voltige zonder en rijden met cap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

teqil_mikey

voltige zonder en rijden met cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:21

ik zat net wat berichten te plaatsen
en zat me af te vragen:
waarom mensen met voltige geen cap op hoeven okey het ziet er niet super mooi uit oke maar met voltige doe je toch wel wat gekkere dingen op je paard dan met gewoon rijdentog?
en dan kunnen ze wel zeggen ja we kiezen de rustigste paarden uit maar elk paard kan wel is schikken zeggen ze dan tegen mij als ik zonder cap rij
snappen jullie wat ik bedoel ?

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:05

Dit is niet echt iets voor jeugdhonk denk ik Knipoog

MarLottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:07

maart wel goede vraag heb het me ook welleens afgevraagt

Apollo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:13

met turnen hoef je toch ook geen cap op...

Khartoum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:13

zo daar heb je inderdaad een super goed punt! vind eigenlijk dat voltige mensen JUIST met cap moeten rijden!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:22

Daar ben ik ook benieuwd naar ja...

Apollo schreef:
met turnen hoef je toch ook geen cap op...

en met fietsen toch geen helm?
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 02-12-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

as_trid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:24

ja ik zou ook idd wel eens willen weten waarom hun dat niet hoeven en dressuur of springruiters wel

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:38

Ik zit op voltige Haha! Hoef ook geen cap op. Je moet geen cap op omdat je cap in de weg zit. Bij sommige oefeningen van voltige kan je geen eens een cap op! Bijv koprol.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:42

Best een goede vraag ja, want deze mensen kunnen toch evengoed vallen?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:52

Misser schreef:
Daar ben ik ook benieuwd naar ja...

en met fietsen toch geen helm?

nee maar met turnen en met fietsen zit je niet op een paard.
een paard is in de natuur een vlucht dier.

dus altijd ontoerekenbaar.
je paard kan altijd onverwacht schrikken dat heb je nooit in de hand.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:02

bianca_banny schreef:
Ik zit op voltige Haha! Hoef ook geen cap op. Je moet geen cap op omdat je cap in de weg zit. Bij sommige oefeningen van voltige kan je geen eens een cap op! Bijv koprol.

het lijkt mij inderdaad ook in de weg zitten bij de wat moeilijkere oefeningen op een paard.

Verder blijf ik erbij dat wel of geen cap volledig op eigen risico is, wie zonder cap valt en zijn hoofd pijn doet, is gewoon eigen schuld dikke bult.

maxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:08

nou ik voltigeer ook, maar bij voltige is het zo wie zo hel onhandig om een cap op te hebbe je doet bij voorbeel oefeningen waarbij je op je schouder leunt en dan zit een cap ook best wel in de weg.. ook is het zo dat meestal als je valt je niet op je hoofd terecht komt natuurlijk kan het wel zo zijn maar ik hbe het nog nooit meegemaakt of gehoord. ook als je met elkaar oefenigen doet waarbij je over elkaars hoofd heen moet springen bijv.. heb je wel weer meer sprongkracht nodig om er over heen te komen. Ook vind ik persoonlijk paardrijden veel gevaarlijker.. de meeste voltige paarden zijn niet zo schrik achtig en ze lopen regelmatig op een volte waardoor het voor de voltigeur makkelijker is als je valt goed te vallen. BIj dressuur&spring wedstrijden zie je veel vaker ongelukken dan bij voltige.. ik heb in de jaren 1x iets ernstig meegemaakt en veder nog niks.. maar dat was een been en niet eens een hoofd of nek..
Laatst bijgewerkt door maxxie op 02-12-04 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:08

bianca_banny schreef:

Dat is waar, maar voor dresuurruiters en springruiters hebben ze ook allerlei verschillende soorten en maten van de caps dus waarom ontwerpen ze er dan geen voor voltige?

bianca_banny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:18

zie wat maxie zegt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:23

Neem dan een oerlelijke brommerhelmachtig iets ofzo... zoiets moet toch bestaan... van die eierdoppen zonder klep?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:34

met dressuur mag je toch ook een hoedje op? en met westernrijden draag je normaal gesproken een echte Statson (cowboyhoed). ik vind die moderne (brede rand) caps ook wel wat gevaarlijks hebben. als je bijv met die brede rand op een paaltje of op de bakrand valt, wordt je nek dubbelgeklapt. zowiezo bieden caps geen bescherming tegen nekletsel. het werkt alleen als je bijv. op een steen ofzo valt. je hebt dan geen gat in je hoofd maar in je cap. het beschermt ook tegen hersenschuddingen. ik heb nog gewoon een ouderwetse zwarte cap met fluweel. hij past perfect en ik heb geen kinbandje oid nodig. ik ben in 13 jaar tijd trouwens ook nog nooit op mijn hoofd gevallen oid. het risico dat je op je hoofd valt is relatief klein, maar volgens mij met voltige groter dan met rijden, omdat je ook veel oefeningen doet waarbij je lichaam in een andere houding zit dan met het hoofd als hoogste punt. wie o wie gaat de voltige-cap uitvinden?????

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:06

Ik vind het ook raar. Maar ja de regels zijn regels. Maar met voltige gaan ze wel op een paard staan. En die hoeven geen cap Verward Idd raar maaar ja.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:16

Promessa schreef:
nee maar met turnen en met fietsen zit je niet op een paard.
een paard is in de natuur een vlucht dier.

dus altijd ontoerekenbaar.
je paard kan altijd onverwacht schrikken dat heb je nooit in de hand.

Daarom vraag ik het me ook af, reactie was ironisch Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:18

Het is niet zo vreemd. In de eerste plaats wordt er van uit gegaan dat het paard onder controle is van de voltigeur. Hij loopt bijgezet aan de longe en kan dus niet echt aan de kletter of zo. Verder gaat het paard in een contante ritmische gang. En , het belangrijkste, er zit een singel om met handgrepen en lussen voor de voeten. Iemand op het paard kan zich dus vastgrijpen als hij neigt te vallen. bovendien worden veel oefeningen met meerdere personen uitgevoerd, die elkaar dus vast kunnen grijpen, en iedereen is lenig en gewend aan op en afspringen, dus vallen...tja, dat zal niet echt snel gebeuren. Het is inderdaad net als turnen, maar dan op een bewegend iets.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:33

ik ben het wel met je eens lusitana, maar ik vind toch dat (zeker beginnende voltigeurs) een zekere vorm van bescherming moeten dragen. stel nou dat je valt en met je voet in zo'n lus blijft hangen? dan ben je blij dat je een cap op hebt als je tegen de hoeven komt....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:43

Lusitana schreef:
Het is niet zo vreemd. In de eerste plaats wordt er van uit gegaan dat het paard onder controle is van de voltigeur.

Dit vind ik niet echt een argument. Als ik op een paard stap ga ik er ook vanuit dat ik controle heb.
Ik denk idd dat het een technisch probleem is vanwege de vorm van een cap.
Zou wel goed zijn in mijn optiek maar er zijn helaas ook nog teveel mensen die zonder goede cap rijden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 23:56

Misser schreef:
Daarom vraag ik het me ook af, reactie was ironisch Knipoog

nee oke dat snap ik Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:28

merrieveulen schreef:
met dressuur mag je toch ook een hoedje op?

Nog een maand of 4 en dan is het definitief voorbij............

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:31

ja maar denk je nou echt dat anky en zo met een cap gaan rijden...???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:34

jemig! wat flauw! die mensen hebben toch wel genoeg ervaring en zijn oud genoeg om daar zelf over te beslissen? vind ik zonde van het hele dressuurplaatje....