Ik heb mijn paard gewoon in de winterharen laten komen met gevolg dat ik hem slecht droog krijg na het rijden. Hij is nogal temperamentvol vandaar geen deken en hij zweet nogal veel. Ik stap hem altijd goed uit en gebruik ook een goede wollen zweetdeken. Ook stop ik onder de zweetdeken altijd wat stro waardoor hij ook wat sneller droogt. Maar toch duurt het dan nog ongeveer 3 kwartier voordat ik de deken kan afdoen. Heeft er iemand nog een goed idee waardoor hij wat sneller droogt?
Kiara
Geplaatst: 01-12-04 14:03
Hmm, moeilijk..... Er is vast geen solarium aanwezig? Is scheren geen optie? En dan dus lekker dik onder de dekens zetten? Je ziet, echt goede tips kan ik je niet geven, ik hoop dat een ander je meer kan helpen!
yfande
Geplaatst: 01-12-04 14:31
Yfande heeft hezelfde probleem, nou ja "probleem" ? Ik heb gekozen om haar niet te laten scheren omdat zij geen concoursen loopt (nog niet) maar ook omdat ze elke dat in't land staat en het weer erg wisselvallig is.
Ik leg na het rijden een oude wollen deken over haar heen en daarover heen nog een zeetdeken of nog een oude wollen deken, ze wordt goed uitgestapt en de deken blijft op stal nog ca 1/2 uur erop liggen. Daarna haal ik de echt zeiknatte dekens eraf, borstel haar met een zachte borstel na en leg dan de staldeken erop.
Het kost gewoon meer tijd, maar ik weet iig zeker dat ze niet zo snel koud gaat vatten.
kebie
Geplaatst: 01-12-04 14:35
Ik ken mensen die dan alleen een streep (niet al te kort) over de borst/onderaan de hals scheren. Het paard kan dan zijn warmte beter kwijt en zal niet zo nat zijn na het rijden. Je paard heeft dan geen deken nodig omdat de andere haren nog voldoende isoleren.
Cassidy
Geplaatst: 01-12-04 14:36
Drie kwartier voordat hij droog is? Valt nog mee, ik ben 4 uur bezig om mijn paard droog te krijgen als ik niet scheer...
Dennis
Geplaatst: 01-12-04 14:37
Ik heb de oplossing. 1 strook over de hals scheren, ze kunnen dan rustig zonder deken blijven staan en zweten lang niet zo snel en veel meer!
Lusitana
Geplaatst: 01-12-04 15:37
Droogwrijven en er een molton deken opleggen. een wollen kan gewoon zo warm zijn dat het lang duurt voordat hij zijn hitte kwijt is. Onder een molton wordt hij niet warmer dan hij al is, en het neemt het zweet op. Probeer het is, zou ik zeggen.
Na het rijden je paard laten rollen en dan zonder wat laten staan kan ook wonderen doen
yfande
Geplaatst: 03-12-04 18:28
Lusitana, het idee van de molton heb ik nog nooit gehoord, zal ik zeker uitproberen, en laten rollen doe ik zelf ook, alleesn daarna zonder deken laten staan lijkt mij met de Hollandse temperaturen niet zo verstandig.
Cassidy
Geplaatst: 03-12-04 18:34
Een andere mogelijkheid is om halverwege van zweetdeken te wisselen, dan drogen ze sneller op.
geeek
Geplaatst: 03-12-04 18:35
scheren is een optie net wat hier boven gezegd word de halve hals heb ik ook bij mijn haf en droog wrijven met stro helpt ook goed!!
Prinnie
Geplaatst: 03-12-04 18:35
Volgens mij is het haar van een paard zo gedesigned dat als je je paard goed uitstapt, en zorgt dat hij weer normale temperatuur is, de huid van het paard dan al weer droog is, en het paard dus ook niet zo snel kou zal vatten. De haren zijn dan alleen aan de buitenkant nog nat. Rollen of een zweetdekentje helpt er dus voor om de buitenste haren droog te maken. Idd niet te warm, omdat hij dan kan gaan nazweten.
Anoniem
Geplaatst: 03-12-04 18:37
Dit heb ik dus ook maar Lusitana wat is Molton??
