Maanoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Maanoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:04

Voor zover ik weet heeft een paard normaal gesproken geen last van een maanoog, maar ik weet er ook het fijne niet van. Iemand die het wel weet?

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:05

Een maanoog komt vooral bij die westernpaarden voor. Maar het fijne weet ik er niet van.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:12

of bij tinkers.. maar het is een ontbreking van pigment.. en ze kunnen er gewoon mee zien.. geen beperkingen niks!!!

Of het nu blauw is of bruin,, geen verschil
Laatst bijgewerkt door Caye op 02-12-04 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:12

Een maanoog is gewoon een genetische afwijking, in feite missen ze pigment in het oog. Is niks ernstigs. Het ziet er alleen anders uit. Paarden kunnen er gelukkig ook gewoon alles mee zien net als met een 'normaal' oog.

Komt vaak voor bij Tinkers, paints en andere paarden waarbij veel wit op het hoofd voorkomt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:14

Een maanoog is pigment gebrek in het oog wat samen gaat met veel wit aan het hoofd en bij bepaalde genen.
Maanblindheid is een zeer pijnlijke oogziekte, maar heeft dus niks met een maanoog te maken. Misschien heb je van beide gehoord en weet je niet meer wat wat is...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:14

Ineke2 schreef:
Een maanoog is gewoon een genetische afwijking, in feite missen ze pigment in het oog. Is niks ernstigs. Het ziet er alleen anders uit. Paarden kunnen er gelukkig ook gewoon alles mee zien net als met een 'normaal' oog.

Komt vaak voor bij Tinkers, paints en andere paarden waarbij veel wit op het hoofd voorkomt.

Inderdaad, Splash is een paint , heeft 99% wit op zijn hoofd en heeft 2 halve maanogen Cool

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:20

Ineke2 schreef:

in wezen is het niet eens een afwijking! het is gewoon de kleur..

Bij sommige bruine paarden tref je het ook.het is gewoon normaal. alleen komt het niet zo vaak voor.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:27

Okee, dan had ik het idd goed gedacht!