk iets van mijn angst weg als ze daar "goed" op regeert.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 09:37

Oh, ja, over haar opvoeding ... ik heb geen flauw idee, want ik weet helemaal niet waar ze weg komt. De handelaar waar ik rij koopt en verkoopt paarden en pony's, hetzij via de markt, hetzij via andere kanalen. Wij vermoeden, dat ze (Boukje) inderdaad wel "iets" meegemaakt moet hebben als ze zo reageert. Weet iemand misschien een site waar je een oproep kunt plaatsen in de trant van "wie kent ...?" Misschien dat ik op die manier iets over haar verleden te weten kan komen (long shot, I know, maar je kunt nooit weten).

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:04

Een oproepje om mensen te vinden die haar kennen zou je misschien kunnen plaatsen op het forum van het fries paarden stamboek.
Heb je het al eens geprobeerd met een praam? Paarden maken als ze een praam op hebben zelf een rustig makende stof aan en laten sneller dingen toe die ze eng vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 13:07

Als je haar achterbenen niet aan kunt raken omdat je haar hoofd vasthoudt, probeer het dan eens met een zweep? Die stok met een borstel lijkt me ook een goed idee. Voor de rest mag je gerust een keertje boos worden, dit lijkt me gewoon een uiting van dominantie en heeft met angst niets meer te maken.