Wat te doen als een jong paard.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Wat te doen als een jong paard.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 23:12

Steeds heel erg met de kop gaat gooien als je ietsjes druk in de teugel legt.En gaat lopen stuiteren als je haar dan na voren wil rijden, en dan je regen de kant probeert aan te gooien Scheve mond

In het begin deed ze dit nooit, en was ze heel fijn te rijden, fijn mondje erop en snapte de hulpen perfect.

Ik weet dat ze nu aan het uitproberen is, maar ik loop wel een beetje vast met haar.
Wat kan ik doen?
Als ik de teugels los heb hangen en haar dat na voren rijd doet ze het soms ook, en ze heeft geen mondproblemen en we hebben ookal verschillende bitten geprobeert...

gr claudia

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:17

gaat het om cambol? waarmee je ook dat vrijheidsdressuur probleempje hebt gehad? het lijkt mij toch iets lichamelijks, mijn paard kampt momenteel ook met een hoofdschud-en-tegen-de-hulpen probleem, morgen komt de DA. om het af te schuiven op uitproberen vind ik wel erg makkelijk, zeker omdat ze het altijd goed gedaan heeft. het zou heel goed in de nek, hals of rug kunnen zitten, omdat ze het aan de lange teugel ook doet, lijkt het me niet met de mond te maken te hebben. liever niet dokteren met verschillende bitten, als ze geen mondproblemen heeft is dat niet de oplossing, je maakt het er eerder erger mee. heb je de DA laten komen? je zegt zo zeker te weten dat ze geen mondproblemen heeft, maar ik vraag het toch maar even....

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:30

Ik denk toch dat ze je of aan het uitproberen is of dat ze aan het wisselen is. Omdat ze de druk vervelend vind. Mischien wolfstandjes?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:36

Zonder bit rijden. Er zijn meerdere opties, een sidepull, bosal, bitlooshoofdstel, touwhalster whatever. In een later stadium kun je altijd weer probleren of het met een bit wel gaat.
Onze tandarts verteld altijd het verhaal van een paard dat om dezelfde reden als waar jij mee zit uiteindelijk afgemaakt is. Bleek achteraf nadat de schedel uitgekookt en geconcerveerd was dat het paard een naaldscherp "tandje" had precies waar het bit tegen aankwam. Hadden ze dit paard een poosje bitloos getraind dan had hij niet naar de slacht gehoeven.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 08:53

mrie schreef:
Zonder bit rijden. Er zijn meerdere opties, een sidepull, bosal, bitlooshoofdstel, touwhalster whatever. In een later stadium kun je altijd weer probleren of het met een bit wel gaat.
Onze tandarts verteld altijd het verhaal van een paard dat om dezelfde reden als waar jij mee zit uiteindelijk afgemaakt is. Bleek achteraf nadat de schedel uitgekookt en geconcerveerd was dat het paard een naaldscherp "tandje" had precies waar het bit tegen aankwam. Hadden ze dit paard een poosje bitloos getraind dan had hij niet naar de slacht gehoeven.

daar begin ik niet aan, ik heb het niet zo op die dingen, en zeker niet voor een jonge sportmerrie van 3 jaar.

Het gaat niet om cambol, maar om een 3 jarige Lux merrie, zou het kunnen dat ze aan het wisselen is?

gr claudia

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:40

haal de tandarts er even bij, klinkt alsof ze toch last heeft van de tanden

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:43

Tussen de 2,5 en 3,5 jaar wisselen ze idd de voorste kiezen, daar waar het bit tegenaan kan komen. Misschien heeft ze ook last van wolfstandjes, dat wat mri ook al zegt.
Goede paardentandarts er bij halen.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:46

Ik denk dat het paard heel erg aan het zoeken is naar balans. Ik los dit altijd op met longeren. En dan voornamelijk met een pessoa teugel.
Op die wijze leren ze verbinding te krijgen en oevr hun rug te lopen.
Dit lost al heel wat op.

Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:33

Ik heb dit probleem nu ook zo af en toe, de ene dag doet ze het erger dan de andere dag.
Gisteren ging het weer grotendeels goed en de dag ervoor, werd ik stapelgek ervan, kon niks meer met haar beginnen.
We hebben de dierenarts er bij gehad, en die zei vind je het gek dat ze zo doet Verward
Had echt zoiets van....... Verward , ze is gewoon aan het wisselen.
Allen aan de longe doet ze het dus niet, dus af en toe ben ik toch bang dat het aan mij ligt Bloos
Maar als ik haar lekker over haar rug laat lopen dan is er niks aan de hand, maar dit is iets van de laatste 2 a 3 weken. Gelukkig niet contstant, slechte en goede dagen.
Jammer dat paardjes niet kunnen praten Haha!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:04

Ik zou de tandarts laten komen en daarna eerst weer aan de longeerlijn proberen. Veel schakelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:17

neem een lesgever!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:21

Echt de "wisselleeftijd"....sluit me aan bij de tandarts-adviezen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:39

Ze zal idd aan het wisselen zijn. Ik heb het met Roos ook een tijdje gehad. Gaat van zelf over. Ik heb toen tijdelijk veel met enkel een halstertje gereden.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:32

klinkt alsof ze naar de tandarts moet. even het gebit laten controleren.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:49

idd de leeftijd om te wisselen, ik zou een goede DA of tandarts laten kijken, en zowiezo een tijdje zonder bit rijden of helemaal niet. een bitloos iets, welke variant het dan ook is, zet wel druk op de kaken, wangen of snuit. daar kunnen ze dus ook last van hebben tijdens het wisselen.