Zwarte Pieten spellen te paard met beginnerslesje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Zwarte Pieten spellen te paard met beginnerslesje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:13

Zaterdag is het de dag voor het grote sinterklaasfeest, voor kinderen natuurlijk heel erg leuk! Haha! En op die dag komt er altijd een jeugdig groepje rijden op de manege waar ik rijd en daarom leek mij het leuk om dit keer zwarte pieten spellen te doen.
Wij deden op de kleuterschool altijd met gym speciale spelletjes (zonder paard dan wel) en ik vond dat toen altijd geweldig, dus dnek dat de kinderen dit ook leuk gaan vinden.

Máár, de kinderen kunnen nog niet echt veel met de paarden (zijn allemaal jong en rijden nog neit echt goed) dus de oefeningen moeten niet al te moeilijk zijn maar toch spannend genoeg voor ze om de les erbij te kunnen houden.
Hebben jullie misschien leuke ideetjes die we uit kunnen voeren?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:17

nou misschien kan je een borstel-race houde Tong uitsteken offe balkendans, dat is het zelfde als stoele maar dan met balken Haha!
xxxdevica

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:59

Je kan ze laten doen alsof ze pakjes moeten pakken, dus zover mogelijk met de handen richting de tenen. En dan het pakje in een schoorsteen moeten doen, dus arm helemaal strekken.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:03

Zaklopen Haha!
Estafette?

Ik heb hier zo'n heel boekje over liggen.
Met allerlei paardenspelletjes Lachen

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:05

Ja, pietengym! Vork

'touwklimmen', zo hoog mogelijk in de beugels staan met de handen los.
en idd van fredt zegt!

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:06

Ja dat boek met spelletjes hebben wij ook op de manege liggen alleen zit daar ook vaak snel op en afstappen bij wat de kinderen vaak nog niet vlug kunnen.
Dus wie weet er nog wat warbij je niet hoeft op en af te stappen?
Owja Devica: Borstelrace word bij ons pepernoten race natuurlijk Haha!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:10

Fredt schreef:
Je kan ze laten doen alsof ze pakjes moeten pakken, dus zover mogelijk met de handen richting de tenen. En dan het pakje in een schoorsteen moeten doen, dus arm helemaal strekken.

Dát is natuurlijk een leuk idee! En als dat goed gaat kun je er een soort race van maken, wie de meeste kadootjes in de eigen 'ton' kan leggen. Maarja, dan is weer de vraag of de ponys dat niet eng vinden met echte kadootjes. Scheve mond Maarja, dat moeten we dan maar eventjes testen.
Zaklopen enzo is niet echt leuk voor ze, het moet echt mét het paard zijn en zaklopen kan niet met het paard, dus ik denk dat zoiets minder leuk is.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:09

Devica schreef:
offe balkendans, dat is het zelfde als stoele maar dan met balken Haha!

hebben wij een keer gedaan,je pony moest met 2 benen over het balkje staan (en wat later met drie,en dit is MOEILIJK Tong uitsteken)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:47

Pakjes pakken Tong uitsteken

Leg een stapel 'pakjes' (kan ook zijn: borstels, wortels, doosje e.d.) aan de ene kant van de bak... en dan moeten ze in twee groepen in estafette zo snel mogelijk de pakjes van de ene naar de andere kant brengen.

Iedere ruiter steeds een pakje naar de overkant en dan de volgende weer... het groepje dat het snelste alle pakjes heeft overgebracht zijn de beste pieten te paard Haha!

en jij kan zef bepalen naar gelang de ruiters gevorderd/beginner zijn of het moet worden gedaan in draf/galop.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:51

Allemaal bedankt voor jullie ideeën, we hebben dnek ik een heel leuk programma voor ze op gezet en ik hoop dat het allemaal gaat lukken.
De kinderen worden als het ware op de proef gesteld, of ze wel écht pieten kunnen zijn Tong uitsteken Dan gaan ze eerst oefeningen 'droog' doen en daarna spelletjes, zoiets als stoelendans en een eindspel op tijd.
Wat we daarmee doen moeten we nog ff kijken, maar ik denk dat we de oefeningen gaan beoordelen (natuurlijk krijgt niemand een écht slechte beoordeling Knipoog ) en wanneer ze alles gedaan hebben en alle oefeningen op het papier goed gekeurd zijn, dan krijgen ze dat papier (met punten dus) als een soort van zwarte pieten diploma te paard Haha!

