Hoeven slijten snel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice

Hoeven slijten snel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:56

Ik vertelde vandaag aan me instructrice dat Norman's voor hoeven
snel slijten want de hoefsmid is een halfjaar niet geweest. Z'n achterhoeven staan precies goed
Hij loopt niet scheef, maar zijn straal begint wel scheef te lopen.
Zij vertelde dat ik 'm dan het beste voor op ijzers kan zetten,
maar dan gaat hij wel meer kniewerk maken vanwege het
zwaardere gewicht, wat ik absoluut niet wil, want dat doet hij al heel erg.
Om hem nu op ijzers te zetten kan zoiezo niet, want daar zijn ze nu
echt te kort voor. Ik zat over Biotine te denken, maar dat duurt weer zo lang voordat je resultaat zien.
Hij staat de hele dag in z'n uitloopt en dus veel op steen, maar rubbere matten kan ik op dit moment
echt niet betalen Ik ga zoiezo de hoefsmid erbij halen en vragen om advies, maar wat denken jullie?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:00

je kan op zich denk ik wel ijzers laten slaan hoor! dat kan ook op heel korte hoeven. je hoefsmidt heeft daar echt wel ervaring mee. kan je hem niet een maandje op een stalletje zetten? mijn pony staat ook zonder ijzers op steen, maar haar hoeven blijven prima. wist je trouwens dat de straal op de grond moet komen, zodat de hoef een seintje krijgt, dat het moet groeien? dus raar dat ze dan zo kort zijn! ik weet het anders ook niet!

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:06

denice schreef:
je kan op zich denk ik wel ijzers laten slaan hoor! dat kan ook op heel korte hoeven. je hoefsmidt heeft daar echt wel ervaring mee. kan je hem niet een maandje op een stalletje zetten? mijn pony staat ook zonder ijzers op steen, maar haar hoeven blijven prima. wist je trouwens dat de straal op de grond moet komen, zodat de hoef een seintje krijgt, dat het moet groeien? dus raar dat ze dan zo kort zijn! ik weet het anders ook niet!

Hm, hier geloof ik niet echt in

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:10

hoefschoenen is ook een idee, die doe je om de hoef heen

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:21

De straal komt op de grond om meer bloed te pompen, niet om aan te geven dat de hoef moet groeien? hahaa, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik denk zelf ook dat de enige oplossing ijzers zijn. Hoefschoenen zijn loodzwaar (okee, beetje overdreven, maar wel veel zwaarder dan ijzers). Ik zou het verder ook niet weten. In de bermen rijden ipv op de weg doe je waarschijnlijk al.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:23

Majo schreef:
De straal komt op de grond om meer bloed te pompen, niet om aan te geven dat de hoef moet groeien? hahaa, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik denk zelf ook dat de enige oplossing ijzers zijn. Hoefschoenen zijn loodzwaar (okee, beetje overdreven, maar wel veel zwaarder dan ijzers). Ik zou het verder ook niet weten. In de bermen rijden ipv op de weg doe je waarschijnlijk al.

Ik rij nu alleen maar in de bak, dus loop van de uitloop naar de bak op steen, verder niet buiten het erf

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:37

Jeetje, en daar slijten ze al zo snel van? Dat is vreemd. Ik zou het dan zo 123 ook niet weten, sorry

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:47

Hoe lang staat dit paard al zo. Dus hoe lang zonder ijzers en in die uitloop.

Wil je zonder ijzers dan moet je de hoef ruim een half jaar geven om zich geheel aan te passen. Te veel ineens kan de hoef inderdaad heel hard laten slijten.
Een gerust stelling is dat natuurlijke hoeven veel korter zijn dan je gewoon bent. Gaat hij gevoelig lopen dan word de zool te dun. Is dit niet zo dan is de zool waarschijnlijk nog dik genoeg.

