Alleen klinisch keuren of ook rontgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Alleen klinisch keuren of ook rontgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 00:23

In hoeverre vinden jullie het nodig om een 'gewoon' paard (3000-4000 euro) te laten keuren?
Klinisch zou ik zowieso altijd doen, maar ik heb een beetje mijn twijfels over rontgen keuren. Vooral aangezien tegenwoordig de meeste eigenaren 'kosten ALTIJD voor koper' aanhouden Scheve mond
3 Afgekeurde paarden verder is je geld op....

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:26

tja dan zou ik er niet mee akkoord gaan,
als je als eigenaar je paard verkoopt als gezond moet je er geen problemen mee hebben dat er gekeurd wordt..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:28

Bij afkeuren is de rekening voor de verkoper.. Als je dat afspreekt is het wel haalbaar denk ik zo..

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:31

c
Laatst bijgewerkt door janna op 30-03-22 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:07

Klinish en rontgenlogisch !!! Ik vind de kosten niet in verhouding staan tot de ellende die je kan hebben als je paard achteraf niet goed blijkt te zijn ( spreek uit ervaring.... helaas )
Een eigenaar kan altijd zeggen dat het paard gezond is, maar probeer alles uit te sluiten. Dus zowel klinisch als rontgenlogisch.
Klinisch keuren is ook een heel subjectief iets, een paard kan bij de ene veearts goedgekeurd worden en de volgend keurt hem keihard af...

Grote gebreken daar kijk je niet overheen, maar juist die verborgen dingetjes.....

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:28

als het afgekeurd word voor de verkoper idd..
En ik zou alleen klinisch gaan doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:35

ligt er gewoon aan wat je met het paard wilt gaan doen en wat het paard heeft gedaan.
als hij rechtstreeks van de fokker wegkomt en is nog totaal groen is rongenlogisch keuren voor mijn idee overbodig.
als het paard al veel springparcoursen oid heeft gelopen zou ik het wel doen
met de kosten is vast wel iets af te spreken van tevoren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:37

janna schreef:
Staan op rekening verkoper! Dat redt je niet altijd, maar vaak wel hoor. Ook in dit geld. Ze zijn vaak toch blij dat ze een koper hebben gevonden.
En wat denk je van afgekeurde paarden? Die verkopen ze in deze prijsklasse, in de hoop dat je mensen als jij tegenkomen,. die niet rontgenen...

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:11

Ik kocht een paard dat volgens de verkoopster zeer geschikt was voor de sport, zowel de spring als de dressuursport. Ik heb dit paard alleen klinish laten keuren omdat ik de verkoopster vertrouwde op haar woord, dat alles in orde was.... ( dom ja, maar dat is achteraf )
Het bleek dat ze hele slechte straalbenen had aan haar voorhoeven, en dat ze absoluut niet geschikt was voor de sport. Ze werd al kreupel van een paar uur in de wei... Echt verschrikkelijk. Het aankoopbedrag van dit paard was gemiddeld, maar ik wou dat ik haar rontgenlogisch had laten keuren voor een paar honderd euro meer, dan was me al de ellende gespaard gebleven. ( ik heb het paard teruggebracht )

Bezuinig niet op de verkeerde dingen en probeer inderdaad goede afspraken met de verkoper te maken, als die er 100 % van overtuigt is dat zijn paard in orde is, durft ie dat risico wel te nemen. Zo niet, dan weet je denk ik al wel genoeg.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:13

Wij hebben een pony op stal gehad, die bij ons geboren is, nog nooit een dag kreupel geweest en toen hij verkocht werd en op de foto's kwam, bleek hij toch niet goed....
Heel vervelend, maar ik had het nog vervelender gevonden als het er later uit kwam en dat meisje waaraan we hem zouden verkopen teleurgesteld zou zijn.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:48

meestal zijn bij hoge bedragen (bij ons vanaf vijf duizend euro) al rontgenlogisch gekeurd bij lagere bedragen word er vaak alleen klinish
gekeurd als er dan wel rontgenlogisch gekeurd moet worden zijn vaak de kosten voor de kopende partij,maar die kosten worden ook wel ens gedeeld
bij 3 tot 4 duizend euro zo ik zeker gaan onderhandelen over kosten
deling b.v goedgekeurd kosten koper afkeur kosten verkoper
of algehele kosten deling,laat het paard in ieder geval wel bij een erkend berijf keuren

