Mag dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:35

Bij de manege waar m'n zusje rijdt hangt zo'n bord:

Afbeelding

Maar het is toch zo dat als jouw paard (in dit geval de paarden van de manege) een ongeluk veroorzaakt (bokt, trapt, bijt, wat dan ook) dat jij dan verantwoordelijk bent? Verward

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:39

Misschien preventief? Wanneer er een ongeluk gebeurt, er sowieso geen aansprakelijkheid gesteld kan worden bij de manege houder?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:39

Deze stellen volgens mij niet zoveel voor. Net zo iets als: PAS OP loslopend paard. Die bordjes, als je zo'n bordje hebt waar verboden toegang op staat staat er ook nog een hele rij afkortingen onder en bij deze niet.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:39

VValar schreef:
Misschien preventief? Wanneer er een ongeluk gebeurt, er sowieso geen aansprakelijkheid gesteld kan worden bij de manege houder?

Dat lijkt me stug... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:46

Jus_dOrange schreef:
Bij de manege waar m'n zusje rijdt hangt zo'n bord:

[image]

Maar het is toch zo dat als jouw paard (in dit geval de paarden van de manege) een ongeluk veroorzaakt (bokt, trapt, bijt, wat dan ook) dat jij dan verantwoordelijk bent? Verward

Klopt, de manegehouder blijft, ondanks dat bord, gewoon aansprakelijk voor alles, waar hij/zij zonder dat bord ook aansprakelijk voor zou zijn. Het heeft dus echt geen enkel nut.

Dat soort borden vind ik trouwens wel afschrikwekkend. Als ik ergens zo'n bord zie hangen denk ik al gauw: 'Oh jee, die hebben blijkbaar niet zoveel vertrouwen in hun paarden'. Schijnheilig

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 00:00

CCCCorine"]
Klopt, de manegehouder blijft, ondanks dat bord, gewoon aansprakelijk voor alles, waar hij/zij zonder dat bord ook aansprakelijk voor zou zijn. Het heeft dus echt geen enkel nut.
[/quote]

Ok, wel raar hoor, zo'n bord ophangen dan. Ja ok, 't is een bekakte manege Schijnheilig .

[quote="CCCCorine schreef:
Dat soort borden vind ik trouwens wel afschrikwekkend. Als ik ergens zo'n bord zie hangen denk ik al gauw: 'Oh jee, die hebben blijkbaar niet zoveel vertrouwen in hun paarden'. Schijnheilig

Ja, eigenlijk zit daar wel wat in! Bloos!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:04

CCCCorine schreef:

Helemaal mee eens dit soort "waarschuwingen" stelt niets voor! Wettelijk gezien zijn ze gewoon aansprakelijk. Ook die bordjes in betaalde garderobe's ziin onzin. Als je jas gejat wordt of iets dergelijks dan zijn zij aansprakkelijk! Het is anders als het om een kapstok gaat waar je niet voor hoef te betalen en geen "personeel" bij is dan is het geheel voor eigen rekening!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:04

het is meer een zoort herinnering om te waarschuwen dat je voorzichtig moet zijn en je aan de regels moet houden. is ook wel logisch, want op een manege lopen veel onervaren mensen rond.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 00:06

merrieveulen schreef:
het is meer een zoort herinnering om te waarschuwen dat je voorzichtig moet zijn en je aan de regels moet houden. is ook wel logisch, want op een manege lopen veel onervaren mensen rond.

Ja maar ze lopen nu ook te beweren dat als een manegepaard jou een trap geeft, dat het jouw schuld is... Scheve mond Het kan jouw schuld zijn (bijv. achter het paard staan jengelen, maar meestal vind ik dat paarden daar tegen moeten kunnen...) maar het kan ook uit het niks komen.

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:11

Jus_dOrange schreef:
Ja maar ze lopen nu ook te beweren dat als een manegepaard jou een trap geeft, dat het jouw schuld is... Scheve mond Het kan jouw schuld zijn (bijv. achter het paard staan jengelen, maar meestal vind ik dat paarden daar tegen moeten kunnen...) maar het kan ook uit het niks komen.

Het blijft naturlijk een paard, er tegen kunnen Verward dan moet je een hobbelpaard nemen.

De manege blijft gewoon aansprakelijk maar als je alles onder een goede begeleiding leert dan hoeft er weinig te gebeuren.

En als je van je paard valt dan leer je daar weer een heleboel van.

Bij ons op de manege mochten we nooit iets voeren en dat merk je geen zeurende en tegen de staldeur trappende paarden. Het ligt echt een beetje aan wat wel en niet mag en of er begeleiding is.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:12

De manege is inderdaad in alle gevallen aansprakelijk. Dit bord stelt wettelijk helemaal niks voor.

Drukte om niets dus. Lachen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 00:14

pferdtje schreef:
Het blijft naturlijk een paard, er tegen kunnen Verward dan moet je een hobbelpaard nemen.

Een manegepaard hoeft niet met ieder kindje dat hem komt aaien te trappen vind ik, manegepaarden moeten wel een beetje bomproof zijn vind ik ja. Vooral de beginnerspaarden...

