Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Genee

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:54

Haihai,

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan helaas geen antwoord vinden op de volgende vrage over het ruiterbewijs, want ik wil hem toch wel graag gaan halen.

1. Wanneer is een goede leeftijd?
2. Hoeveel rijervaring is verweist, is hij erg moeilijk?
3 Wat is de moeilijkheidsgraad van het praktisch examen?
4. Moet je zelf een paard meebrengen of is er de mogelijk te huren?

Alvast bedankt

Renée

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:11

1; Adviesleeftijd is meestal 12/14 jaar.
2; Iedereen kan het ruiterbewijs halen, zolang je maar goed leert en oplet.
3; Het ligt eraan wat je gewent bent, je moet (dacht ik) de basis kunnen laten zien in de dressuur, een sprongetje (40 cm) en een rit over de straat.
4; Dit is per manege/vereniging verschillend.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:19

Verplaatst van UZ naar VMR.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:00

1. vanaf 12 jaar mag je meedoen dacht ik
2. 2 jaar rijervaring is gewenst, met het liefst buitenrij ervaring
3. Bij het praktisch examen moet je eerst laten zien dat je je paard onder controle hebt en een goede zit + hulpen hebt. Dit gebeurt in de buitenbak of groot terrein (wei). Hier moet je dus rond rijden en krijg je opdrachten van de examinator, ook moet je een sprongetje maken van 60 cm. Ben je hiervoor geslaagd, mag je mee naar buiten. Hier mag je GEEN fouten maken. Dat is best streng dus, maar wel goed te doen hoor!
4. Dat is inderdaad verschillend (bij het Reelaer bijvoorbeeld kan je een weekend arrangement doen, en krijg je een paard van daar.) Maar je kan altijd op je eigen paard mee doen!

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:37

Ik snap niet wat iedereen toch met dat ruiterbewijs heeft, ten eerste is het niet verplicht, op bepaalde gebieden na, ten tweede heeft de Srr de regels veranderd, alleen op FNRS goedgekeurde manege's mag je nog examen doen, net of manege's zonder FNRS keuring niet goed zijn. Bij mij heeft de SRR voorgoed afgedaan, wij deden elke twee jaar het ruiterbewijs, in totaal zijn er van de 200 mensen die het gedaan hebben er 10 gezakt, dan doe je het toch goed dacht ik, nee er komt een brief van de SRR dat alleen FNRS manege's nog examens af mogen nemen, wij zijn een kleine manege die de kosten voor deze organisatie niet kunnen en willen opbrengen, dus onze ruiters worden hier de dupe van.
Voorlopig is het niet bij wet verplicht dus waarom zou je het gaan halen alleen voor die paar natuurgebieden waar ze het verplicht stellen? Op straat mag je gewoon rijden.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:39

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:44

volgens mij mocht t vanaf je 12e, je moet wel wat ervaring hebben want je moet ook buitenrijden en springen (60 cm) en allerlei dingen doen op het paard (met 1 hand rijden, zonder beugels, in de verlichte zit enz.) dus je moet wel controle hebben over t paard. Het praktische gedeelte viel bij mij wel mee. Kheb net al wat dingen opgesomt wat je moet doen. Het ligt aan welke manege waar je hem gaat halen of je een paard kunt huren of er zelf 1 moet meebrengen. Ik kon het allebei, maar heb het gedaan met Dev.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:45

inib schreef:
Ik snap niet wat iedereen toch met dat ruiterbewijs heeft, ten eerste is het niet verplicht, op bepaalde gebieden na, ten tweede heeft de Srr de regels veranderd, alleen op FNRS goedgekeurde manege's mag je nog examen doen, net of manege's zonder FNRS keuring niet goed zijn. Bij mij heeft de SRR voorgoed afgedaan, wij deden elke twee jaar het ruiterbewijs, in totaal zijn er van de 200 mensen die het gedaan hebben er 10 gezakt, dan doe je het toch goed dacht ik, nee er komt een brief van de SRR dat alleen FNRS manege's nog examens af mogen nemen, wij zijn een kleine manege die de kosten voor deze organisatie niet kunnen en willen opbrengen, dus onze ruiters worden hier de dupe van.
Voorlopig is het niet bij wet verplicht dus waarom zou je het gaan halen alleen voor die paar natuurgebieden waar ze het verplicht stellen? Op straat mag je gewoon rijden.

Volgens mij werd t binnenkort wel overal verplicht hoor, en zo ben je verzekerd als je buitenrijd.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:52

een ruiter bewijs is al lang verplicht op de weg als je buiten rij mijn zus heeft het al een keer gehad met buitenrijden

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:58

ik ga hem halvewege volgend jaar doen, maar ik moet nog hard oefenen op een paar dingetjes haha.
met verlichte zit wiltie keihard wegspurten.

mag je trouwens op een hengstje mee doen?

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 19:03

1. Wanneer is een goede leeftijd?
ze zeggen van af 12 geloof ik maar ik denk dat je het beter net tegen 13 14 aan kan doen
2. Hoeveel rijervaring is verweist, is hij erg moeilijk?
ik vind het erg makkelijk en ree 4 jaar toen ik op ging maar als je een rustig verkeersmak paard hebt dat alles al kent kan je het zo halen als beginner
3 Wat is de moeilijkheidsgraad van het praktisch examen?
umzz...
als je wel gewoon geleerd heb en het kan onthouden heb je hem zo!
heel makkelijk ik ben geslaagt in 1x met 4 fout in de teorie
4. Moet je zelf een paard meebrengen of is er de mogelijk te huren?
je kan met een manege paard of een verzorgpaard enzo als je maar op een geschikt paard rijdt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:24

Ukster schreef:

mag je trouwens op een hengstje mee doen?