Majo de straal is voor de bloedsirculatie, maar ook om de hoef extra te laten groeien als er te veel druk op komt. Vandaar dat natuurlijke hoeven ook sneller groeien dan hoeven met ijzers. Je ziet het enkel minder omdat ze dit ook weer afslijten en de hoef dus zo instand houden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:50

Het is maar net wat je wilt, maar als ze zo snel afslijten, zul je toch ijzers moeten nemen voor hem.... Straks zijn ze zo kort dat ie kreupel wordt.
Biotine plus..., laurierzalf etc...alles wat je kunt doen om de groei te bevorderen en zodra het kan ijzers eronder om de slijtage tegen te gaan.
hoefschoenen is ook een goed idee voor in de uitloop, zodat zijn hoeven niet nog verder af slijten en kunnen groeien. en tja iets laten groeien kost nu eenmaal veel tijd!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:01

een supplement om de hoefgroei te bevorderen lijkt mij niet verkeerd. mijn paard is 6 jaar, heeft een goede been- en hoefstand, en is nog maar twee keer in zijn hele leven bekapt, terwijl zijn hoeven niet te kort zijn en goed gezond. af en toe vijl ik de randjes een beetje netjes, omdat ze met droogte (in de zomer) soms een beetje slordig eruit zien. de hoeven breken dus NIET af! rara hoe kan dat? (ik denk dat ik het paard heb met de perfect hoeven!)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:04

Ijzers lossen het probleem niet op, als er al een probleem is, want ik denk van niet!

De straal is inderdaad een groeisensor. Wanneer deze door slijtage op de grond komt zal de hoef een seintje krijgen om sneller te gaan groeien. Kijk voor verder uitleg op http://www.paardnatuurlijk.nl en op www.horsemanship.org
Hij kan prima zonder hoefijzers zeker als ie 24/7 in een inloopstal staat.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-12-04 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:05

Om de hoefgroei te bevorderen kan je ook zeewier voeren. Het resultaat is echt sneller te merken dan bij biotine (hier tenminste). Bovendien is het voor veel meer dingen goed en is het niet zo duur als echt goede biotine.

En nog even over die ijzers. Je hebt verschillende soorten ijzers. Zo heb je ook extra lichte ijzers die voor b.v. dravers gebruikt worden. Die zijn geloof ik ook van kunststof (correct me if i'm wrong). Maar daar zou je eventueel even naar kunnen informeren bij de smid.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:24

Citaat:
De straal is ook een verhaal apart. De straal moet de grond raken omdat het een belangrijke rol heeft in de doorbloeding van de voet. Wanneer de straal de grond raakt drukt die de verzenen omhoog waardoor de hoef aan de bovenkant wijder wordt en zo wordt het bloed in de bloedvaten in de hoef gezogen. Er is tevens aangetoond dat achterin de straal druksensoren zitten waar het paard als het ware de grond mee voelt. Daarom is het belangrijk dat de straal niet helemaal weggesneden wordt.

en meer van deze wetenswaardigheden kan je vinden op http://home.zonnet.nl/joke_nibbelink/

Hoefschoenen zijn niet loodzwaar 1 schoen is even zwaar als 1 straatijzer (dik hoefijzer) maar je kan je paard niet de hele dag op hoefschoenen laten lopen.

Lees eens een paar sites over bekappen (Arabesk noemde er ook al 2 en ik noemde er net eentje) en een site over hoefschoenen die er in vele merken en soorten zijn voor je een definitieve beslissing neemt.

En wat jij erg kort vindt (en traditionele hoefsmeden ook) vinden bekappers vaak precies goed!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:30

Ga helemaal met Smurf mee!

Ik lees niets over evt gevoeligheden, dus inderdaad, wat is te kort?

Paarden worden in Nederland vaak te lang gehouden.

Als jij geen ijzers eronder wilt, dan hoeft dat echt niet!

Ik zou die sites zeker gaan lezen! En daarna pas mijn conclusie trekken.
En jij bent de baas, niet je instructrise!

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 22:33

Bedankt allemaal voor jullie geweldige uitleg, ik zal morgen even proberen foto's te maken, dan kunnen jullie het ook zien

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 01:26

biotine voeren en er een ijzertje onder doen. dan maar een beetje knieactie. ze zouden als je dat perce wilt ook een aluminiumijzer (lichtgewicht) eronder kunnen doen. zijn de hoeven te kort om te nagelen. zou zelfs een plakijzer kunnen. Dus er zijn nog veel mogelijk hebben.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:39

Natuurlijk laten bekappen werkt echt. Ik heb mijn paard een tijdje terug voor het eerst op die manier laten bekappen en ze gaat al stukken vooruit. Ze sleet bij de normale wijze van bekappen erg scheef af maar nu zet dan niet meer door.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:44

Kom anders eens langs in [HK] de natuurlijk bekappers Daar zitten een hoop mensen die natuurlijk (laten) bekappen. Je kan foto's makkelijk uploaden naar www.mijnalbum.nl. Suc6, we zijn benieuwd naar je foto's!!

