Stapmolen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja31

Stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 11:04

Vanaf welke leeftijd mag een paard in de stapmolen?

Groetjes Natas.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:56

Ik denk zelf dat dat niet zoveel uitmaakt.
Bij ons op stal werd merre+veulen op de stapmolen gezet als het te slecht weer was om de wei in te kunnen.
We hebben nu een twee 2-jarige op stal die ook geregeld in de stapmolen komen. Ik denk niet dat dit erg is, stappen is niet schadelijk en ze worden niet belast.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:05

ik denk zelf dat je een veulen nog niet "gedwongen" moet laten lopen.....

ik denk persoonlijk dat het beter is te wachten tot de leeftijd dat je gaat longeren en derg....
ik denk dat het dan vroeg zat is om "gedwongen" te lopen

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:18

een beetje stappen in de molen kan geen kwaad maar je moet er geen draf programma inzetten voor een veulen. Maar om welke leeftijd gaat het??

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:22

naadje24 schreef:
ik denk zelf dat je een veulen nog niet "gedwongen" moet laten lopen.....

ik denk persoonlijk dat het beter is te wachten tot de leeftijd dat je gaat longeren en derg....
ik denk dat het dan vroeg zat is om "gedwongen" te lopen

Ben het helemaal eens. Alles is nog in ontwikkeling bij een veulen, laat hem zelf maar aangeven wat kan en wat niet. Dus ik zou ook zeggen, vanaf de leeftijd dat je echt wat gaat doen met het paard.

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:25

De 1 is bijna 2 en de ander is een jaar.
De paddock vinden ze geen moer aan en staan ze alleen maar voor het hek te kijken wanneer ik ze weer kom halen en op de wei mogen ze niet.
Dus ik vroeg me af of ze al in de stapmolen mochten.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:29

Hmmm... lastig. Kun je anders niks in de paddock leggen waarmee ze zich een beetje kunnen vermaken? Een paardenspeelbal (hoe heet zo'n geval??) bijvoorbeeld. Misschien is dat iets?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:31

Wanneer hij zelf braaf aan een halstertouw mee kan lopen, en van de moeder af is, lijkt het mij dat hij best de stapmolen in kan.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:39

vanaf een jaar of 2! dan kan het al wel hoor!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:54

Miko schreef:
Hmmm... lastig. Kun je anders niks in de paddock leggen waarmee ze zich een beetje kunnen vermaken? Een paardenspeelbal (hoe heet zo'n geval??) bijvoorbeeld. Misschien is dat iets?

precies!
hou de bak intressant voor ze
leg er elke keer wat anders in wat ze kunnen onderzoeken
een bal,een oude emmer zonder hengsel,een boomstam om op te knabbelen,skippybal,zo'n oranje kegel...en ga zo maar door...
als je je brein er even op zet heb je zo een a 4tje vol en heb je voor de komende maand vermaak

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:57

Angeliek schreef:
Wanneer hij zelf braaf aan een halstertouw mee kan lopen, en van de moeder af is, lijkt het mij dat hij best de stapmolen in kan.

sorry ben het daar niet mee eens

zodra een kind kan lopen laat je hem ook nog niet de markt over denderen....
dit is absoluut niet goed voor de spieren en de ontwikkeling van de bouw
het is gewoon te gedwongen en te zwaar gegrepen.

er zijn zoveel dingen met een veulen te doen zonder hem/haar te belasten

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 20:08

naadje24 schreef:
sorry ben het daar niet mee eens

zodra een kind kan lopen laat je hem ook nog niet de markt over denderen....
dit is absoluut niet goed voor de spieren en de ontwikkeling van de bouw
het is gewoon te gedwongen en te zwaar gegrepen.

er zijn zoveel dingen met een veulen te doen zonder hem/haar te belasten

Nou, de stapmolen bij ons op stal kun je op snelheid aanpassen, en en een veulen van 7/8 maanden kan al best makkelijk een eindje stappen hoor.

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 23:23

Ik kan de paddock wel aantrekkelijk maken met een bal enz,maar er staan denk ik 80 paarden hier op stal,dus lang kunnen ze niet in de paddock blijven.
Maar ik zal eens kijken hoe ze het vinden met een skippybal Haha!

