mijn tinker is te mager. en zweet op stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aniekie

mijn tinker is te mager. en zweet op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:34

hey,
mijn tinker is aardig mager, maar ik geef haar 2 scheppen grasbrok per dag, ze eet een hele hooibaal op (per dag) Bloos maar wordt dus echt niet dikker!! ik rij er nu ook niet op. maar ze wordt met de dag feller! Verward
en nog een vraagje, mijn tinker zweet op stal! ze heeft geen deken op. en staat meestal t/m 15.00 uur op stal. om 3 uur gaat ze dan de wei in of in de bak t/m 17.00 uur. in tussen tijd rijd ik in de les met mijn shet, en mest de stallen uit, en gaat ze weer naar binnen. moet ik haar langer buiten laten?? Verward ze kan als het moet 's morgens om 8.00 naar buiten, en dat ze dan t/m 17.00 buiten staat. maar ik vind dat nogal gevaarlijk. (misschien truttig,) want ik ben altijd bang dat ze mok krijgt, omdat onze wei nogal blubberig is. wat zouden jullie doen??

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:37

ALs je beschikking hebt tot hooiachtig-kuil moet je dat es proberen. Ontworm je haar goed? Of missch brok waar wat meer inzit? Of zon opkikker (energieboost? , daar knappen sommige paarden egt van op

Aniekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:38

ik ontworm mijn paarden elke 6 weken!!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:43

Maakt je Tinker zich niet heel druk als ze de hele dag binnen moet staan terwijl er bijvoorbeeld andere paarden al wel om 8 uur de stal uit gaan. Daardoor kan ze gaan zweten en ook mager blijven van de stress.

Verder raad ik je aan je Tinker gelijk 's ochtends vroeg buiten te zetten. Een paard en zeker een Tinker heeft zo veel mogelijk beweging buiten nodig. Als ik het goed begrijp staat ze nu 22 uur per dag in de stal? Dat is toch veel erger dan een beetje mok

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:50

als hij mager blijft en ook blijft zweten zou ik de dierenarts er eens bij halen dit lijkt mij niet goed!! Verward

en als het wel kan zet hem gewoon lekker buiten mij haf heeft ook mok elke dag smeer ik er een zalfje op zodat het niet veel erger word is het erg modderig dan spuit ik haar kootholtes goed af en was het met betadine shampoo en gaat nog altijd goed! en het is veel gezonder voor je paardje!!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:12

laat die brok en de truttigheid eerst eens achterwege Lachen 2 uurtjes buiten als ze langer buiten kan staan... als ze goede sokken heeft kan dat de blubber goed tegenhouden. de vetlaag neemt de blubber niet op. mok komt meestal van binnenuit. van brok kunnen ze idd pittig worden.
en het is prachtig weer!! mijn tink staat soms ook te zweten als hij binnen staat. niet extreem maar wel op zijn hals en onder de manen meer. het vocht staat zelfs dik óp zijn manen!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:26

hoi,

ik raad je aan om hem gewoon om 8 uur naar buiten te doen. Lekker voor hem. Misschien staat hij wel te stressen zo lang binnen. Gooi 'm gewoon lekker buiten joh.
Bij een tinker van onze stal hielp gebroken mais (of maismeel) erg goed om hem dikker te krijgen zonder dat hij er fel van wordt. Mais worden ze (zeggen sommigen) eerder wat rustiger/slomer van dan dat ze er fel van worden!

Maar eh...lekker naar buiten gooien die Tink van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:21

Ik denk dat het te warm voor je tinker is op stal. Dit beestje hoort buiten te zijn.

Het kan zijn dat hij een worminfektie heeft, met normaal ontwormen kan het zo zijn dat ze er niet afkomen. Je kan mestonderzoek laten doen.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 12:31

Als je bang bent voor mok, smeer dan vaseline in de kootholtes. Door dit 'vetlaagje' zal vuil en vocht en minder makkelijk kunnen blijven zitten en mok veroorzaken. Het voorkomt natuurlijk niets, maar als je vaseline erop smeert en hem elke dag controleert als je hem binnen zet, moet dat echt wel goed gaan.
Daarbij kan hij mok ook op stal krijgen, dus als we daaraan steeds moeten denken, hebben ze geen leven meer.
Mocht het nou langer duren, zou ik er wel een DA naar laten kijken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:42

Lekker naar buiten, veel ruwvoer en niet te veel brok.
Als ze druk word gaat ze veel bewegen, als ze veel beweegt krijgt ze het warm en gaat zweten.
Het mok probleem zal wel mee vallen. Mijn pony's staan dag en nacht buiten, geen enkel probleem. Als je echt bang bent voor mok smeer je gewoon ff wat extra vettigheid in de kootholtes.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:46

ja handig, als dat vet tussen de sokken proberen te smeren. het lichaam maakt zelf in principe genoeg vet aan. en wat ik zeg, mok komt voornamelijk van binnenuit en niet andersom.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:51

Tuurlijk, dat vet is ook geen ideaal wondermiddel. Maar aangezien ze er bang voor is of sommige paarden er aanleg voor hebben, verminder je op deze manier wel het risico.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:35

Even bloed laten afnemen dan weet je zeker dat het niet iets lichamelijks is. Ik had een fries op stal met dezelfde verschijnselen als jouw paard en die bleek leverbot te hebben. En mok komt vaak idd van binnenuit, als jouw paardje zich niet lekker voelt is de kans op mok idd groter.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:48

Ik zou haar langer buiten zetten. Van 8 tot 17 uur is een mooie tijd .