Mijn paard heeft ook hele korte hoeven, voor het oog lijkt het zelfs alsof hij haast geen achterkant heeft zeg maar. Vanmiddag ga ik toevallig foto's maken en op [HK] de natuurlijk bekappers zetten.

Hier zijn nog oude foto's:

Afbeelding

en
Afbeelding

Vooral op die eerste foto lijken ze erg kort, maar zo zien natuurlijke hoeven er nou eenmaal uit. Even het compleet tegenovergestelde:

Afbeelding

Hoge achterkanten (hielen) zijn juist ongezond!!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:06

even iets anders. het tegenovergestelde is wel een ander ras. Die van zich zelf bijna altijd nauwe hoeven hebben en nauwe hoeven betekend ook hoge verzenen. dit is wel iets te extreem het paard heeft nu achter in elk geval een gebroken voetas. en rechtsvoor is een bokhoef. Een paard van deze leeftijd als je die gaat bekappen zoals op jouw eigen foto's dan loopt die binnen de korste keren zwaar kreupel omdat de gewrichten anders belast worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:22

ik vind hoge verzenen mooier dan lage, maar dit is idd wel veel van het goede... ik vind jouw hoeven idd nogal kort. de eerste keer dat mijn paard bekapt werd, zijn ze ook zo kort gemaakt en op steentjes liep hij helemaal gevoelig. het was voor hem dus te kort.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:52

heel veel mensen denken dat er een ideale hoef is, maar dat is per ras en per paard verschillend. een paard van 1.80 zal over het algemeen grotere voeten hebben dan 1 van 1.60 ook de stand van de benen bepaald de hoefvorm zo kan een paard dat veel op zijn tenen loopt dus de toon meer afslijten dan de verzenen zodat hij hogere verzenen krijgt. eeen paard met een wijde hoef heeft over het algemeen haast geen verzenen. een nauwe hoef juist weer meer. een paard dat een bodemwijde stand heeft zal over het algemeen toontredend staan. waardoor de buiten want stijler is dan de binnenwand van een hoef. Enz. Enz. Enz. dus bij de ene paard/pony moet juist wel lage verzenen hebben en de ander niet. en wat ik al eerder zei. als je die andalusier zo zou gaan bekappen als de vospony. zou hij binnen no time kreupel raken. omdat zijn gewrichten al van veulen af aan zo aangepast zijn aan de stand. Dat als je dat dus veranderd een verkeerde belasting op komt en er ontstekingen onstaan. met gevolgen als spat en artrose. Bezint eer ge Begint

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 22:45

ben ik het mee eens, je kan niet elk paard, en dus ook niet elke hoef, over één kam scheren. waar voor de één natuurlijk bekappen uitkomst biedt, is het voor de ander juist heel slecht.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:35

mijn paard heeft dit ook altijd
ik wil hem niet op ijzers heben
omdat hij elke dag wel ff door de modder loopt te banjere
en ik zeker weet dat hij daar de ijzers eraf trekt
bij mijn paard is het soms zo erg dat de straal de grond raakt(altijd bij de achterbenen)
en hij niet op de verharde weg mag want als hij dan op een steentje staat
loopt hij echt paar passen niet lekker
en ik wil daarom ook hoef schoenen gaan nemen
en hopen dt het werkt Tong uitsteken

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 11:50

merrieveulen schreef:
ben ik het mee eens, je kan niet elk paard, en dus ook niet elke hoef, over één kam scheren. waar voor de één natuurlijk bekappen uitkomst biedt, is het voor de ander juist heel slecht.

Ik ben het hier wel mee eens, maar ik denk niet dat een paard van nature zo 'n hoeven heeft als die Andalusiër. Ik heb er geen verstand van hoor Knipoog , maar een paard in het wild loopt volgens mij toch niet met zo 'n hoeven rond.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 13:58

een andalusier heeft zeker wel zo'n soort voet maar deze hebben ze overdreven bekapt zo zoals je ziet is de voetas ook gebroken en dat hoort dus niet.