Overdag buiten en scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Overdag buiten en scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:23

Mijn verzorgpaardje staat op de dag buiten en wordt 's middags weer binnen gehaald. Ook met regen komt hij buiten. Maar hij zit dus ook dik in zijn vacht. Met rijden is dit dus erg vervelend, omdat het lang duurt voor hij droog is. Kan ik hem wel scheren (omdat hij dus overdag buiten staat) en is het dan voldoende als ik onder zijn huidige (waterdichte) deken een dikke onderdeken doe?

Hij staat dus 's nachts niet buiten.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:34

Het zou opzich wel kunnen maar ik zou de eerste paar weken hem sowieso met regen binnenhalen en zorgen dat hij als t regent wle bv in de luwte kan staan. En moet er wel rekening mee houden-> scheren & buitenstaan is meer voeren. Moet ik ook met mn kale cavia

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:47

die van mij gaat ook geschoren worden,je moet als tie buiten staat een dikke deken op hebben of een deken plus onderdeken,want hij heeft het snel koud!met regen doe een dikke deken eronder en regen deken erover!
ook met rijden eerst warm lopen met een rijdeken he

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 22:50

Ik wilde dan een dikke onderdeken kopen voor onder zijn waterdichte deken. Het probleem is alleen dat hij niet binnen gehaald kan worden met regen. Misschien als het regent wel binnen laten staan. Hij kan wel uit de wind staan, maar heeft geen overkapping oid in het land.
Voor rijden wilde ik dan gewoon mijn fleecedeken gebruiken voor instappen en uitstappen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:56

eef is ook geschoren en die stond ook overdag gewoon buiten. alleen met heel slecht weer niet.
ze stond onder een 400 grams onderdeken en een 250 grams waterdichte deken met hals

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:57

Wat wil de eigenaar?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 11:43

Dat moet ik dus nog vragen. Maar de eigenaar rijdt nooit en heeft daarom 2 bijrijders. Ik dus en een nog jongen die 2 dagen rijdt. Hij rijdt verder niet intensief, dus hij heeft geen last van de dikke vacht.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:25

mijne staat ook buiten en is geschoren.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:19

Mijn Fjordje is in jachtmodel geschoren (dus benen niet) en staat overdag buiten, ook in de regen ze heeft een waterdichte deken op. Ze worden alleen soms iets eerder binnen gehaald als het de hele dag geregend heeft maar dan staan ze vaak allemaal te wachten voor het hek.
Een andere fjord bij ons op stal is hoogstreep model geschoren, maar heeft wel een regendeken op.
Laatst bijgewerkt door Fjordenmaniak op 01-12-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:23

Je kan een geschoren paard overdag buiten houden. Zorg dan wel dat zij een waterdicht deken heeft. Waterafstotende dekens zijn niet goed omdat na langdurige regenval er toch water door komt.

Als je gaat buitenrijden en dan voornamelijk stappen zou ik ervoor zorgen dat je een uitrijdeken oplegt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:45

Je hoeft niet bang te zijn dat hij kou vat als je m nog enigzins bezweet op de wei zet (www.paardnatuurlijk.nl).....

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 18:46

vicky schreef:

Welk model is hij geschoren? Gewoon helemaal en dan benen en hoofd 'behaard' laten?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:30

Mijn IJslander heeft ook een behoorlijk dikke vacht, is niet meer droog te stappen en hij heeft geen stal tot zijn beschikking.
Hij is echter nog nooit ziek geworden van bezweet op de wei zetten. Het is meer het idee van je zelf, dat je het paard teveel met een mens gaat vergelijken.

Dus ik ben het volledig met arabesk eens. En op de site staat alles uitgelegt van hoe en wat.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 21:13

Maar ik zet hem niet bezweet op de wei. Ik moet daarna zijn deken weer op doen (zou dan dus op een natte vacht zijn) en daar moet hij dan de hele nacht en de volgende dag mee lopen. Dat is dan toch veel te koud voor hem? Ik vergelijk het altijd met mezelf. Ik heb het ook steenkoudals ik een nat of vochtig t-Shirt onder mijn kleren aanheb.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:43

wyko schreef:
Mijn IJslander heeft ook een behoorlijk dikke vacht, is niet meer droog te stappen en hij heeft geen stal tot zijn beschikking.
Hij is echter nog nooit ziek geworden van bezweet op de wei zetten. Het is meer het idee van je zelf, dat je het paard teveel met een mens gaat vergelijken.

