Overmatige wintervacht; wat doe je eraan????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Overmatige wintervacht; wat doe je eraan????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:24

hey!
ik heb een kruising shet (merrietje van 1,5 jaar), die in haar eerste levensjaar veel ziek is geweest. ze is nu sinds een paar maandjes weer helemaal goed, maar heeft toch een overmatige wintervacht aangemaakt. ik weet dat dit kan komen omdat ze een antibioticakuur heeft gehad, en omdat ze ziek (bijna dood) is geweest. op zich wel fijn, zo'n extra warm vachtje, maar overdrijven is ook een vak!
ze heeft het al snel te warm, op warmere dagen (+10 graden met zon) loopt ze zelfs te zweten! ook na een klein stukje draven of spelen met weidegenootjes krijgt ze het erg warm. de vacht is erg dik, maar ook erg lang, en als ze nat is droogt ze nauwelijks meer op (geldt voor zweet, maar ook voor regen). het opdrogen na flinke regen duurt meer dan een dag! bovendien wordt ze op haar rug nat tot op de huid, en ik weet dat de rug en kont daar niet goed tegen kunnen, en dat ze het dan koud krijgt.
vorig jaar had ze ook zo'n vacht, toen was ze ook nog echt ziek, en in het voorjaar kwam ze er niet uit! overdag liep ze te zweten, dus heb ik haar voedingssupplementen gegeven en 's nachts op stal gezet met een wollen dekentje om. daarna liet het haar vrij snel los. maar het lijkt mij nu niet erg gezond voor haar, zo lang nat zijn. haar weerstand is natuurlijk nog niet optimaal, na zo'n lange ziekteperiode. maar wat kan ik er nu aan doen? ik heb een waterdicht dekentje besteld, maar dan krijgt ze het nog warmer! (dekentje is bedoeld voor later, maar was nu in de aanbieding Haha! ) bovendien ben ik van mening dat jonge beestjes gewoon buiten moeten lopen en het weer moeten trotseren zolang ze dat aankunnen, om weerstand op te bouwen. maar ik ben bang dat ze hier weer ziek van wordt (warm - koud - warm - koud), hebben julie misschien een goede tip?
PS: het wordt nu wel steeds kouder natuurlijk, dus misschien krijgt ze het dan niet zo snel warm meer.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:33

eehhm..tja misschien is scheren een optie en dan een lekker dekentje om??? ik heb werkelijk geen idee verder

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:38

ik heb Sharif vorig jaar (toen was ie ook 1.5 en veel ziek geweest) zijn borst en buik laten scheren, dan kunnen ze de warmte kwijt maar ze hoeven geen deken op.
Misschien is dat een optie? Overigens heeft hij na die ziekteperiode wel binnen gestaan en overdag in een uitloop.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 00:41

mijn beestje heeft 2 maatjes en een loopstal tot haar beschikking. ze zweet vooral onder haar okels en tussen de voor- en achterbenen. krijgt ze het dan niet koud, als dat haar ineens weg is? en wat kan ik doen aan die natte rug/ kont zodat het onderhaar droog blijft? vettig maken misschien?

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:44

proberen om met een poetsblok wat haar te verminderen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 00:51

dat lukt niet, het zit echt te vast het blok glijdt er gewoon overheen. anders moet ik haar pijn doen (als ik het eruit zou willen trekken zeg maar.).

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:36

Misschien even met je dierenarts overleggen? Omdat je verteld hebt dat ze ook al zo ziek is geweest. Succes ermee!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:22

ik denk niet dat daar iets aan te doen is
als ze het erg warm krijg komen er wel haren los te zitten
en denk ik dat het al een stuk heplt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:47

Ik zou het in de winter gewoon zo laten, en eventueel in de lente scheren. My Dominique hier op bokt heeft dat ook met een shet gedaan en dat gaf de shet een hoop verlichting!! In de lente een bak met (gekookt) lijnzaad voeren helpt ook met het wisselen van de vacht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 11:23

OK, bedankt voor de tips. ik denk idd dat nu scheren meer kwaad doet dan goed, zeker omdat het nog niet op z'n koudst is buiten. de DA zegt dat het komt door de ziekteperiode, maar ik zal eens vragen wat ik er voor haar aan kan doen. hebben jullie nog tips om de huid op de rug droog te houden???? die wordt bij regen nl steeds nat....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:12

Niet borstelen en niet wassen, dan blijft de huid vet en blijft de vacht waterafstotend!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 12:28

Mijn shet heeft ook een hele dikke wintervacht en als hij een stukje rent of het is rond de 10 graden met zon staat hij dus ook te zweten. Zijn vacht is wel waterdicht (zijn huid wordt niet nat met veel regen) Maar het opdrogen duurt wel heel lang. Hij is nu net verhuisd en veel aan het rennen met de nieuwe pony's en is nu al 3 dagen non stop nat tussen zijn voorbenen en in de flanken.
Ik doe er niks aan, er wordt verder ook niet op gereden ofzo. Van de lente krijgt hij iedere dag een scheutje lijnzaadolie en heel veel poetsen om de vacht eraf te krijgen. Hij komt ook heel slecht uit zijn vacht de laatste jaren, hij is nu 22 dus ik denk dat het met de ouderdom te maken heeft.

Dus over het zweten zou ik me niet zo'n zorgen maken, maar als het heel veel regent misschien toch binnen zetten zodat ze niet doorregent. Maar ja als het bij een klein buitje al gebeurd weet ik het eigenlijk ook niet Verward Je kan haar natuurlijk moeilijk constant binnen houden, dat is ook niet goed voor de weerstand.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 19:11

Arabesk schreef:
Niet borstelen en niet wassen, dan blijft de huid vet en blijft de vacht waterafstotend!

ik borstel af en toe (lees: nog geen 1 keer per week) de viezigheid eraf met een gewoon borsteltje, ik geef haar dus geen hele poetsbeurt. wassen doe ik alleen 's zomers, ik ga dan ook met haar zwemmen Haha! . afgelopen voorjaar kwam ze dus niet van die vacht af, en had ze het zo heet dat ik haar elke dag met water bestookte om haar af te koelen, daarnaast vindt ze water helemaal het einde! binnen zetten is geen optie, omdat ik zelf de paarden binnen en buiten met zetten en op school zit. ze komt dan dus weinig buiten, en als het gaat regenen als ik haar voor school buiten zet wordt ze alsnog zeiknat. ik zal eens goed kijken hoe het zit met haar onderhaar op de rug en kont.
(ik kan natuurlijk ook een vuilniszak op haar rug binden Haha! )