Hoeveel weken minimaal tussen ontwormen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneS

Hoeveel weken minimaal tussen ontwormen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:59

Ik vraag dit ff namens iemand anders. Het zit zo: Deze mensen hebben 2 veulens en nou heeft ze ze beide ontwormt, maar wel met een middel die niet tegen horsellarven werkt. Nou vroeg ze mij of ik wist of er een minimum aantal weken of dagen tussen moet zitten voor je met een middel gaat ontwormen dat wel tegen horsellarven helpt.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, doordat ik dit nog nooit bij de hand heb gehad.

Dus wie weet het???
Laatst bijgewerkt door YvonneS op 01-12-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:02

met een 'normaal' wormenmiddel moet je ze om de 6 weken ontwormen!
Zelf gebruik ik equest, is iets duurder maar werkt tegen horzellarven etc. en werkt 3 maand! Knipoog

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:06

linda_lekuri schreef:
met een 'normaal' wormenmiddel moet je ze om de 6 weken ontwormen!
Zelf gebruik ik equest, is iets duurder maar werkt tegen horzellarven etc. en werkt 3 maand! Knipoog

Das de vraag niet. Het gaat erom of ze er nu meteen weer een spuit in mag stoppen die wel helpt tegen horsellarven.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:22

wij doen de onze om de 2 maand Lachen en meestal iets verschillends van ontworming. heb atijd gehoort dat je is moet afwisselen

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:29

Dat is de vraag niet! het gaat erom dat ze hem per ongeluk heeft ontwormt ZONDER horselspul. Nu wil ze er meteen weer een spuit in doen MET horselspul. Kan dat binnen een dag na elkaar of moet daar een minimum aantal dagen/weken tussenzitten.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:33

Volgens mij, als er niets op de verpakking staat over een minimum, dan is het er ook niet, toch?

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:34

Ik heb ooit iets gehoord van 2 weken ertussen, maar staat dat idd niet op de Verpakking?

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:44

Nee, ze kan het nergens vinden, ook niet op internet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:02

met een veulen zou ik een beetje uitkijken, kan ook over vier weken nog wel met een middel tegen horzellarven

ilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:11

Anders moet je ff een da bellen en de situatie uitleggen.
Dan weet je wat meer.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:21

Bij een veulen met ernstige wormen kun je best over 10 dagen-2 weken weer ontwormen, in dit geval zou het ook gewoon moeten kunnen.
Ik heb zelfs van mensen gehoord die hun veulen voor de keuring 3 dagen achter alkaar ontwormen, omdat ze dan hun veulen vacht snel kwijt raken, zal niet super gezond zijn, maar is kennelijk ook niet zo ongezond dat er ziek van worden.
Anders bel je je DA toch voor de zekerheid? Die vindt het vast niet erg als je het even vraagt!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:22

jeddah schreef:
Ik heb zelfs van mensen gehoord die hun veulen voor de keuring 3 dagen achter alkaar ontwormen, omdat ze dan hun veulen vacht snel kwijt raken, zal niet super gezond zijn, maar is kennelijk ook niet zo ongezond dat er ziek van worden.
Anders bel je je DA toch voor de zekerheid? Die vindt het vast niet erg als je het even vraagt!

neem aan niet met de max hoeveelheid Verward
heb 1 keer perongeluk (stopje schoot los) mijn shet veel te veel gegeven
(met een sterk middel) hij stond te tollen op zijn pootjes
volgens DA kon het weinig kwaad , moest m maar een dagje binnen houden omdat die nu een beetje "stoned"was
sindsdien check ik t stopje dubbel Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:00

Uiteraard niet de maximale hoeveelheid! Op het gewicht afgaan van het veulen, en dat geven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:34

Als ik het goed begrijp, hebben ze een spuit met Pyrantel of Fenbendazol toegediend.
Als ze dat een spuit op basis van Ivermectine toedienen, dan is de werkzame stof toch anders > dus ook de werking en het gevolg > dus niet al te schadelijk voor een keertje?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:45

Ja, de werkzame stof is dan inderdaad anders, als ik een nieuw paard hier krijg waarvan ik niet weet wanneer en hoe het voor het laatst is ontwormd is doe ik eerst 1 met ivermectine en 10 dagen later een van de andere, meestal strongid.