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 17:40

Kun je ze niet op het land laten staan een enter en een twenter horen daar wel vind ik persoonlijk

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 17:48

Pietra schreef:
Kun je ze niet op het land laten staan een enter en een twenter horen daar wel vind ik persoonlijk

Dat zou ik graag willen,maar ze mogen hier niet meer op het land

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 00:06

kun je ook niets in de buurt huren?? Of inscharen in een kude

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:09

Bij ons op stal hadden we 2 veulens van 6 mnd staan en die gingen ook gewoon in de stapmolen al het land te slecht was. Maar in het begin natuurlijk niet al te lang, maar ze vonden het echt wel lekker om hun beentje te kunnen strekken.
Nu is het ene veulen naar de kudde en de andere staat nog op stal, hij is nu 1,5 en gaat elke dag +/- 40 minuten in de molen. Hij vind het echt heel erg leuk in de molen.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:23

het lijkt mij ook dat de molen geen kwaad kan, als je m toch alleen maar op stappen hebt staan.
je kan ook aan de hand 30~45 min met je jaarling lopen, dat is precies hetzelfde als 30 minuutjes in de molen.
lijkt me in ieder geval beter dan 24/7 op stal.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 14:26

Ja maar over het algemeen als je gaat wandelen met een veulen ga je rechtdoor en niet steeds rondjes toch Verward .

Ik zou lekker een plek zoeken waar ze allebei nog buiten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:15

ik zou een ander opfokbedrijf zoeken als ze niet meer in het land mogen

Paarden op die leeftijd horen vrij beweging te hebben, juist van de korte intensieve prikkels die ze krijgen als bijv het koppel een sprintje trekt worden ze sterk.

Een jaarling alleen beweging in de stapmolen laten hebben is imo vragen om problemen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 17:44

helemaal mee eens Zep. Jaarlingen en twenters horen op het land. Niet in een stal of stapmolen. een driejarige kun je best conditie op laten bouwen in een stapmolen of aan de longeerlijn, maar eerder echt niet

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 11:50

Zep schreef:
ik zou een ander opfokbedrijf zoeken als ze niet meer in het land mogen

Paarden op die leeftijd horen vrij beweging te hebben, juist van de korte intensieve prikkels die ze krijgen als bijv het koppel een sprintje trekt worden ze sterk.

Een jaarling alleen beweging in de stapmolen laten hebben is imo vragen om problemen.

helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:50

Ik zou het ook afraden. Laat ze tot hun derde lekker vrij. Zorg voor leuke afwisselingen in de paddock. Ik vind het persoonlijk toch vooral psychisch een hele belasting, een jong paard van 1 die rondjes moet lopen in een stapmolen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 12:54

Het ligt een beetje aan het type molen waar jullie het over hebben. zo´n ouderwetse waar vier of zes paarden vastgebonden aan stappen of een trainingsmolen waar ze los tussen hekken lopen en die doorgaans veel grotere cirkels of zelfs ovalen beschrijft is een heel verschil. Feit is, dat jonge beesten baat hebben bij beweging. Als je dus moet kiezen tussen stapmolen en stal, is het makkelijk. Op stal staan is slecht! Ze kunnen aan de stapmolen zodra ze mee kunnen lopen aan een halster. Je kunt het niet vergelijken met longeren, want een paard blijft gewoon rechtop, dus redelijk rechtuit lopen, al is het wat gebogen. Aan de longe gaan ze schuin hangen en dan krijg je dus de overbelasting op de binnenbenen en het aantikken van de benen. Ik heb nog nooit gehoord van blessures aan de benen opgelopen aan de stapmolen of in de trainingsmolen, op verschillende bedrijven met paarden van jaarling af aan, maar misschien zijn er anderen met andere ervaringen.

Natasja31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 13:17

Het is een stapmolen waar ze los in staan.
Maar ik heb nu een skippybal gekocht en ze gingen helemaal uit hun dak OK dan!
Ik heb al diverse opfokbedrijven bezocht,maar eerlijk gezegt heb ik bij geen 1 bedrijf een goed gevoel gehad.
Ik ben nu veel met ze aan de wandel en ze komen dagelijks een paar uur in de paddock met de skippybal.Zijn ze op die bal uitgekeken verzin ik weer wat anders.
Bedankt voor alle reacties OK dan!

Groetjes Natas.