Ligt volgens mij aan hoe hij zich gedraagd bij merries.... 1 van de verzorgsters van Chakotay (hengst) wilde het met hem gaan doen en reed dan ook mee met een proef les, maar dit ging absoluut niet met de merries. Ik denk dat het best wel zou kunnen zolang hij zich maar normaal gedraagd bij de merries.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:59

Jenni schreef:
Volgens mij werd t binnenkort wel overal verplicht hoor, en zo ben je verzekerd als je buitenrijd.

Ook zonder ruiterbewijs ben je verzekerd als je langs de weg rijdt. Iedereen met een WA verzekering is gewoon verzekerd. Het is meestal wel gewenst dat je bij je verzekering meldt dat je een paard/pony hebt.

Of hij binnenkort verplicht wordt weet ik niet, maar zolang dat niet zo is, ga ik het ruiterbewijs ook niet halen. Ik heb al een rijbewijs Schijnheilig Haha! .

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:07

ja haha je bent verzekerd ja maar met je ruiterbewijs ben je voor meer dingen verzekerd.
zowiezo je paard is dan nog x-tra verzekerd.
sommige verzekringen verzekeren niet alles als je geen ruiterbewijs heb.

dus meid tip.
ga hem gewoon halen..

Sandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 00:40

ik was 14, ging prima.

Had een manege gezocht waar ze het deden, je kon je eigen paard meenemen of op een paard van hun. Kreeg je ook nog 2 praktijklesjes met opzadelen etc.

Examen was niet moeilijk, t was inderdaad vooral basis en laten zien dat je je paard onder controle kon houden. Klein sprongetje, in galop wegrijden van de groep en draven zonder beugels e.d.
Je weet denk ik zelf wel of je de basis er een beetje in hebt zitten of niet, en anders zou ik instructrice vragen of je er aan toe bent.
Theorie was ook gewoon eventjes leren, dan is het goed te doen.

Wel handig om te hebben vanwege verzekering, maar er zijn ook plekken waar je alleen met bewijs mag komen (nooit geweest Haha! ) Verder heb ik het eigenlijk maar 1x nodig gehad, toen ik op vakantie een paard wilde huren..

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 10:20

Tammie heeft gelijk en Promessa niet. De verzekering van het ruiterbewijs is aanvullend. Als je zelf een Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren hebt (of je ouders als je thuis woont), dan ben je gewoon verzekerd en is de aanvullende verzekering van het ruiterbewijs vrijwel nutteloos. Er wordt dus niet meer verzekerd (tenzij je geen AVP hebt, maar dat hoort ieder weldenkend mens in Nederland te hebben)....

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:52

Een ruiterbewijs op de weg is niet verplicht en volgens mij komt dat er voorlopig ook niet, dan moeten ze eerst de wet veranderen en dat wil de SRR al wel 20 jaar maar ze krijgen het er bij de regering niet door, dus Tammie voorlopig heb je aan je rijbewijs genoeg, ik heb trouwens wel een ruiterbewijs terwijl ik niet eens praktijkexamen heb gedaan want een jaar of 6 geleden was het nog genoeg als je L1 dressuur met winstpunten was, dan hoefde je geen praktijk te doen, alleen theorie en L dressuur kun je wel worden zonder dat je ooit buiten hebt gereden.

EmMetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 13:55

Schijnt overigens wel dat je ruiterbewijs schade aan goederen van familie vergoed en dat doet je gewone WA niet. Bijvoorbeeld de schade die ontstaat als jij tegen de auto van je vriend aan rijdt.

Het is en blijft erg onduidelijk wat nu precies het verzekeringtechnische voordeel van het ruiterbewijs is.

Gradus06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 14:20

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-04 01:43

EmMetjes schreef:
Schijnt overigens wel dat je ruiterbewijs schade aan goederen van familie vergoed en dat doet je gewone WA niet. Bijvoorbeeld de schade die ontstaat als jij tegen de auto van je vriend aan rijdt.

Het is en blijft erg onduidelijk wat nu precies het verzekeringtechnische voordeel van het ruiterbewijs is.

Dat zou natuurlijk kunnen, ik weet niet precies hoe het zit als je schade maakt bij familie Bloos . Maar de kans dat ik schade met mijn pony maak bij familie is haast verwaarloosbaar. Het overgrote deel woont aan de andere kant van het land en de rest zijn niet echt paarden gek en komen dus ook niet een keer kijken o.i.d.. Dit zou dan misschien wel een punt kunnen zijn om hem (voor mijzelf dan) te gaan halen.

Ze zouden eerst wat duidelijker moeten zijn wat wel en niet extra is verzekerd met zo'n ruiterbewijs. Voor mijn idee is het nog steeds dat alleen de toegang wordt ontzegd in bepaalde gebieden, voor de rest dekt je eigen verzekering de eventuele schade. Het is namelijk ook zo dat als je dubbel vezekerd bent dat de twee maatschappijen gaan lopen vechten wie er zou moeten betalen (ik heb tenminste zulke verhalen gehoord, dat zegt ook niet alles natuurlijk). Dan heb je uiteindelijk toch nog geen geld om de eventuele schade te vergoeden, want je wordt echt niet dubbel uitbetaald.