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 21:21

stoelendans met stroobalen is ook altijd erg leuk (en dan nog zonder zadel Haha! ). Je Kunt als de paarden niet goed blijven staan met het eraf 'springen' ook in teams verdelen. De een houdt de pony vast en de ander loopt ernaast.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 22:18

Komt iedereen ook als zwarte piet? Wel zo leuk Tong uitsteken En de paarden heten dan Dak-paard, Pakjes-paard, Schoorsteen-paard, Amerigo (in het geval van schimmel Haha! ) Pepernoot-paard, Schoentjes-paard en natuurlijk Bokt-paard (mag absoluut niet ontbreken! Tong uitsteken )

iwayalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 08:49

Juut schreef:
Komt iedereen ook als zwarte piet? Wel zo leuk Tong uitsteken En de paarden heten dan Dak-paard, Pakjes-paard, Schoorsteen-paard, Amerigo (in het geval van schimmel Haha! ) Pepernoot-paard, Schoentjes-paard en natuurlijk Bokt-paard (mag absoluut niet ontbreken! Tong uitsteken )

Haha ja wel een leuk idee die namen maar dat zullen de kindjes vast niet onthouden. Zijn allemaal 8 jaar oud ofzo Tong uitsteken En bokt-paard is natuurlijk helemaal geweldig maarja of die kindjes dat zullen snappen? Dan hebben we straks weer een hele pennyclub op bokt erbij Haha!

De kindjes worden door ons geschmickt als zwarte piet. De kleding blijft gewoon rijkleding.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 09:19

wij gaan morgen wortelhappen ( een speciekuip met een beetje water en stukjes winterpeen waar de pony een stukje uit moet vissen ), wortel estafette en wie het langst met 2en samen een wortel kunnen vasthouden in stap, draf en galop

Helaas heeft sinterklaas geen tijd om langs te komen net als vorig jaar.
Wat ik toen wel heb gedaan, is bij een snoepfabriek in oosterhout om sponsoring gevraagt en kregen voor alle kinderen een zuurstok. Volgend jaar ga ik het ergens anders proberen, scheeld een hoop geld en je maakt gelijk reclame.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 11:14

Juut schreef:
Komt iedereen ook als zwarte piet? Wel zo leuk Tong uitsteken

Wij niet, ik heb daar nog aan gedacht om dat te doen. Maar die kinderen zullen ons meteen herkennen en als ze nog geloven kan het best zijn dat ze daarna niet meer geloven en dat is natuurlijk niet leuk.
Wij hebben gewoon de opdracht van Sint gekregen om een paar kinderen klaar te stomen om volgend jaar met hem mee terug te gaan naar Spanje en hem te helpen pakjes rond te brengen Haha!

wezentjeu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 15:41

wel ik heb ooit ns meegedaan aan "spel zonder grenzen" in de manege, dat was wel nog gek. enkele ideetjes:

kindjes in het midden laten halthouden, bij het startsignaal moeten ze allemaal netjes (maar om ter snelst) af stappen en een rondje in de bak 'galloperen' (lopen dus) wie dan het snelst op zn paardje terug zit is de winnaar

je kan ook nog spelletjes doen met een ei & een lepel, dus de kindjes moeten de lepel in de mond houden en proberen een middenlijn te rijden zonder het ei te laten vallen. Dit kan je ook doen met een bekertje met water.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 20:38

pakjes in een mand bv gooien vanaf je pony.
verschillende manden.. eentje staat bv wat dichterbij en andere bv 5 meter verder. als je in de verste mand gooit en krijg je bv meer punten.
gewoon doosjes inpakken en iets erin doen zodat het gooien makkelijker gaat