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:16

Jus_dOrange schreef:

Je ben altijd risico aansprakkelijk als eigenaar voor een "doen" gedraging van je paard! Dus die manage moet eens met een goede verzekeringsagent gaan praten en zijn/haar bedrijfsrisico (WA bedrijven) gaan indekken! Anders kan het nog eens fout aflopen met zo bedrijf Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 02:13

Wij hadden ook zo´n bord. Het enige wat me ermee wilden bereiken was dat de mensen zich een beetje verantwoordelijk gedroegen en niet als een stel wilden tekeer gingen om de ponies heen. Wat dat is vragen om ongelukken. En daar moet je dan als eigenaar voor opdraaien...
Mag je dan als klant maar doen waar je zin in hebt? De manege-eigenaar moet toch een beetje zijn goed kunnen beschermen...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 03:19

xtwisterx schreef:
De manege is inderdaad in alle gevallen aansprakelijk. Dit bord stelt wettelijk helemaal niks voor.

Drukte om niets dus. Lachen

hmm ik weet niet waar jullie dit vandaan halen,,
maar der is nog veel opspraak hierover en volgens mij is de wed dat de manege aansprakelijk is zelfs al hangt r z'n bordje er nog niet door....

ik zal t binnenkort ff aan een kennis van mij vragen..
hij is eigenaar van een manege en was een poos geleden met meerdere maneges bij een rechter om alles uit te laten zoeken..

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:05

Het bord stelt idd niets voor, wij hebben hem ook hangen. Het maakt mensen er wel op attent dat ze verantwoordelijk met de paarden om moeten gaan . Maar er is natuurlijk wel veel verschil in maneges. Bij ons op de manege heeft iedere ruiter zijn "vaste"paard of pony, rijdt dus iedere week op dezelfde en leert zo een paard goed kennen. De pony's voeren is ook niet toegestaan, want ik heb er echt geen zin in dat als iemand er eentje voert, de rest van de stal onrustig wordt en ze mogen ook niet alle paarden aaien. Alle aandacht gaat naar het paard waar je mee rijdt. Zo hou je de paarden rustig en iedereen weet waar ie aan toe is. Een goede WA verzekering is belangrijk, en mss daarnaast een contract laten tekenen Verward maar dat weet ik niet zeker. En duidelijk vermelden wat de regels zijn en ieder nieuwe lesklant de regels meegeven om door te lezen .

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:09

Bij ons in de bak hangt ook zo'n ding, (oude manege dan) maar daar ben je via je lidmaatschap ook meteen verzekerd!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 11:34

Lusitana schreef:
Mag je dan als klant maar doen waar je zin in hebt? De manege-eigenaar moet toch een beetje zijn goed kunnen beschermen...

Nee, maar ze hebben ook niet echt uitgelegd wat wel en niet mag. Als er dan zo'n bord hangt dan vind ik wel dat ze uit mogen leggen waar paarden niet tegen kunnen.

mister_myagi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 11:40

Als een klant zich onrechtmatig gedraagd dan kan hij zelf aansprakelijk worden gesteld. De aansprakelijkheid van de manege voert heel ver, maar er is een ontsnappingsmogelijkheid in de onrechtmatige gedraging.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:31

mister_myagi schreef:
Als een klant zich onrechtmatig gedraagd dan kan hij zelf aansprakelijk worden gesteld. De aansprakelijkheid van de manege voert heel ver, maar er is een ontsnappingsmogelijkheid in de onrechtmatige gedraging.

En het is aan de manage om deze onrechtmatige daad aan te tonen.....

Artikel 6:162.
1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een
rechtvaardigingsgrond.
3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Ze moeten de volgende dingen aantonen:

- Onrechtmatige daad (was het gene wat jij deed in strijd met de wet of normen en waarden "balkenende")
- Schade
- oorzakelijk (causale) verband (tussen schade en daad)
- toerekenvatbaarheid (of het jou ook echt aan te rekenen is En dit is in hun geval een hele lastige)

Ik kan je wel vertellen dat ze van goede huizen moeten komen om dit voor elkaar te krijgen. Zij zijn de deskundige dus.......

Het is voor hen veel moeilijker om onder schade veroorzaakt door hun paarden uit te komen hier geldt
Artikel 6:179.
De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Dus met andere woorden wat een beest ook doet de eigenaar is altijd aansprakkelijk mits het beest niet de opdracht heeft gekregen van een derde Voorbeeld Man (niet eigenaar van hond) zegt tegen hond bijt paard. De hond zou het paard nooit gebeten hebben als hij geen opdracht had gegeven. Nu is de man weer aansprakkelijk op grond van art 162......

Leuk aansprakelijksheidleer!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:51

Wij hebben ook zo'n bordje hangen op de manege..
Maar volgensmij is een manege altijd aansprakelijk.. ut zijn de paarden van de manege dus..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:07

Er staat ook "WIJ stellen ONS niet aansprakelijk". Nee, dat doet de ruiter wel. De ruiter kan de manege aansprakelijk stellen Haha! Rare grammaticale zinnen vind ik zoiets want wie stelt zichzelf nou aansprakelijk Verward

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:13

Natascha schreef:
Er staat ook "WIJ stellen ONS niet aansprakelijk". Nee, dat doet de ruiter wel. De ruiter kan de manege aansprakelijk stellen Haha! Rare grammaticale zinnen vind ik zoiets want wie stelt zichzelf nou aansprakelijk Verward

HIHIHI dat vind ik een goede! Zo heb ik hem nog nooit gelezen! Haha!

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:00

Natascha schreef:

Klopt! Daarom slaan dit soort bordjes helemaal nergens op!!! Natuurlijk stel je jezelf niet aansprakelijk, dat doet juist een ander!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:12

Gail schreef:
Klopt! Daarom slaan dit soort bordjes helemaal nergens op!!! Natuurlijk stel je jezelf niet aansprakelijk, dat doet juist een ander!

Hmmm zo had ik ze nou nog nooit bekeken Scheve mond Bij ons hangt ook zo'n bordje >;)