Arm, arm paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Arm, arm paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:16

Zo beu ben ik het! Die arme Dancer heeft nu dus al een HALF JAAR schimmel! Hij komt er gewoon niet vanaf. Hij heeft al twee vreselijk dure spuiten in zijn kont gehad, als inenting, maar dat helpt dus voor geen meter. Ik heb er eerst een pot Imaverol overheen gegooid (mmm okee, wel op de manier zoals het hoort, maar wel de hele pot uiteindelijk), dat hielp ook niet. Ik maak zijn hoofdstel schoon, de stal en de hele kneut, en het gaat maar niet over. Dat is toch niet normaal?
Kom ik dus net de stal binnen, Dancer een beetje aaien, en wat zie ik? Dit:
Afbeelding

Afbeelding

Hoeveel erger kan het nog worden zeg? Ik heb meteen de DA gebeld, want ik wil nu gewoon dat het overgaat. Ik heb het laatse half jaar eigelijk alleen maar buitenritten gemaakt en in totaal misschien 4x in een buitenbak gereden. Maar nu het winter wordt, wil ik gewoon weer zoals altijd in de binnenbak kunnen rijden. En dat mag niet, als Dancer schimmel heeft, en terecht ook dat het niet mag. Maar ik baal er zo erg van. Zijn hoofd ziet er al een half jaar zo uit:
Afbeelding

Het wordt niet erger en ook niet minder, gewoon steeds zo. En nu heb ik gevraagd of de DA een huidschraapsel wilde nemen en dat kon onderzoeken, want ik word er zo moedeloos van.
Iemand nog een idee hoe het weg kan gaan?

Jootje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:22

Nou, ik moet eerlijk zeggen dat als het na verschillende dierenartsbezoeken nog steeds geen verbetering is, laat eens een andere dierenarts er naar kijken. Die heeft wie weet een hele andere visie erop. Ik zelf zou het ook eerst met imaverol hebben geprobeerd. Balen dat het niet beter wordt, succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:04

homeopathie!!!

ik zou t echt gaan doen, er is vast wel iemand die je mede-bokkers weten die goed is.
tot die tijd:
koop een potje biergist tabletten bij de drogist en geef hem elke dag 9 stuks ervan, gewoon de dosering voor mensen aanhouden.
bij dezelfde drogist kun je ook brandnetel halen, gewoon d egedroogde vorm, thee mag ook.
elke dag ene handvol over zijn voer heen doen.
deze werken allebei reinigend op de huid, en kost erg weinig en het helpt een beetje om de huid weer enigszins te herstellen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:09

jeetje wat vervelend, maar ik ga met ellepel en jootje09 mee...of een andere veearts of een keer de homeopaat laten kijken.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:59

Heb je al eens Daktacort of Dactarin uitgeprobeerd?? Dit hielp goed bij mijn paard toen die ringworm had.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:03

weet je zeker dat het schimmel is? het ziet er wel zo uit, maar omdat er nog geen test is gedaan met een huidmonster, zou het ook weleens wat anders kunnen zijn. de antischimmel middeltjes helpen immers niet.

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:14

Is het geen allergie ofzo? Wij hebben nl ook een paard op stal staan die eruit zag alsof hij schimmel had maar waarbij het ook niet weg ging. Na maandenlang testjes doen blijkt hij allergisch te zijn voor iets wat in on s voer zit! Nu hij ander voer krijgt zijn alle korstjes weg en straalt hij mooier dan ooit.

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:02

Ja zat ik ook al aan te denken een allergie!! Misschien moet je de da een vragen of hij geen bloedonderzoek wil doen, dan weet je tenminste wat het precies is en kun je er gericht wat aan doen, en ben je niet tonnen kwijt aan allerlei middeltjes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 00:14

Ik zou de dierenarts vragen om een afkrabsel te nemen van de 'schimmelplek' (of meerdere) en dit te onderzoeken. Op die manier weet je in ieder geval zeker of je wel met een schimmel te maken hebt.

Ik snap alleen niet dat je niet in de binnenbak mag rijden. Schimmel vliegt niet door de lucht van het ene op het andere paard over. Ik zou alleen direct contact tussen paarden en gebruik van 'gezamenlijke spullen' nog even voorkomen (totdat je zeker weet dat het over is).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:46

Treptotrichosis:

Deze bacteriële infectie wordt vaak verward met ringworm. Plukjes haar kleven samen door een wit grijze afscheiding. Als je de haren eruit trekt, ontstaan er bloederige plekken, die pijn doen bij aanraking. Laat deze plukjes dus zitten..

is het dat niet?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 16:23

Heeeee wat fijn dat jullie allemaal zo lekker reageren! Daar heb ik echt wat aan, in mijn eentje snapte ik het allemaal niet meer!
Ten eeste komt over een half uur de DA, dus die zal ik wel eens aan zijn jasje trekken om al het onderzoek te doen dat nodig is.
Ten tweede ben ik niet echt van de homeopaat (dat ben je of dat ben je niet denk ik) maar bedankt voor de tips.
Verder denk ik niet dat het worm is, omdat ik hem een paar weken geleden nog heb ontwormd. Maar ja, je weet nooit natuurlijk he! De DA gaat dadelijk huidschraapsel nemen, over dat bloedonderzoek zal ik zeker vragen! Hartstikke fijne tip!
Over de binnenbak: dat is de bak van een grote manege. De eigenaars zijn veel te bang dat Dancer MISSCHIEN met een ander paard in aanraking komt, waardoor dat paard ook schimmel krijgt en de andere paarden daaropvolgend. Dus daar heb ik wel begrip voor, alleen baal ik er wel van.
Ik zal jullie op de hoogte houden wat de DA zei Haha!

