Dillema: wel of niet stoppen met verzorgpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marijkedam

Dillema: wel of niet stoppen met verzorgpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:29

Ik heb al meerdere onderwerpen gehad over mijn dominante verzorgpaard. Vandaag is ze echter te ver gegaan. Ik ging longeren en leidde haar bij me weg. Ze was nog geen twee meter van me af en trapte met twee benen gericht naar me. Ik kwaad natuurlijk en ben doorgegaan. Totdat ze maar bezig bleef en ik me niet meer veilig voelde. Ik ben de eigenaar gaan halen en die heeft me geholpen. (bij hem is ze poepielief).
Ik weet dat ik zelf een niet al te dominant voorkomen heb, dus alle hulp die ik uit meerdere hoeken krijg, helpen niet echt. Op het moment dat de hulp er niet is, gaat het weer fout. Dus hun goedbedoelde opmerkingen dat ik het zus of zo moet doen, hebben niet echt nut.

Nu sta ik voor een keuze:

Ik kan doorgaan met haar en de risico's voor lief nemen dat ik binnenkort een keer nockout ga óf
Ik zoek een ander verzorgpaard die wellicht wat liever van aard is. Ik heb wel enkele ideeen over mogelijke verzorgpaarden, maar ik weet niet zeker of die mensen nog iemand zoeken. Dus risico dat ik voorlopig geen verzorgpaard heb.

Wie weet raad?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:43

Het enige dat ik kan zeggen is; volg je hart. Lachen
Voor je gevoel moet het goed zitten, als je een hele goede band hebt met dit paard zal het namelijk heel zwaar worden. Maar als jij denkt dat je heel gemakkelijk op een ander paard kunt overstappen zou ik die keuze zeker maken. Uiteindelijk rijd je paard voor je plezier en niet omdat je het als een verplichting tegenover het paard ziet.

Wil je het wel bij dit paard houden zou ik er echt voor vechten. Dan kun je later jezelf niet verwijten dat je niet alles geprobeert hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:45

ik denk een beetje hetzelfde als xtwisterx. ik hoop alleen wel dat je het paard een flinke tik hebt gegeven na het gerichtte trappen? ben je wel consequent en 'hard' genoeg?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:47

Als je denkt dat je haar in de toekomst wel aan kunt, dan zou ik doorgaan.
Anders zou ik eerlijk zijn tegen jezelf en ermee stoppen.
Als een paard door heeft dat ie met je kan sollen wordt het alleen maar erger!

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:58

Inderdaad, als je denkt dat het goed kan komen en je hem in de toekomst wel aan kan dan zou ik doorgaan.

Maar wees ook eerlijk tegen jezelf, ik kan me voorstellen dat het op een gegeven moment ook niet leuk meer is als het gewoon niet gaat. Dan kan je je wel heel erg gaan aanpassen, maar je moet je er ook prettig bij voelen.
Misschien past een ander paardje dan gewoon beter bij jou, sommige paarden hebben gewoon iemand nodig die écht nog een stapje hoger staat en meer respect af kan dwingen dan jij dat kan. En dat slaan moet ie toch echt afleren.

Maar als je echt gek op dit paard bent, zou ik gewoon proberen er alles aan te doen. Dan heb je misschien een lange weg te gaan, maar dat is het dan ook waard. Maar wel goed rekening blijven houden met je eigen veiligheid.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:04

Volg je hart. Heel lastig is dat maar dit is ook wel een beetje gevaarlijk. Verward

Maar let anders de volgende keer op je houding. Duik je bij voorbaat al weg? Verward Sta je op de goede plaats. Verward En is er geen medische oorzaak voor haar gedrag. Verward

Gaiata was ook altijd een ijskoniging en kon zo lekker nukkig doen maar nadat ze gekraakt is, is dat helemaal over.

