Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Paljassofie schreef:ik vind ook dat er soms overdreven op de mex gereageerd wordt. Als je op parcours je pony net dat ietsje beter onder controle hebt is het toch veel beter dan met pony en ruiter middenin de sprong te belanden omdat de snelheid niet makkelijk meer te combineren viel?
ik vind een pessoabit dan veeel erger.

runningkawa schreef:De ruiter heeft wel degelijk invloed op de werking
1- hoe strak doe je hem
2- hoe hard trek je en moet je paard om die reden de mond wel sperren om van het gepluk af te zijn.
Margreet schreef:Als een paard niet spert, dan zou je zelfs kunnen zeggen dat een mexicaanse neusriem juist vriendelijker is. Mits hij voldoende hoog bevestigd is (!!!) geeft zo'n ding namelijk heel veel vrijheid voor de ademhaling.
Prisca schreef:+:)+ sluit ik me helemaal bij aan. De meeste hangen op half 7 en ook nog helemaal los??. Wat voor een nut hebben ze dan?. Helemaal niets dan kan je net zo goed zonder mexicaanse rijden of wel helemaal zonder neusriem want er komt totaal geen druk op de neus.
runningkawa schreef:
En voor in een simpel B- L parcourtje moet je echt wel zonder kunnen hoor
Als het daar al niet zonder kan...
sorry maar dat vind ik grof. Niet ieder paard kan zo hoog, en als een paard moeilijk doet in de Z kan het even moeilijk doen in de L of BWendyK schreef:Een gecombineerde neusriem bestaat uit twee verschillende riempjes. Een mexicaan bestaat uit één riempje. Als een paard de mond open doet met een gecombineerde neusriem om, komt er dus druk op de plekken waar de riempjes zitten. Een mexicaan daarentegen werkt dus dan in zijn geheel in. De mond wordt geopend, het onderste riempje gaat strakker trekken, maar omdat de hele neusriem uit één riempje bestaat trekt het riempje boven dus ook ineens veel strakker aan. Daarom werkt een mexicaan scherper in. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
)