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:06

Nou, hij heeft een paar haren van Dancer gejat en nu moet ik dus nog twee weken wachten op het antwoord. Dus dat duurt nog wel even.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:15

ringworm is geen worm, maar een schimmel.

Panylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:44

wanneer je zeker weet dat het een schimmel is zou ik het met zout water insmeren. Dat helpt echt heel goed. Je doet het een paar keer en je schimmel is weg. Dit werkt alleen als je zeker weet dat het een schimmel is. Het water moet wel echt goed zout zijn anders helpt het ook niet. Je doet warm water in een emmer, je voegt zout toe al roerend tot het niet meer oplost (dat zie je op de bodem). Het zoute water giet je over je paard elke dag 1 keer. Na enkele dagen begitn je paard te reageren als je het erover giet. Het begint dan pijn te doen. Dan begint het goed te werken. Dit doe je nog een paar dagen door en dan is je schimmel verdwenen. hopelijk heb je er iets aan

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:46

Panylla schreef:
wanneer je zeker weet dat het een schimmel is zou ik het met zout water insmeren. Dat helpt echt heel goed. Je doet het een paar keer en je schimmel is weg. Dit werkt alleen als je zeker weet dat het een schimmel is. Het water moet wel echt goed zout zijn anders helpt het ook niet. Je doet warm water in een emmer, je voegt zout toe al roerend tot het niet meer oplost (dat zie je op de bodem). Het zoute water giet je over je paard elke dag 1 keer. Na enkele dagen begitn je paard te reageren als je het erover giet. Het begint dan pijn te doen. Dan begint het goed te werken. Dit doe je nog een paar dagen door en dan is je schimmel verdwenen. hopelijk heb je er iets aan

Handig zusjes op bokt. Die tip had ik al gepbt...
Maar het werkt inderdaad!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 01:57

Verder kun je Mycofiet ( verkeerd gespeld!) en Halamid d proberen.

Ook geloof ik wel in de middeltjes van de Silverlinde.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:10

Schimmel verschijnen vlugger wanneer de weerstand op de een of andere manier verlaagt, het kan dat je paard schimmels heeft die je niet ziet en waar ie geen last van heeft, maar wanneer hij een beetje ziek wordt ze boven komen. dus mss eens bloed nemen en kijken of hij iets tekort komt

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:54

Heey Wat toevallige de mijne heeft het nu ook al iets van 2 weken. en bij mij helpt imaverol echt niet..
Ik ga dat met zout water eens proberen.
Anders gaat het nooit weg.
Wie weet lukt het dan

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:26

2 weken? Die van mij al een half jaar Ik vind dat van die zoutoplossing wel aantrekkelijk klinken, maar heb er stiemen toch wel mijn twijfels bij. Dat is wel een zeer hardgrondige aanpak toch? Dan 'slijt' je als het ware de schimmel weg. Dat doet toch kei pijn?
Mycofiet en Halamid D ken ik niet, nooit van gehoord. Wat is dat?

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:30

jah die dingen heb ik ook al opgezocht maar kennen ze niet en heb op paardendrogist.nl gekeken en daar staat ook dat je betadine shampoo ervoor kan gebruiken.
Maar dat met dat zout moet dat echt in een emmer?of kan dat ook in een waterspuit met warm water dat vind ik wat vriendelijker dan een emmer water over hem te gooien:P en alles is dan meteen zo nat.

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:31

Idd even een andere DA naar laten kijken, ik heb trouwens geen idee of dat met zout zeer doet eigenlijk..

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:39

dat vraag ik me ook af.
Wil me paard natuurlijk zo min mogelijk pijn laten lijden.
En anders vraag ik wat rond op me stal wat die me aanraden

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 14:42

Als je bij jezelf nagaat, als je een wondje hebt en dan in de zee gaat zwemmen, doet dat ook kei pijn. Zout op/in een wond is zeer pijnlijk. Maar schimmel is geen open wond, waardoor ik niet weet in hoeverre het zeer doet.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:51

Volgens mij is halamid al lang uit de handel?
Als het al zolang er zit, zou ik aan iets anders gaan denken.
Ik heb dit met mijn vzpaard ook eens aan de hand gehad, die werd ook nog eens gek vd jeuk. Dit bleek (na een jaar!!) kippenluis te zijn...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 15:34

Kippenluis? Wij hebben ook kippen. Worden ze daar ook kaal van? Want zijn hele hoofd jeukt inderdaad. Over twee weken hoor ik pas wat er van de kweek geworden is.... maar ik hoor al dat het van alles kan zijn!