OK dan!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:11

een verzorgpaard heb je toch voor je lol? Dan zou ik gauw op zoek gaan naar een paardje waar je het beter mee kunt vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:24

je moet er wel bij zetten dat je betaald voor je paard!!
als ik jou was zou ik stoppen, voor zo´n paard had ik geen centjes over!
Je betaald toch niet om je te laten trappen of wel soms? Maar je hebt natuurlijk ook een band met panise.. echt lastig, maar meid, kies voor je veiligheid.

Succes!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:17

Als dit echt regelmatig gebeurt, dan zou ik ermee stoppen. Met mijn vorige bijrijdpaard heb ik een tijdje gestapt ivm kreupelheid. Op een dag ging ze er vandoor in galop en ik hield haar beet, toen heeft ze ook gericht getrapt, het was raak, tegen m'n hand. De keer daarna heb ik hetzelfde pad genomen, maar dit keer met hoofdstel, hengstenketting en zweep en ze was poeslief. Toen ik echter weer terug ging op het halster begon het feest weer van voor af aan. Iedere keer nam ze een spurt en trapte dan in mijn richting, zodat ik wel los moest laten. Tja... op een gegeven moment is de lol er dan gewoon vanaf. Dan kijk je ook wel uit met vasthouden, want je weet dat die trap gaat volgen. Ik ben er toen, in overleg met de eigenaresse mee gestopt. Het werd gewoon te gevaarlijk.

Het paard heeft blijkbaar gewoon schijt aan jou, ze heeft door dat ze heel ver met jou kan gaan en dat is moeilijk goed te krijgen. Als je vindt dat je je uiterste best hebt gedaan en er verder gewoon niks meer van te maken valt, dan zou ik er mee stoppen.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:22

je moet eerst de lijn trekken aan wie het ligt...heeft de eigenaar ook deze problemen of niet. Ligt het aan jou, dan zou ik gelijk stoppen, want dit is ook niet leuk voor het paard.... en anders een andere oplossing zoeken....

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:41

als ik bang werd voor My Way door dit soort dingen (wees eerlijk, je let waarcshijnlijk veel meer op dan bij andere paarden) zou ik er gelijk mee stoppen. het moet wel leuk blijven. je schrijft verder niet op hoe je band met het paard is, hoe ze zich gedraagt in haar stal. want als je een sterke band hebt, is het stoppen niet zo makkelijk.

wat je ook doet, je eigen veiligheid gaat altijd voor!

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 13:43

Ik weet honderd procent zeker dat het aan mij ligt. Ik ben niet dominant genoeg voor het paard. Zij heeft echt iemand nodig die boven haar staat. Bij de eigenaar doet ze namelijk niks verkeerd en bij andere dominantere mensen ook niet. Dus ik ben te lief en aan een te lieve (ja stom eigenlijk) uitstraling kun je eigenlijk niks doen. Ik heb mijn best echt gedaan, maar ik vind het echt gevaarlijk worden. Ik heb ook niet echt het idee dat zij een band met mij heeft. Ik wel met haar met andersom neemt ze totaal geen moeite om ook maar iets voor me te doen, en ik ben toch al een jaar met 'r bezig.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:05

Soms klikt het niet tussen en paard en een mens. Dat komt vaker voor. Ik heb het ook met mijn verzorghaf gehad. Ik was dol op dat beest, maar het ging gewoon niet. Ik on haar gewoon niet aan en aangezien zij een echte leider nodig had (en ik dat dus niet ben), kon ik haar op een gegeven moment zelfs niet meer uit de wei halen. Met rijden probeerde ze me ook altijd uit door op het hek af te rennen. Ik werd dan bang en stopte met rijden, waarop zij dus haar ding ging doen. Longeren ging nog wel aardig, maar dat heeft ook geen zin als je haar niet uit het land krijgt. Als jij er geen fijn gevoel bij hebt en denkt dat je moet stoppen, voelt dat paard dat ook. Het beste is dan eigenlijk om te stoppen. Je hebt het een jaar geprobeerd en het gaat nog steeds niet. Dat getuigt van doorzettingsvermogen, maar als het niet gaat moet je dat ook kunnen accepteren. Zij geeft daarbij dus ook goed aan dat het niet klikt en moet je misschien de keuze van het paard ook maar accepteren. Aangezien je jouw karakter niet kan veranderen. Ik heb nu ook een ander verzorgpaardje en heb daar zoveel plezier mee. Hij probeert mij ook uit, maar niet op een gevaarlijk manier. En ik ga er nog steeds elke dag met heel veel plezier naartoe. Misschien is het voor jou ook veel leuker om een ander paardje erbij te zoeken die wel een band met jou opbouwt.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:28

