Gezocht eigenaar van paard dood na eten van taxus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maartje538

Gezocht eigenaar van paard dood na eten van taxus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:48

Beste mensen ik ben opzoek naar ursuls wullems ze is pas verhuist naar terneuzen, zaamslag, de kwakel.

Zij heeft bij mij op de manege gestaan. Ik las via internet dat haar paard is overleden na het eten van taxus. Ik heb alleen haar mob. Maar die is afgesloten. Dus als iemand haar ent weet waar ze woont ?

Haar paard is geholpen door dieren arts praktijk verlo hengstdijk.

Alvast bedankt Tamara

maartje538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 17:20

niemand???

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:41

kun je die dierenkliniek niet vragen een aan haar geadresseerde envelop (met postzegel) door te sturen naar haar adres ?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:50

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:19

mango schreef:
ik vind het ook erg dom van deze dame
wij kennen deze dame ook goed ze heeft
bij ons op stal gestaan en ze heeft idd geen verstand
van paarden en waarschijnlijk ook niemand om daar over
te praten.
als ik mn paard weer in de wei zet in de lente het eerste wat
ik doe is de wei afspeuren op giftige planten herken je er 1 niet
zoek hem op wees niet afwachtend er zijn genoeg boeken
over of op internet genoeg info!!

ik vind het het ergst voor Scooby hij is geloof ik maar 4 geworden.
maar misschien is hij nog wel beter af zo sorry dat ik het zo cru stel
maar als je baasje niet eens weet wat er in de wei staat dan is het slecht met je gesteld.
en dat zo'n dierenarts dan zo gaat doen over een kaartje aan een boom gaat helemaal nergens over dit is de eigenaresse dr eigen verantwoordelijkheid en niet die van iemand anders.
sorry dit moets ik even kwijt er zijn gewoon mensen met te veel
geld en te weinig verstand!!!!

pb haar anders eens, ze kent de eigenaresse wie weet kan je via haar in contact komen met haar!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:26

Een paard eet gewoonlijk geen taxus van de boom.... je kunt een paard er alleen mee vergiftigen op sneaky manieren door het onherkenbaar te maken... of het paard moet gruwelijke honger geleden hebben. Dus ik vraag me af wat hier achter zit...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:28

Is dat zo?
Mijn paard nam laatst ook een hap denneboom > da's ook niet bepaald eetbaar dacht ik.
Die van mij denkt: "GROEN! Eten! Dus: HAP"
En ik geef 'm echt weet ik hoeveel hooi per dag.... Verward

(Edit:) deze boom stond op het erf van mijn oude stal, ik had m.a.w. niks te zeggen over de vegetatie daar, ik vind het wel moeilijk soms, om elke boom te kennen of het giftig is, want wie-weet-staat-ie-ooit-eens-bij-iemand-op-het-erf....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:37

Lusitana schreef:
Een paard eet gewoonlijk geen taxus van de boom.... je kunt een paard er alleen mee vergiftigen op sneaky manieren door het onherkenbaar te maken... of het paard moet gruwelijke honger geleden hebben. Dus ik vraag me af wat hier achter zit...

als ze op een kale(modderige) weide staan, zoals bv bij mij thuis, gaan ze zoeken naar andere dingen om te eten, bij ons begonnen ze aan de takekn van de appelbomen uit het weiland ernaast, en aan de bakrand+hertenstal....ook al gooide ik flink wat hooi in de wei, toch gingen ze opzoek naar andere 'eetbare' dingen.

de geiten van onze buren zijn ook doodgegaan aan ene taxus-vergiftiging, die hadden dat gekregen van mensen die langs de wei waren gelopen en tsja geiten eten alles, ook wat slecht voor ze is, en alle2 de geiten waren binenn een uur dood Verdrietig

dus jouw opmerking slaat nergens op lusitana

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:38

Ik schrijf toch ook..of ze moeten HONGERIG zijn...

ik ben niet deskundig, maar er is volgens mij niks mis met den, zelfs medicinaal... Maar misschien zit ik er naast hoor.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-12-04 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:38

dierennieuws schreef:
Normaliter weten dieren of een plant giftig is of niet. ¨Maar ja, het is nu herfst en er is praktisch geen gras in het weiland. Omdat een paard of koe niets meer te grazen heeft, gaat het beest op zoek naar andere planten. Als een taxus in de buurt staat, wordt daarvan gegeten.¨

dat dus.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:39

Lusitana schreef:
Ik schrijf toch ook..of ze moeten HONGERIG zijn...

nee want die van mij vreten alles op, terwijl er nog goede kwaliteit hooi in de wei ligt, wat ik er expres ingooi omdat ze weinig gras hebben.
3 vd 4 eten t hooi de 4e neemt een paar happen en gaat dan op zoek naar iets anders.

je opmerking slaat dus echt nergens op.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:42

ik vind de opmerking van mango eigenlijk nergens op slaan? ik heb een dikke hectare land, ik wee tniet precies wat daar allemaal staat hoor? tuurlijk geen taxus maar ik vind het een beetje hard naar de eigenaar toe. Dat vrouwtje wil haa rpaard toch niet graag dood hebben, zoiets is gewoon pech.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:43