Ze heeft het waarschijnlijk binnen te warm of maakt zich tè druk, waardoor ze veel zweet. Veel zweten kost veel energie, dit kan dus ook de reden zijn dat ze dun blijft. Ook is grasbrok niet zo geschikt voor een koudbloed/ tinker --> veel te veel eiwit. Neem liever een brok voor sobere paarden , waar dus in verhouding minder eiwit en wel voldoende vitaminen en mineralen in zitten.
Je kunt ook een keer een vitaminestoot of opkikker geven om haar weerstand te verhogen e.d. (o.a. verkrijgpaar bij paardendrogist)
Veel en goed ruwvoer is ook zeer belangrijk, maar dat krijgt ze zo te lezen voldoende. Al zou ik me dus wel afvragen of het wel goed en voedzaam hooi is!

Er wordt gezegd dat tinkers erg mokgevoelig zijn, maar onze tinkers staan 24/7 buiten met inloopstal en hebben geen mok Verward ... dus geloof er zelf nog niet zoveel van dat het (alleen) door een natte wei/ paddock veroorzaakt zou worden, want dan zouden die van ons het toch moeten hebben!
Ook staat je paardje dan toch nog altijd s avonds op stal, dus dan kunnen de sokken weer mooi drogen en kun je ze daarna eventueel ook nog netjes uitkammen .
Eventueel af en toe wassen, maar dan alleen met zachte/ verzorgende paardenshampoo (die de vetlaag niet aantast) en dus écht niet te vaak, want het is niet de bedoeling dat de natuurlijke vetlaag aangetast wordt waardoor de natuurlijke bescherming van de huid zou verdwijnen !

Zoals Pell al zegt, komt mok van binnenuit. Als oorzaak wordt ook steeds vaker een teveel aan eiwit genoemd .
Ook zie je veel vaker dat mok juist voorkomt bij paarden die veel binnen staan en niet bij degenen die veel buiten staan Knipoog
Verder wordt vaak mok verward met rasp wat veroorzaakt wordt door mijt. Dit kan zeer goed behandeld worden met sebacil (of vervanger ervan, omdat sebacil in NL niet meer op de markt is).

Bovendien kun je mok goed behandelen met sudocreme (voor babybilletjes, verkrijgbaar bij drogist). Eventueel eerst wassen met betadineshampoo en dan goed drogen en sudocreme erop. De creme droogt de mok goed in en er kan van buiten niks bijkomen, waardoor het weer mooi en snel geneesd OK dan! .

succes ermee OK dan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:50

Ja, dacht ik ook meteen aan, bloed af laten nemen. Er kan van alles aan de hand zijn. Trouwens, niet alle paarden kunnen goed tegen grasbrok. Hoe ziet de mest eruit?

Aniekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:51

ze gaat vanaf morgen van 8.uur t/m 17.00 de wei op!! *LOL* en de DA is al geweest. een paar weken terug, volgens hun moest ik gewoon grasbrok voeren en heel veel hooi. ze hebben ook bloed afgenomen, maar er is niks gevonden. volgens hun kan ze ook een trauma hebben van de reis van ierland naar hier! Scheve mond

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:02

dat zeg je er niet bij... vriendin van me heeft ook een tinker uit ierland, die is van het luxe type en dus al slank van zichzelf.... maar die was ook heel mager...das met veel ruwvoer en buitenspelen opgelost

Aniekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:26

mijndes is ook het luxe type

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:36

tsja... een net geïmporteerde tinker is meestal mager, in ieder geval met ingevallen flanken. dan is het niet gek dat ze zich niet goed voelt. opgesloten zitten wat ze waarschijnlijk niet kent.

als je raad vraagt kun je het beste zo volledig mogelijk zijn met wat je weet.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 22:38

Weet je zeker dat ze niet ziek is als ze ook zo erg zweet?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:14

Pellie schreef:
tsja... een net geïmporteerde tinker is meestal mager, in ieder geval met ingevallen flanken. dan is het niet gek dat ze zich niet goed voelt. opgesloten zitten wat ze waarschijnlijk niet kent.

als je raad vraagt kun je het beste zo volledig mogelijk zijn met wat je weet.

idd.

Velen komen mager van transport. Zo'n reis is ook erg vermoeiend en ze zijn vaak niks gewend . Zo uit immense grote weilanden geplukt e.d. Dan is ineens zo'n reis in een "hok" Scheve mond en daarna ook weer opgesloten worden in een omgeving die ze niet kent en daardoor als erg bedreigend kan ervaren.

Is je DA wel bekend met koudbloeden Verward --> vind nog steeds grasbrok niet zo'n goede keuze --> of je noemt de brok mischien verkeerd ?! Verward (welk merk en type brok is het ?!)

OK dan! Goed dat ze nu lekker buiten kan van 8 -17 u! Denk dat dat haar erg goed zal doen

Hou je ons op de hoogte --> hoop dat ze snel opknapt Knipoog