Het lijkt mij leuk om kleine kinderen les te geven en een beetje bij te verdienen met iets dat ik leuk vind. Maar dat kun je niet zonder verantwoordelijkheid doen, maar ik vraag me af wat er verplicht is om les te gaan geven.
- moet je per sé een diploma hebben? - ben je verantwoordelijk als het mis gaat tijdens een les? - wat kun je voor een les vragen?
bedankt alvast
Anoniem
Geplaatst: 01-12-04 18:20
Ik heb ook een tijdje lesgegeven als bijverdienste. In die periode had ik een lieve Fjord, die daar wel geschikt voor was. Ik vroeg toen 12,50 Euro per half uur en er was animo genoeg voor. Ik heb overigens geen diploma's.
Je moet er inderdaad wel rekening mee houden, dat je aansprakelijk gesteld zou kunnen worden als een kind bijvoorbeeld valt in jouw les. Doe er dus alles aan om het zo veilig mogelijk te houden. Ik stelde het dragen van een veiligheidshelm en veilig schoeisel echt verplicht. Verder lette ik altijd goed op de stiksels van de beugelriemen en controleerde ik altijd zelf of de singel wel strak genoeg zat. Dan kunnen ze je daar bij een eventueel ongeval niet op aankijken en denk je ook niet later: 'Had ik maar...'
Ik heb wel veel verantwoordingsgevoel, maar ik maak me nooit druk om aansprakelijkheid, daar ben ik immers voor verzekerd.
elady
Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-04 19:04
Ik vind een veiligheidshelm + goed schoeisel erg belangrijk..let er zelf altijd goed op.
Ik ga kijken of ik les kan geven aan kinderen t/m 8 a9 jaar. Zelf heb ik een shet tot mijn beschikking en een welshje.
elady
Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-04 21:08
verder niemand
Sting
Geplaatst: 01-12-04 21:18
Ik denk dat he het beste eerst kan kijken wie les van je wil hebben, en wat die ervoor over hebben. Verder hangt het er natuurlijk vanaf of mensen ervaring moeten hebben, en of ze verder kunnen komen dan rondhobbelen op je pony.
persoonlijk vind ik dat iemand die les geeft een diploma zou moeten hebben om dat te doen. Mensen die bij je lessen verwachten toch een kundig iemand en iemand die weet hoe lessen op te bouwen en in te delen.
Verder vind ik het erg fijn als degene van wie je les heeft ook echt rij-ervaring heeft. Dus meer heeft gedaan dan op één eigen paard gereden. Heeft je lesgever op meer paarden (of pony's) laten zien te kunnen rijden, dan zegt dat mij véél meer dan op 1 paard ZZ. Alle paarden zijn tenslotte anders.
En als je met kleine kinderen aan de gang gaat, is het natuurlijk ook nog belangrijk dat jij je kennis aan een kind kan overbrengen... nog een reden voor een diploma, daar leer je dat...
Als het bij jou is, op jouw pony's ben jij ten alle tijde verantwoordelijk voor wat er gebeurt.
Hallo
Geplaatst: 01-12-04 22:02
Als je op een manege gaat lesgeven dan is een diploma wel vereist. Je kan eens kijken bij de ORUN opleidingen basis instructeur. Het belangrijkste vind ik dat de instructie het kan overbrengen, en weet waar hij/zij het over heeft. En zorg vooral bij kinderen dat je het leuk houd, dat vinden ze vaak op die leeftijd veel belangrijker dan een Anky worden.
Lowara
Geplaatst: 02-12-04 00:10
ik geef al vanaf m'n 15de les. bij mij zijn ze verplicht een cap te dragen, en ik ga niet zomaar met alle pony's naar buiten. ik heb zelf veel ervaring met kinderen, oa door m'n opleiding SPW-AB. Dat is vind ik wel een punt, waar je erg goed in moet zijn., met kinderen goed kunnen omgaan. Qua verantwoordelijkheid, heb je geen diploma's, is alles wat mis gaat jou fout en jou probleem. Hou daar dus rekening mee, flikkert er een kind af die vervolgens nooit meer kan lopen, dan mag jij de rest van je leven ervoor dokken.