Werking mex. neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Werking mex. neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:23

Mer de zoekfunctie kom ik alleen maar op topics die 6 pag. lang zijn omdat iemand met een mex neusriem rijdt.
Ben gekomen op een topic dat als een paard zijn mond open spert, hij dan ontzettend scherp inkomt, maar wat ik nergens tegen kom is WAT ie nou precies doet?
Nee, ik ben niet van plan op met een mex. te gaan rijden, ik heb er totaal geen ervaring mee, en daarom vraag ik me af waarom er zo heftig op wordt gereageert.
Ik heb er weleens 1 in mijn hand gehad, en daar zat onder het rondje zeg maar, een dikke laag bont. Ik kan me ergens niks bij voorstellen dat het zo scherp inwerkt.

Dus wat doet ie dan precies?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:27

Van de divoza site:
Wanneer het paard de neiging heeft (bij deze neusriem) om de mond te openen krijgt deze een extra druk op de neus.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 12:29

Tja, maarja Dat heb je IMO met een gecombineerde ook

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:42

ben ook wel nieuwsgierig

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:54

Een gecombineerde neusriem bestaat uit twee verschillende riempjes. Een mexicaan bestaat uit één riempje. Als een paard de mond open doet met een gecombineerde neusriem om, komt er dus druk op de plekken waar de riempjes zitten. Een mexicaan daarentegen werkt dus dan in zijn geheel in. De mond wordt geopend, het onderste riempje gaat strakker trekken, maar omdat de hele neusriem uit één riempje bestaat trekt het riempje boven dus ook ineens veel strakker aan. Daarom werkt een mexicaan scherper in. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Verward

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:16

ik vind ook dat er soms overdreven op de mex gereageerd wordt. Als je op parcours je pony net dat ietsje beter onder controle hebt is het toch veel beter dan met pony en ruiter middenin de sprong te belanden omdat de snelheid niet makkelijk meer te combineren viel?
ik vind een pessoabit dan veeel erger.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:22

Paljassofie schreef:
ik vind ook dat er soms overdreven op de mex gereageerd wordt. Als je op parcours je pony net dat ietsje beter onder controle hebt is het toch veel beter dan met pony en ruiter middenin de sprong te belanden omdat de snelheid niet makkelijk meer te combineren viel?
ik vind een pessoabit dan veeel erger.

Misschien, maar waarom gebruiken als je het niet nodig hebt. Dit gebeurd namelijk erg vaak. "Ik rijd met een mexicaan, want het staat zo mooi!!"

Maar daar gaat het ook niet om in dit topic.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:30

Maar je kan het van 2 kanten bekijken..

Als jij het mooi vind en je Pony doet zijn mond niet open, dan heeft hij er toch ook geen last van?
Want dan werkt de Neusriem ook niet scherper in.

En als je Pony zijn mond wel opendoet dan vind ik dat als je weet waar een Mexicaanse Neusriem voor helpt, en het helpt jou en je paardje om op een normale manier het Parcour door te komen. Mits je er goed mee omgaat, waarom niet?

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:46

Sjellii schreef:
Mits je er goed mee omgaat, waarom niet?

Ik vraag me dan af hoe de ruiter er mee kan omgaan?
De ruiter staat toch los van de inwerking van de neusriem?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:57

Als een paard niet spert, dan zou je zelfs kunnen zeggen dat een mexicaanse neusriem juist vriendelijker is. Mits hij voldoende hoog bevestigd is (!!!) geeft zo'n ding namelijk heel veel vrijheid voor de ademhaling.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:58

Euhm.. Klopt, heb je idd gelijk in! Blond

De ruiter staat los van de Werking van de Neusriem, maar als je weet wat de Neusriem doet, dat je weet wat het inhoud waarom niet ?
Als het jou en je paard helpt om net even normaler rond te komen, zie ik het probleem er niet zo van in.
En als je het voor de Mooi wilt, en je paardje opent zijn mond ook niet, dan werkt het dus ook niet scherp in.

Telkens als er iemand met een Mexicaanse Neusriem rijd, word er meestal gedaan alsof het een Martelvoorwerp is over het algemeen dan.
Als je weet wat het voor werking heb, zie ik het Probleem niet zo.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:04

Maar als je het voor het mooie wilt doen, dan kan je het riempje toch wat losser doen, zonder dat het dan scherp zou inwerken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:08

De ruiter heeft wel degelijk invloed op de werking
1- hoe strak doe je hem
2- hoe hard trek je en moet je paard om die reden de mond wel sperren om van het gepluk af te zijn.

Want mijn mening is dat meer van de helft van de ruiters die het ding koopt omdat het paard fel is, zelf een Rt probleem heeft
IPv daar aan te gaan werken, kopen ze een mexicaan of passoa (of beide)

En voor in een simpel B- L parcourtje moet je echt wel zonder kunnen hoor
Als het daar al niet zonder kan...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:08

ik heb ook een mexicaanse neusriem en gebruik heel af en toe. Mijn paard accepteerd geen hulpteugels. zelfs een martingaal niet. heb daardoor 4 weken last van mij rug gehad. En als ik dan een mexicaanse neusriem gebruik met springen. gata ze ten eerst veel gcontroleerder lopen en beter springen. Gebruik hem alleen als ze heet is. Maar ik begrijp niet waarom mijn paard dan niet in verzet gaat, want ze accepteerd niet als haar iets in de weg zit. Dus volgens mij vind zij hem niet echt scerp inwerken, maar juist fijner. (ze doet ook niet de mond open onder het rijden)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:10

Misschien zit je normale neusriem dan wel gewoon te laag? (Zie je heel veel!)