ik vind dat je dan moest stoppen..

jij bent niet streng genoeg (denk ik) iig niet dominant genoeg..

die pony is baas over jou en jij niet over de pony.
en geloof me als jij niet strenger word dan loopt het allemaal verkeerd af eens beland je dan nog in het ziekenhuis..

je kan doorgaan als je cker weet dat jij ooit de baas word over de pony. wees eens streng en niet bang om haar een flink op dr kl*te te geven.

anders moet je er mee stoppen vind ik.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:51

Ik denk dat het weinig met streng of niet streng te maken heeft. Als een paard eenmaal door heeft hou hij een bepaald persoon buiten spel kan zetten, dan kun je op je kop gaan staan, maar niks helpt dan meer. Slimme beesten...

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:30

Tessebes schreef:
Ik denk dat het weinig met streng of niet streng te maken heeft. Als een paard eenmaal door heeft hou hij een bepaald persoon buiten spel kan zetten, dan kun je op je kop gaan staan, maar niks helpt dan meer. Slimme beesten...

Je hebt inderdaad gelijk. En hoe lang moet je dan nog doorgaan voordat je de baas bent als het na en jaar nog niet gelukt is.

Ik denk dat het voor jullie beide het beste is dat je een ander paardje gaat zoeken. En paard heeft een leider nodig en wordt erg onzeker als hij die niet heeft.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 16:00

..en zo leuk is het niet om een paard op z'n kl*te te geven (terwijl dat niet bij jou persoon past) als je weet, dat ervast ook paarden bestaan die beter met je klikken en waarbij dat dan dus niet nodig is!!...

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:25

marijkedam schreef:
Ik weet honderd procent zeker dat het aan mij ligt. Ik ben niet dominant genoeg voor het paard. Zij heeft echt iemand nodig die boven haar staat. Bij de eigenaar doet ze namelijk niks verkeerd en bij andere dominantere mensen ook niet. Dus ik ben te lief en aan een te lieve (ja stom eigenlijk) uitstraling kun je eigenlijk niks doen. Ik heb mijn best echt gedaan, maar ik vind het echt gevaarlijk worden. Ik heb ook niet echt het idee dat zij een band met mij heeft. Ik wel met haar met andersom neemt ze totaal geen moeite om ook maar iets voor me te doen, en ik ben toch al een jaar met 'r bezig.

Tuurlijk kan je wel iets aan je uitstraling doen. Pling Je moet je er bewust van zijn. Jezelf groot maken. en constant denken mij doe je niets. Iemand aan de kant kan je lijf beter bekijken dan jijzelf. Maar ja dit soort dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan. Als je het kan dan zal ze je waarschijnlijk gaan accepteren. maar dan moet je het eerst leren en misschien gebeueren er in de tussen tijd wel ongelukken. Beetje lastige kwestie. Wat zeggen je ouders? De eigenaar? Je instructrice? Andere mensen op stal?

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 23:54

Je geeft zelf aan dat je het gevaarlijk vind worden. Is dat geen teken dat het echt tijd is om te stoppen?
Waarschijnlijk is het voor jou en het paard beter als je een ander paardje zoekt, waar je wel mee overweg kan. Dan beleef je er tenminste plezier aan!

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:00

Rosita schreef:
een verzorgpaard heb je toch voor je lol? Dan zou ik gauw op zoek gaan naar een paardje waar je het beter mee kunt vinden.

