Uitrijdeken / Zweetdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanetJarig

Uitrijdeken / Zweetdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 11:09

Gister heb ik weer stevig een uur gereden en daarna was mevrouw echt goed nat (ik had trouwens ook een mooi rood hoofd..) maar door een les die daarna kwam had ik niet echt tijd om haar helemaal droog te stappen (sowieso bijna onmogelijk, heb eerder het idee dat ze natter wordt). Ik heb haar nog wel even laten rollen in de binnenbak, maar erg ideaal was het niet. In de stal nog droog proberen te wrijven met stro, maar het hielp allemaal niet zo best. Nu zit ik er over te denken om een dekentje aan te schaffen. Maar weet niet of ik een uitrijdeken of een zweetdeken moet hebben.
Ze staat nu op stal met een zomerdekentje, alleen tegen de tocht, en heeft dus een redelijke wintervacht, niet super. Maar in ieder geval de hals is lekker wollig.
Zal wel een domme vraag zijn, maar ik kan die zweet/uitrijdeken er zeker niet op laten liggen en hem pas de volgende dag er weer af halen?
Ik hoop dat jullie kunnen helpen
Ben al op zoek gegaan naar andere topics hierover, maar daar waren de meningen erg verdeeld..

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:13

Mijn paard is ook ongeschoren. Ik stap haar altijd lang genoeg uit en daarna doe ik haar een fleecezweetdekentje op en zet haar op stal met een emmertje wortels. Dan ga ik mijn spullen opruimen en na een half uurtje ongeveer doe ik het zweetdeken er weer af. Dan is het deken nat en het paard voldoende opgedroogd. Het is niet goed om zo'n deken er te lang op te laten, althans dat vind ik...

Illona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:18

als je een zweet deken er te lang op laat liggen krijgt ze het, zeker in de winter, koud. Zo'n deken is alleen om je pony droog te krijgen,maar kan haar niet de hele nacht warm houden.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:36

De zweet deken neemt afhankelijk van het materiaal zweet op, of het vocht komt erboven op de liggen. Wanneer het paard droog is, krijgt die het dus koud van de zweetdeken.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:42

Een zweetdeken neemt het zeet/vocht op van het paardenlijf.
Na ongeveer een halfuurtje is je paard droog, maar je deken nat. En van natte dekens kunnen paarden ziek worden. Dus als je paard droog genoeg is de zweetdeken eraf halen en een andere droge deken erop doen. En je zweetdeken uithangen om te laten drogen.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:38

Oke, dus geen uitrijdeken.
Dan ga ik op zoek naar een leuke goede zweetdeken. Dan draaien we nu dus de boel maar om, eerst rijden, en daarna uitmesten

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:21

Idd zweetdeken mag je niet oplaten omdat het zweet dan terug in je paard trekt zeg maar en dan word ie ziek Lachen
Veel succes met het zoeken van een deken!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:25

mijne is ook nie geschoren gewoon net als Eilandje (fleece zweet) dekentje erop spullen opruimen en na een half uurtje klaar.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 18:35

Wat is beter dan? Fleece of wol?

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:45

ik zelf heb altijd fleece,.... heb ook nog ee ndeken vanfleece met kruissingels... zodat ze hem niet af kangooien zelfs lieskoorden

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 18:47

Het is echt onwijs slecht om je zweetdeken de hele nacht op te laten liggen. Dan kan je hem haast nog beter niet op doen!
De deken is nat als hij het vocht heeft opgenomen, maar dan staat je paard de hele nacht met een natte deken. Hiervan wordt je paard juist ziek!
Dus gewoon verstandig om hem anderhalf uur op te laten en dan eraf halen!

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 18:50

Jah, dat heb ik inmiddels begrepen ..

Ik ben niet zo van de dekens, maar het is nu toch echt te erg, om zonder zweetdeken te doen.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:05

Ik heb een fleecedeken met hals, die doe ik ongeveer 20 minuutjes op na het rijden en dan is het belangrijkste gedeelte droog.
Daarna moet ie er wel echt af, want hij wordt idd nat.
Fleecedeken met hals heb je al voor 25 euro bij divoza, dus voor de prijs hoef je het niet te laten! Haha!

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 19:26

Ik ga vrijdag d'r even opmeten om te zien of die een beetje gaat passen. Anders neem ik bij mijn ouders weg een wollen deken mee.. dat werkt ook toch?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:43

Ik gebruik nooit een deken voor mijn paard wat dag en nacht buiten staat. Droog stappen lukt ook niet meer, maar als hij op adem is zet ik hem weer terug in de wei. Daar haat hij rollen is met een half uur is hij weer droog.
Dus gewoon zonder deken dat werkt ook!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:49

het is btw niet heel erg slim om je paard echt helemaal droog te stappen, je kan beter zorgen dat hij een goeie coolingdown heeft gehad en je paard daarna op op stal zetten met een fleece deken op tot dat hij droog is.

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:26

Oke... nou ja, dat wil toch ook niet echt.. Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:51

Sanet schreef:
Ik ga vrijdag d'r even opmeten om te zien of die een beetje gaat passen. Anders neem ik bij mijn ouders weg een wollen deken mee.. dat werkt ook toch?

Het werkt wel, maar wol is vaak te warm. Dan koelt je paard niet af en blijft dus zweten.

Als je een zweetdeken gebruikt : na een half uur af doen en is je paard dan nog te nat een droge opdoen. Een paard te lang met dezelfde natte zweetdeken op laten staan na het werk is slecht voor zijn gezondheid (kans op verkoudheid/longontsteking).

Ik doe bij mijn paard meestal de deken na ong. 15 min af, dan is hij afgekoeld en op de huid droog. Als er niet teveel wind staat en het droog is laat ik hem daarna even rollen in het zand. Anders blijft hij langer binnen met een pluk hooi.

Het is belangrijker dat je paard op adem is, afgekoeld en op de huid droog dan dat de vacht droog is. Hooi voeren tijdens het laten afkoelen helpt ook.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:07

Wol dat neemt beter zweet op en daar drogen ze4 sneller onder teminste dat is mijn ervaring.