Jouw Ijslander gaat terug op de wei en stapt zichzelf droog...(eten, stapje...eten...stapje etc..)

Het paard van de TS gaat op stal en staat dus stil...krijgt het daardoor koud, omdat hij zichzelf niet droog kan stappen...
Bovendien moet hij na het werk zijn winterdeken weer op en dat gaat niet op een natte vacht

Ik zou zelf hem helemaal scheren, behalve het hoofd en de benen (en een zadeldekje)
De benen niet, omdat hij nog buiten staat overdags en zo zijn die nog beschermt tegen nattigheid, kou en modder. (minder kans op mok e.d.)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 22:51

Dank je Ineke, aan dit antwoord heb ik wat. Helemaal scheren (behalve hoofd en benen) vind ik ook het mooist. Benen erbij is nog mooier maar dat vind ik wel erg zielig. (Levi is ook mooi geschoren).

Ik ben al op zoek naar een betaalbare onderdeken. Hoeveel grams zouden jullie me adviseren? Van het weekend ga ik dan even overleggen of ik hem wel mag scheren. Maar ik denk dat dat geen probleem is, want vandaag heeft hij weer bijan een uur met een zweetdeken over het erf gelopen en nog was hij niet helemaal droog. Dus ik moest weer met hooi aan de slag (ze hebben daar geen stro) zodat hij zijn deken op kon doen.

Misschien nog een rare vraag:
Kan je met scheren kiezen voor een aantal standen zodat ik hem niet heel kort hoef te scheren?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:29

Ik zou een modelletje scheren. Ik heb zelfs ooit enkel de hals geschoren bij mijn paard vanuit een schuine lijn uit de schoft. Heel erg practisch: ze zweten veel minder en ze hebben toch nog hun dikke jas aan. Mijne staan nl altijd buiten, kunnen overdag binnen en buiten en hebben voor 's nachts een buitenstal. Er zijn zelfs modelletjes waarbij je geen deken moet opleggen, er wordt dan gewoon een streep geschoren aan de onderkant van de hals naar het lichaam toe.

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 10:55

Ik zou toch maar oppassen bij het buiten zetten van een bezweet paard. Ijzige wind, regen,.... zorgen er voor dat je paard wel eens stijf kan zijn de volgende dag!

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:44

vicky schreef:

voor mij hetzelfde...
De hele dag lekker buiten met 2 deken op, en s'nachts staat ze binnen. Is geen probleem hoor.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:47

Hoe dik is de winterdeken die hij nu op heeft dan?

De standen van een scheerapparaat heb ik geen verstand van Haha!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 15:53

spokie79 schreef:
Mijn verzorgpaardje staat op de dag buiten en wordt 's middags weer binnen gehaald. Ook met regen komt hij buiten. Maar hij zit dus ook dik in zijn vacht. Met rijden is dit dus erg vervelend, omdat het lang duurt voor hij droog is. Kan ik hem wel scheren (omdat hij dus overdag buiten staat) en is het dan voldoende als ik onder zijn huidige (waterdichte) deken een dikke onderdeken doe?

Hij staat dus 's nachts niet buiten.

mijn paard heeft precies de zelfde situatie en die is gewoon geschoren en heeft als het echt rond het vriespunt is overdag nog een onderdeken naast de gewone deken op. Hij voelt zich er prima bij Haha!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 20:39

sjakie schreef:
mijn paard heeft precies de zelfde situatie en die is gewoon geschoren en heeft als het echt rond het vriespunt is overdag nog een onderdeken naast de gewone deken op. Hij voelt zich er prima bij Haha!

Dank je voor je antwoord. Aangezien hij nu zo gewend is aan zijn dikke vachtje, zal hij wel een onderdeken erbij nodig hebben. Ik weet alleen niet hoe dik die dan moet zijn.

Ik zal morgen even kijken hoeveel grams deken hij nu opheeft. Staat dat in een labeltje?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-04 19:57

ik heb er een 350 onder liggen, vind dat eigenlijk nog te dik, zo gauw het ook maar iets warmer is dan 3-4 graden haal ik hem er gelijk onderuit. paard heeft nergens last van.