Hier ben ik het helemaal mee eens, maar ik ben wel benieuwd wat de eigenaar van de omgang van jou met het paard vindt. Ik weet wel dat als het mijn paard zou zijn ik niet het risico zou willen lopen dat hij je straks het ziekenhuis in trapt............

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:10

Stoppen. Als een paard gericht naar je gaat schoppen gaan er echt grote ongelukken gebeuren. Ik heb zelf ook een litteken voor m'n kop dankzij een paard. Je krijgtg echt sptijt als je doorgaat en er gebeurd wat. Waarschijnlijk raak je al je vertrouwen in paarden kwijt, of willen je ouders er niks meer van weten oid. Gevolgen genoeg, gewoon voorkomen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:50

pferdtje schreef:
Tuurlijk kan je wel iets aan je uitstraling doen. Pling Je moet je er bewust van zijn. Jezelf groot maken. en constant denken mij doe je niets. Iemand aan de kant kan je lijf beter bekijken dan jijzelf. Maar ja dit soort dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan. Als je het kan dan zal ze je waarschijnlijk gaan accepteren. maar dan moet je het eerst leren en misschien gebeueren er in de tussen tijd wel ongelukken. Beetje lastige kwestie. Wat zeggen je ouders? De eigenaar? Je instructrice? Andere mensen op stal?

ben ik het mee eens, doe iets aan je liefheid. je hoeft niet bang te zijn om het paard een keer een flinke schop onder zijn hol te geven, paarden onder elkaar trappen ook, en dat komt wel even harder aan. ik zou zeggen, ga in de bak(zonder 'verbinding' in de zin van een touw of wat dan ook) en maak het voor eens en altijd uit. bij ongewenst gedrag direct een flinke tik oid. dit is echt niet zielig, JIJ bent de leider, niet het paard. de join up kan ook wonderen verrichten. direct echt afstraffen! kijk maar eens naar wat een alfamerrie doet als een kuddelid zich misdraagt. aanpakken die hap!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 03:45

ik denk dat het gewoon niet klikt tussen jou en je verzorgpaard. Misschien dat het toch beter is om een andere te gaan verzorgen, je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt Lachen

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-04 10:41

Citaat:
de join up kan ook wonderen verrichten

Ik ben sinds kort ook bezig met freestyle. En de join up heb ik ook al gedaan. Ik krijg bij haar het gevoel dat ze juist door het freestylen nog dominanter probeert te worden, omdat ze het niet van me accepteert dat ik de baas ben. Ook met freestyle komt ze op me af en trapt naar me, en dan heb ik geen zweep om me te "verdedigen".

Maar ik denk dat ik de keuze al wel gemaakt heb. Het is me mezelf en het geld en mijn hobby niet waard om het ziekenhuis in getrapt te worden. En ja, voor hetzelfde geld gaat het wel goed, maar dat risico wil ik niet op me nemen.

De eigenaar ziet alles anders, hij is een echte oude boer en volgens hem kan het paard niemand kwaad doen, want ze is toch o zo braaf. Naar hem wel, maar hij heeft gezien hoe ze naar mij is. En ik ben bang dat haar gedrag naar mij niet omkeerbaar is.

Dus ik ga vandaag naar haar toe en poets haar nog een keer en laat haar ff grazen en dan vertel ik de eigenaar dat ik stop en dat ie d'r kan verkopen, want dat wil die.

Btw, ik ga vanmiddag ook al kijken bij een mogelijk nieuw verzorgpaard, een zesjarige ruin.

Iedereen bedankt voor de reacties!! Lachen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 10:48

STOPPEN!
Denk dat je zelf zo de juiste keuze maakt!
Een dominant paard heeft een behoorlijk zelfverzekerd persoon nodig en als je dat niet bent, is dat niet erg, maar dan kun je beter bij zo'n paard uit de buurt blijven!
Zoek een leuk verzorgpaard, die ook lief is en bij je past...succes!