soms zijn alle hoeven van een paard warm, en de andere keer zijn ze allemaal koud.
waarom is dat?
de dieren lopen er geen pas minder/slechter om
merrieveulen
Geplaatst: 30-11-04 23:19
heeft te maken met grondtemperatuur, doorbloeding en lichaamstemperatuur.
Anoniem
Geplaatst: 30-11-04 23:26
alle dieren bij wie ik het gevoeld heb (jaja onderzoek gedaan ) stonden allemaal heel de nacht op stal op stro. en bij allemaal vershilde de temperatuur van de hoeven soms
Sammie
Geplaatst: 30-11-04 23:38
Heb je een termometer gebruikt dan? Het kan verschillende oorzaken hebben, verschillende doorbloedingen, de een heeft het warmer dan de ander, toch een zweertje, net gelopen of tijdje stil gestaan, leeftijd, enz enz. Een hoef is een teen(nagel) en alleen in het binnenste zit (veel) gevoel en doorbloeding.
ellepel
Geplaatst: 01-12-04 08:47
ik hebw el eens bij het hoeven uitkrabben dat ik dan emrk dat er maar enetje warm is.. heel apart, maar is niet erg.
Eusebio
Geplaatst: 01-12-04 09:58
De hoeven van mijn paard zijn 9 van de 10 keer koud. Hij geeft het heel snel aan, ook lichamelijk gezien, een echte koukleun net als z'n baasje.
Margreet
Geplaatst: 01-12-04 10:00
Dat zal inderdaad te maken hebben met dingen die hierboven al aangehaald worden. Bij mensen verschilt ook de temperatuur van de handen (en nagels ) vaak, ook al verblijven ze in hetzelfde huis. Als er maar 1 hoef duidelijker warmer is dan de rest, dan zou ik toch niet zomaar zeggen dat dat "niet erg" is, de kans is groot dat er dan toch wel wat aan de hand is, een zweertje ofzo.
callippo
Geplaatst: 01-12-04 12:01
Hoeven worden warmer naarmate ze meer doorbloed zijn.
Bij een stilstaand paard is de doorbloeding in de hoeven laag, ongeacht of hij ijzers heeft of niet. Zodra hij gaat bewegen, wordt er meer bloed door de hoeven gepompt, ook als hij staat te trappelen in de stal. Hoe gezonder de hoeven zijn, hoe beter ze doorbloed worden en hoe warmer ze dus worden bij een klein beetje beweging.
Ook wanneer het paard 1 achterbeen op rust zet, kan daar meer bloed doorheen stromen, dat zou kunnen verklaren dat je met hoeven uitkrabben voelt dat 1 voet warmer is (wel een achtervoet dan)
Zijn de voorvoeten verschillend van temperatuur, dan is het zorgwekkender. Paard hoort niet met zijn voorvoet op rust te staan he.
Het mooiste vond ik nog toen mijn paard voor het eerst goed bekapt werd aan de achtervoeten, dat je binnen een paar minuten de hele hoef en zelfs het been tot aan het spronggewricht warmer voelde worden! Zijn zool zat te 'vol' waardoor de doorbloeding ernstig geremd werd.
Anoniem
Geplaatst: 01-12-04 17:04
wat ik toen gevoeld heb was wel aan alle 4 de hoeven hetzelfde of warm, of koud
Esgaroth
Geplaatst: 01-12-04 17:09
Toen Dancer nog op ijzers stond, waren ze altijd koud (of zijn hoef was ontstoken). Nu heeft hij al een paar maanden geen ijzers meer en zijn ze altijd warm. Betere doorbloeding.
merrieveulen
Geplaatst: 01-12-04 19:44
het heeft ook te maken met de straal. als de straal op de grond komt bij het lopen wordt de hoef sneller warm dan als de straal niet op de grond komt. de straal werkt dan als veerkussen, waardoor er meer bloed wordt rondgepompt. zelfs als de straal op het zicht niet op de grond komt, kan het zijn dat ie bij het lopen wel op de grond komt, omdat de hoef tijdens het lopen uitzet. een hoef in draf op de grond kan wel een centimeter breder zijn dan een hoef in de lucht.