ik heb mijn probleem ook op een ander forum geplaatst, maar ik hoop op meer reacties, daarom ook hier nog maar een keer:
ik heb een probleem; mijn verzorgpaard (friese merrie) heeft - in ieder geval aan 1 kant - een kogelbeschermer nodig, echter, ze is er niet van gediend als je aan haar achterbenen komt. Ik verzorg/rij haar nu net ongeveer 2 maand, ze is ± 12 jaar en drachtig. Tot nu toe ben ik er nog niet in geslaagd haar bijvoorbeeld de hoeven achter uit te krabben of überhaupt haar achterbenen te borstelen. Ze trapt echt gericht naar je. Met borstelen houd ik met 1 hand altijd haar halster vast en haar hoofd naar me toe, maar dan kom ik dus niet helemaal tot achteraan. Op stal is ze sowieso niet echt "aardig"; ik moet haar altijd eerst lokken met eten, voordat ze bij me komt (als je op haar toe loopt, draait ze zich om en dreigt). Ze houdt ook niet van drukte, veel mensen. Kortom, beetje moeilijk dus. Met rijden is het verder geen probleem; als eenmaal alle tuig erop zit is ze hartstikke braaf. Ik heb sterk de indruk, dat ze geslagen is, maar ken haar achtergrond verder niet. Ik wil het graag met geduld oplossen, maar die kogelbeschermer heeft ze echt nodig. We hebben het al geprobeerd met 2 personen; 1 tilt haar voorbeen op (wat ze wel toestaat, ze is voor ook beslagen), maar dan nog slaagt ze erin naar me te trappen met haar achterbeen. Hoe los ik dit nou op? Ik wil wel waken voor m'n eigen veiligheid ....
) en staat ze niet toe. Ik ben momenteel wel veel bezig met poetsen en veel belonen en volgens mij heeft het al wel effect; ik kon haar gisterenavond bijna overal aaien, zonder dat ze naar me trapte, maar toen een meisje van stal het deed legde ze gelijk haar oren in haar nek en tilde haar achterbeen iets op. Dit is voor mij toch wel een teken, dat ze me iets begint te vertrouwen. Iemand op stal gaf ook een tip over het bekappen; als dat op een speciale manier gebeurde zou ze iets anders gaan lopen, waardoor ze zich misschien niet meer verwond. Ik wil zeker nog met een borstel op een steel aan de gang (komt eraan via via), net zo lang tot ze daar niet meer naar trapt. Dan maar eens verder zien of ik het zelf met de hand durf (vertrouwen doe ik haar nog steeds niet helemaal). Gijsenkim: ik heb inderdaad gisteren zelf iets meer dominant gedrag vertoond (was beetje prikkelbaar vanwege andere dingen) en volgens mij had ze er wel respect voor, ha, ha. Neemt dan ook gelijk iets van mijn angst weg als ze daar "goed" op regeert.