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:52

Ik ben misschien wat ouderwets in dit soort dingen en ik besef maar al te goed dat ik er een wat afwijkende mening op nahoud Knipoog
Ik heb nog nooit een paard gekocht dat ik niet (al geruime tijd vantevoren) kende.
Alle paarden die ik gehad heb, heb ik eerst een flinke tijd bij de vorige eigenaren gezien, sommige zelfs jarenlang.
Ik heb me altijd voorgenomen om nooit een onbekend paard te kopen en zo denk ik er eigenlijk nog steeds over.
Door zo'n paard te observeren (meestal in eerste instantie helemaal niet met het doel om een paard te kopen) word je naar mijn mening een stuk wijzer dan van alle keuringen die je maar kunt bedenken.
Een paard dat ik geruime tijd 'ken' en zonder problemen bijv. in dezelfde les meedraait, durf ik gerust zonder keuring te kopen.
Ik weet dat er een risico aan zit, maar voor mij persoonlijk wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.
Met die voordelen bedoel ik dan vooral dat je doordat je een paard regelmatig ziet, een veel completere indruk hebt van het paard, zowel op medisch gebied als qua karakter.

Nogmaals, ik weet dat het een ongebruikelijke manier van doen is en uiteraard snap ik ook dat anderen er een andere manier van selecteren / kopen op nahouden.
Natuurlijk ben je ook afhankelijk van het aanbod, niet iedereen wil een leuk paard zomaar verkopen.
'Mijn methode' (ai, wat klinkt dat arrogant, is zo niet bedoeld Knipoog) is me altijd goed bevallen en in de 20 jaar dat we paarden hebben is het nog nooit tegengevallen.
Vandaar mijn advies: kijk en vraag eens wat rond in je kennissenkring, wie weet vind je daar het paard van je dromen.

Veel succes met je zoektocht !

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:26

Na ervaringen koop ik nooit meer een paard zonder klinische en rontgonologische keuring, je kan zoveel ellende besparen. En ik zou er niet mee akkoord gaan, kosten voor de verkoper!! Inderdaad, zoals je zegt, anders ben je 3000 euro lichter.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:29

Zelf laat ik een paard nooit meer rontgenlogisch keuren, ik snap mensen die het wel doen, maar ik heb er al genoeg ellende mee gehad. Simpelweg doordat een arts het paard op foto's goedkeurde, maar de foto's niet goed had bekeken, en dus onterecht goed keurde. 1-2 hadden dikke 4en moeten zijn!

En dan heb ik het niet om een 'kleine' arts, maar om een erg goede bekende arts!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:30

Ik zou het altijd wel laten doen, heb al genoeg ellende gezien van mensen die zomaar aanschaften en nu twee paarden op stal die mnaar de slager kunnen!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:33

figora schreef:
Zelf laat ik een paard nooit meer rontgenlogisch keuren, ik snap mensen die het wel doen, maar ik heb er al genoeg ellende mee gehad. Simpelweg doordat een arts het paard op foto's goedkeurde, maar de foto's niet goed had bekeken, en dus onterecht goed keurde. 1-2 hadden dikke 4en moeten zijn!

En dan heb ik het niet om een 'kleine' arts, maar om een erg goede bekende arts!

Dit vind ik een zeer uitzonderlijk verhaal, en het zal ook niet vaak voorkomen. Als mijn paard afgekeurd zou zijn, zou ik de foto's meenemen voor een 2nd opinion, alsik het zelf niet zou kunnen zien. Ik had bijna een paard gekocht met een zeer ernstig gekanteld hoefbeen, als ik dit niet had geweten, en ik had opeens zijn voer veranderd, had ik hem naar de slager kunnen brengen.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:38

Tulandro schreef:
Dit vind ik een zeer uitzonderlijk verhaal, en het zal ook niet vaak voorkomen. Als mijn paard afgekeurd zou zijn, zou ik de foto's meenemen voor een 2nd opinion, alsik het zelf niet zou kunnen zien. Ik had bijna een paard gekocht met een zeer ernstig gekanteld hoefbeen, als ik dit niet had geweten, en ik had opeens zijn voer veranderd, had ik hem naar de slager kunnen brengen.

zo op zich zelf staat dit verhaal niet hoor, jammer genoeg zijn er wel meer mensen die dit getroffen hebben,....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 18:42

En hoe weet je dat dat 2tje geen 4 tje is geworden?