Lusitana
Geplaatst: 03-12-04 20:28
molton is een soort flanel, maar dan dik. Je koopt het waar je ook lakens en dekens kunt kopen, voor mensen dus. Het is ontworpen om zweet op te nemen en voor warmte in bed, maar het werkt perfect als "opdroog" dek voor een paard omdat het niet te warm is. Gewoon even met een dekenklem of wasknijper van voren dicht maken. Het hoeft niet lang op. Het si al gezegd, als het paard op temperatuur is, is de huid ook al droog en gaat het om de bovenste laag haar. Nou, zo´n molton is een soort dweil, neemt dat zo op.
Anoniem
Geplaatst: 03-12-04 21:04
okeej..harstikke bedankt..! dan gaan we daar eens naar kijken, want ben nu ook dik een uur aan het wachten totdat hij droog is..
Sjonniej
Geplaatst: 03-12-04 21:23
Lekker wachten Misschien is het handig om aan iemand anders op stal te vragen of hij/zij het deken er een uurtje later af wilt halen als je zelf geen zin/tijd hebt om dat uur te wachten.
ellepel
Geplaatst: 03-12-04 23:11
ik laat mijn pony gewoon rollen buiten en verder droogt hij vanzelf wel... kan best
Tessabo
Geplaatst: 04-12-04 22:06
Over het al dan niet gebruiken van dekens staat op de site van "paardnatuurlijk" een heel interessant verhaal. Toen ik dit gelezen had vond ik het lang zo erg niet meer, dat Boukje "gewoon" in haar wintervacht op stal staat zonder deken .... die vacht is ervoor gemaakt! Een wollen deken versnelt alleen het natuurlijke proces wat toch al plaatsvindt in de vacht, nl. het transporteren van het vocht van de huid naar de buitenkant van de vacht en dan dus naar de buitenkant van de deken (je ziet dan ook echt zo'n dauwwaasje op de deken liggen). Boukje is met 1/2 uurtje droog en dan haal ik 'm er weer af.
Lisjuh87
Geplaatst: 04-12-04 22:13
Mijn fries zit ook nog in het winterhaar en staat op een tocht plek in stal maar na een half uur deken is hij nog lang niet droog maar haal hem er dan gewoon af hijs nog nooit ziek geweest. Als het echt te erg is komt er een kwartiertje solarium bij maar dat helpt ook maar minimaal.
keepontrying
Geplaatst: 04-12-04 23:03
Mijn tinker is ook drijfnat na het rijden. Ik heb een zuiver scheerwollen beddendeken en leg die op hem met een dekensingel. Na 2á3 kwartier is hij droog. Ik had eerst een andere deken die van "wol"scheen te zijn maar daar zat toch nog een syntetisch weefsel in wat hem niet droogde. Heb jij dat misschien ook.
Tessabo
Geplaatst: 14-12-04 09:52
Ik denk inderdaad dat het belangrijk is, dat je een echte wollen deken gebruikt.
lailapri
Geplaatst: 14-12-04 09:55
eerst droogwrijven? met stro ofzo?
ellepel
Geplaatst: 14-12-04 13:42
eerst droogwrijven met stro ja, dan als het even lukt laten rollen in het zand, dan zijn ze heel snel weer droog..
Christiene
Geplaatst: 14-12-04 13:49
een goede zweetdeken, zorgt dat het zweet nattigheid boven op de deken komt te liggen,
Branca
Geplaatst: 14-12-04 13:58
Mijn IJslander staat ook lekker in zijn berevel. Die is dus ook nat na een rit of les. Vooral bij de singel en bij zijn liezen. Hij staat dag en nacht op de wei..en heb dan ook altijd zoiets van..hoe los ik dit op. Zolang het niet echt waait gaat het wel, maar anders
Markus komt ook altijd nat terug van een rit met zijn baas. Ik heb hem een winterdeken opgedaan zodat ie minder vacht heeft en dus niet nat in de wei gezet wordt. Hij krijgt dan wel zijn winterdeken op..dus zal erg lang duren zoordat ie droog is. Zal ook wel nazweten zo.. maar heb dat liever dan dat ie zeiknat op de wei staat.
Maar zou dat idd zo zijn ja? Op de huid droog en de haren nat?
Geeek: heb jij een foto van je haf met die "halve hals"?