Renske20 schreef:
nee want die van mij vreten alles op, terwijl er nog goede kwaliteit hooi in de wei ligt, wat ik er expres ingooi omdat ze weinig gras hebben.
3 vd 4 eten t hooi de 4e neemt een paar happen en gaat dan op zoek naar iets anders.

je opmerking slaat dus echt nergens op.

de mijne ook hoor. ze vreten liever de bossen van de buren weg dan dikke hectare mals sappig gras of hooi Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:46

Lusitana schreef:

humm ben t niet helemaal met je eens

gelukkig is het mijzelf nog nooit over komen

maar wel eens in mijn bijzijn
we reden het pad uit en op het eind vh pad staat dus taxus
het paard van een kennis van mij liep voor me en nam er zo een hap van
1 hap is trouwerns genoeg he , om een paard plat te krijgen

zij is toen direct terug gereden naar stal (nog geen 500 meter ) en de da gebeld , dit paard heeft het gered

mede door dit soort dingen ben ik nog feller tegen mensen die hun paarden onderweg een blaadje vd boom laten plukken , paard ziet
boom denkt lekker en ingeval van taxis bah maar 1 hap kan genoeg zijn

(voor een mens trouwens 1 topje van een cm )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:48

Okee, okee, paarden zijn dus veelvraten daar, weet ik veel.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:54

trouwens paarden eten in de natuur ook niet alleen maar mals gras hoor
ook blaadjes van bomen , twijgjes en bast (hout dus), kruiden (bv distels ! met name de bloemen en nog velen andere soorten) mos en ja in de natuur weten ze wat ze wel of niet eten kunnen

onze gedomiseerde paardjes die gewend zijn alles te eten wat ze netjes in hun bakje gegooid krijgen (en wat zijn we boos als ze dat niet blindelings doen) kunnen nog wel wat moeite hebben met het onderscheiden van giftige en niet giftige planten meestal ondervinden ze dit door iets te proeven , niet lekker , dan eten we dat niet meer

de meeste giftige planten kunnen ze wel 1 hapje van overleven en ze zullen dit dan niet meer eten omdat het niet lekker is
bij iets als taxis wat zo enorm zwaar giftig is is dat ene proef hapje
vaak al genoeg om ze dood neer te laten vallen

en idd als planten of ander groen spul "geplukt" zijn dat verliest het
wat van de smaak en eten ze er meer van voordat ze in de gaten hebben dat het toch niet zo lekker is
of indien gedroogd in hooi bv te veel omdat de planten de bittere smaak
veelal verloren hebben en ze dus de smaak van de bittere plant niet als zodanig herkennen met alle gevolgen vandien , vooral met planten die
hun gifstoffen ook na 7 weken droging behouden

zo , ik heb gezegd , jeetje miss wel een wat lang verhaal , mijn excuses daarvoor dan

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:03

dat is t enige waar ik me truwens echt zorgen om maak, plantjes in het hooi....

nou haal ik mn hooi altijd bij dezelfde mensen, en haal t zelf van t land en ze hebben zelf ook vele paarden dus weten echt wel waar ze op moeten letten, maar ook al ziet hun land er perfect uit, enkel gras en geen plantjes, toch heb ik weleens schrik dat er toch iets tussenzit wat slecht is voor ze.

welke planten blijven hun giftigheid houden, ondanks dat ze 6-7 weken gedroogd zijn?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:19

jacobskruid zowieso!!!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:19

jacobs kruid en eigenlijk al de plantjes die de bloem kleur houden maar je ziet er in nl niet zoveel van (klaproos ook bv al moeten ze daar wel erg veel van eten willen ze er echt hinder van ondervinden , buiten de bedwelmende factor Tong uitsteken )

en dingen zoals distels is in hooi ok niet zo lekker
als ze in de wei staan eten ze heel netjes om de prikkels heen , in het hooi verstopt kunnen ze dat niet

brandnetels eten ze vers niet maar gedroogd wel en zit bordevol
vitamientjes

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:28

Ze komt altijd bij de boerenbond (waar ik werk) paardenvoer halen. Maar aangezien ik er alleen in het weekend werk en ze ook regelmatig doordeweeks komt weet ik niet waneer ik haar weer zie. Ik kan misschien aan mijn collega's vragen of hun nog iets meer over haar weten..

Tommycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:41

Mijn paard nam laatst heel snel en sneaky een hap uit een rhododendron in het siertuintje waar we langs liepen. Hardstikke giftig, en ik kon de takjes snel uit z'n mond trekken. Hij had notabene net een emmer biks op! Dus ze doen 't ook zeker wel als ze niet hongerig zijn. En ik dacht ook altijd dat paarden nooit en te nimmer giftige planten eten, dat ze die wel herkennen, maar daar twijfel ik nu aan....

maartje538

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 17:09

iemand meer info