ik heb een kruising shet (merrietje van 1,5 jaar), die in haar eerste levensjaar veel ziek is geweest. ze is nu sinds een paar maandjes weer helemaal goed, maar heeft toch een overmatige wintervacht aangemaakt. ik weet dat dit kan komen omdat ze een antibioticakuur heeft gehad, en omdat ze ziek (bijna dood) is geweest. op zich wel fijn, zo'n extra warm vachtje, maar overdrijven is ook een vak!
ze heeft het al snel te warm, op warmere dagen (+10 graden met zon) loopt ze zelfs te zweten! ook na een klein stukje draven of spelen met weidegenootjes krijgt ze het erg warm. de vacht is erg dik, maar ook erg lang, en als ze nat is droogt ze nauwelijks meer op (geldt voor zweet, maar ook voor regen). het opdrogen na flinke regen duurt meer dan een dag! bovendien wordt ze op haar rug nat tot op de huid, en ik weet dat de rug en kont daar niet goed tegen kunnen, en dat ze het dan koud krijgt.
vorig jaar had ze ook zo'n vacht, toen was ze ook nog echt ziek, en in het voorjaar kwam ze er niet uit! overdag liep ze te zweten, dus heb ik haar voedingssupplementen gegeven en 's nachts op stal gezet met een wollen dekentje om. daarna liet het haar vrij snel los. maar het lijkt mij nu niet erg gezond voor haar, zo lang nat zijn. haar weerstand is natuurlijk nog niet optimaal, na zo'n lange ziekteperiode. maar wat kan ik er nu aan doen? ik heb een waterdicht dekentje besteld, maar dan krijgt ze het nog warmer! (dekentje is bedoeld voor later, maar was nu in de aanbieding
) bovendien ben ik van mening dat jonge beestjes gewoon buiten moeten lopen en het weer moeten trotseren zolang ze dat aankunnen, om weerstand op te bouwen. maar ik ben bang dat ze hier weer ziek van wordt (warm - koud - warm - koud), hebben julie misschien een goede tip?PS: het wordt nu wel steeds kouder natuurlijk, dus misschien krijgt ze het dan niet zo snel warm meer.

Je kan haar natuurlijk moeilijk constant binnen houden, dat is ook niet goed voor de weerstand.