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:12

runningkawa schreef:
De ruiter heeft wel degelijk invloed op de werking
1- hoe strak doe je hem
2- hoe hard trek je en moet je paard om die reden de mond wel sperren om van het gepluk af te zijn.

Maar als ruiter kan je een engelse neusriem aansnoeren, zodat er voor het paard geen ruimte is om zijn mond te openen (=> zeepaardeffect)
Laatst bijgewerkt door Kusia op 01-12-04 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:14

En die ruiters zouden ze ook eens met iets aan moeten snoeren totdat ze er bewusteloos bij neer vallen ~~}>
Als die denken dat paardrijden zo werkt Misselijk

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:15

Het ligt dus eigenlijk niet aan de neusriem, maar aan de ruiter.

Vind ik dan Bloos

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:25

Margreet schreef:
Misschien zit je normale neusriem dan wel gewoon te laag? (Zie je heel veel!)

ik denk het niet. ik heb hem ongeveer 1,5 vinger onder het jukbeen (of hoe heet dat?) met dressuur is er niks aan de hand. alleen soms met springen, vind ze het iets te leuk. vooral op les in de grote bak.

Afbeelding

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:43

Mij is altijd geleerd dat een mexicaanse neusriem op een bpaald botje drukt en als je hem verkeerd vast maakt of te strak doet dan heb je kans dat dat botje dus breekt

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:54

verana schreef:
Mij is altijd geleerd dat een mexicaanse neusriem op een bpaald botje drukt en als je hem verkeerd vast maakt of te strak doet dan heb je kans dat dat botje dus breekt

volgens mij is dat met een hackamore

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:00

Margreet schreef:
Als een paard niet spert, dan zou je zelfs kunnen zeggen dat een mexicaanse neusriem juist vriendelijker is. Mits hij voldoende hoog bevestigd is (!!!) geeft zo'n ding namelijk heel veel vrijheid voor de ademhaling.

OK dan! sluit ik me helemaal bij aan. De meeste hangen op half 7 en ook nog helemaal los??. Wat voor een nut hebben ze dan?. Helemaal niets dan kan je net zo goed zonder mexicaanse rijden of wel helemaal zonder neusriem want er komt totaal geen druk op de neus.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:06

Prisca schreef:
+:)+ sluit ik me helemaal bij aan. De meeste hangen op half 7 en ook nog helemaal los??. Wat voor een nut hebben ze dan?. Helemaal niets dan kan je net zo goed zonder mexicaanse rijden of wel helemaal zonder neusriem want er komt totaal geen druk op de neus.

maar dan ruk je het bit weer zo snel door die mond, als je beetje raar je parcours doorgaat.

heb weer wat geleerd dankzij dit topic Haha!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:45

runningkawa schreef:

En voor in een simpel B- L parcourtje moet je echt wel zonder kunnen hoor
Als het daar al niet zonder kan...

alsof B en L parcoursen makkelijk zijn ! Bloos! sorry maar dat vind ik grof. Niet ieder paard kan zo hoog, en als een paard moeilijk doet in de Z kan het even moeilijk doen in de L of B

voor de rest ben ik het wel deels met je eens, maar met een mex is niets mis

ik sluit me vooral aan bij Sjellii

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:28

WendyK schreef:
Een gecombineerde neusriem bestaat uit twee verschillende riempjes. Een mexicaan bestaat uit één riempje. Als een paard de mond open doet met een gecombineerde neusriem om, komt er dus druk op de plekken waar de riempjes zitten. Een mexicaan daarentegen werkt dus dan in zijn geheel in. De mond wordt geopend, het onderste riempje gaat strakker trekken, maar omdat de hele neusriem uit één riempje bestaat trekt het riempje boven dus ook ineens veel strakker aan. Daarom werkt een mexicaan scherper in. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Verward

Ik heb ooit in mijn penny tijd een mex. gehad (tante verkocht haar paard en ik kreeg de spullen, zat wel meer tussen wat ik nog nooit gezien had Haha!)
Mijn verzorgpony paste hem toen niet, maar deze bestond uit 2 losse riempjes, die elkaar in het rondje zeg maar kruisten. Misschien zat dat wel helemaal verkeerd hoor, maar zo zat die iig.
Jamaica loopt braaf met haar mond dicht, tenzij ik druk uitoefen op haar mond, als dat teveel is, loopt ze gelijk met dr giechel open (en terecht).
Dan zou ik dus een mex om kunnen doen om dit te voorkomen, maar ook met een gekombineerde (waar ik vroeger altijd mee reed) kon ze haar mond niet openen (en dat zat echt niet aso strak ofzo)

Ik rij nu puur alleen met een hoge neusriem zodat ze zich niet tegen mijn hand verzet als ze weereens de kolder in dr kop heeft, maar over het algemeen heb ik hem niet nodig en zou ik prima zonder neusriem kunnen rijden (waar ik ook naartoe werk)
IMO heb je, met de juiste basis, uberhaubt geen neusriem nodig, maarja, dat is weer een andere discussie