Zo zijn er ook paarden met 3-tjes die het uitzonderlijk in de sport doen.

Trouwens, laten julle een veulen klinisch keuren?

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:58

runningkawa schreef:
En hoe weet je dat dat 2tje geen 4 tje is geworden?

Zo zijn er ook paarden met 3-tjes die het uitzonderlijk in de sport doen.

Trouwens, laten julle een veulen klinisch keuren?

Omdat dit dezelfde foto's waren, dus wij hebben hem laten keuren, zijn foto's gemaakt, op basis daarvan gekocht. Paard gaat zeer snel kreupel lopen, foto's opnieuw laten beoordelen, en toen bleken het dus vieren geweest te moeten zijn, en geen 2en...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:06

Dat is een fout van een DA, heeft niets met keuren op zich te maken!

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:10

Samsam schreef:
Dat is een fout van een DA, heeft niets met keuren op zich te maken!

Dat is misschien zo, maar ik heb meer zulke verhalen gehoord... Bij een keuring blijft het gewoon een feit dat je afhankelijk bent van je arts, heeft hij zijn dag niet, heb je kans dat het niet goed gebeurd. Of als hij nogal tegen de verkoper op kijkt, omdat dit misschien een 'bekend' figuur is in de paardensport.... willen er nogal eens dingetjes over het hoofd gezien worden...

Wij hebben ons daardoor flink in de vinger gesneden....

Daarom adviseer ik waar mogelijk een 2nd opinion, voor de koop...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:19

Maar als je niet laat keuren weet je niets?!

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:22

Dat is inderdaad zo, vandaar 2nd opinion.
Daarna zorgen dat hij op basis van de beoordeling wordt verzekerd, en dat je op papier hebt staan wat je exact hebt betaald, voor welk paard en wanneer, en dat door beiden partijen ondertekend.

ik denk dat je dan wel ingedekt bent, vooral het op papier zetten niet vergeten! een kleine moeite maar kan veel gezeik schelen...

Zie namelijk later maar eens aan te tonen, wat je betaald hebt.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:46

Een second opinion is altijd goed, alse de foto's eenmaal gemaakt zijn, tegenwoordig ook vaak digitaal, dus krijg je het cd-rommetje gelijk mee, dan kun je een andere arts vragen ook naar deze foto's te kijken.

Zo heb je weer wat meer "zekerheid"
Een kennis ( die veearts is ) van me zei laatst : "paardenhandelaren zijn de grootste schoften die er zijn" ( uitzonderingen daar gelaten )
Maar wat hij allemaal al heeft gezien.... daar wordt je niet vrolijk van...

Wees voorzichtig... wat ik heb meegemaakt gun ik helemaal niemand, het doet je ontzettend veel verdriet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 21:47

Ik heb me voorgenomen om in het vervolg alle paarden bij aankoop op de foto te laten zetten. Ook als het voor de verzekering niet hoeft, tegen de tijd dat ik ze verkoop lopen ze meestal wel aardig mee in de sport en zitten ze wel op dat geld. En ik zou het toch niet leuk vinden als ik na alle tijd en inspanning die er in zo'n paard is gaan zitten het dier voor de aankoopprijs weer weg kan doen, omdat de foto's niet goed zijn...(en dan ook nog voor de keuringskosten op te draaien)

Ik ga bij afkeuren ook absoluut niet betalen, als mensen dat willen dan kijk ik rustig verder. Zeker bij paarden in de prijsklasse die jij noemt zitten er aardig wat tussen die op de foto's niet goed (genoeg) zijn en dat weten de verkopers dan ook vaak wel. Kan je daar als koper voor opdraaien, daar begin ik niet aan