vlas met stro?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

vlas met stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:50

is dat een goede combie?

om op de bodem zeg maar vlas te leggen (een laagje) en dan stro dr boven op ?

het leek mij wel een goed plan, maar dacht toch even tjekken wat de bokkers dr van zegge Haha!

iemand ervaring??

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:51

mijn paard staat op vlas, maar het lijkt me een beetje een troep worden, tenzij je paardje het stro ertussenuit eet natuurlijk;)

Yustin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:53

En je moet ook uitkijken dat je paard niet te veel vlas binnenkrijgt, wanneer het zijn stro aan het eten is!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:53

weet niet of ze dan stro gaat eten.
maar je hoort vaker dat men onder het stro zaagsel gebruikt.
maar wij hebben vlas (een laatste paar balen, die moeten nl op Tong uitsteken)

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:21

Het kan natuurlijk wel als onderlaag, dat neemt goed vocht op. Als je daarboven op gewoon stro hebt eet ze vast geen vlas. En als het toch op moet, is dat best een goede manier. Je kan evt. ook een dun laagje doen op de piesplek zodat haar stal niet zo nat wordt.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:53

ik gebruik zaagsel en stro, zoals Kyona het zegt. Op de plasplekken flinke laag zaagsel en daarover stro ik op met stro. Iedere dag de drollen en om 2 weken de natte plekken, gaat heel goed!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:56

Lijkt me niks!! Als er iets tussen het vlas zit kan je neit makkelijk drollen scheppen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:01

Lijkt me eng ! stel je voor dat je paard (teveel ) vlas eet !

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:34

Wij hebben een schimmel op stal en daarbij doen we 1 pak vlas onder het stro. Je moet dan wel zorgen dat je flink veel stro erover heen gooit want anders werkt het niet. Gebruik je te weinig stro dan wordt het één grote smeerboel. Mocht je paard niet schoon zijn op stal dan kan je het beter niet doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:04

Ik gebruikte voor mijn pony inderdaad die combie van stro en vlas.

De onderlaag bestond uit 3 à 4 pakken vlas en daarop een strolaag (elke dag een plak stro en beginnen met een halve baal). Het vlas moet wel eerst vochtig worden zodat het wat steviger wordt en echte een onderlaag vormt. De drollen blijven na een paar dagen keurig op het stro liggen dus het is heel gemakkelijk met uitmesten.

Dat ze veel vlas binnen krijgen dat was in mijn geval niet. De meeste paarden eten strootje voor strootje en niet hele happen ineens. Ik zou het ook echt als bovenlaag doen en niet gaan mixen.

Ik vind het de perfecte combi: de voordelen van vlas: goed vocht opnemen, een lekker zacht bed, wat je met stro niet krijgt en goed tegen tocht en optrekkende kou. Het stro houdt de drollen bovenop en geeft afleiding. OK dan!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:10

Ik heb het op dezelfde manier gebruikt als peruaanse pas..
Beviel mij uitstekend maar vlas was voor mijn eigen rekening.. Ik heb nu genoeg stro liggen om een knappe bodem te hebben dus gebruik het nu niet meer.. Het neemt gewoon veel beter op en je box is veel minder intensief uitmesten.. Mijn paard staat rustig dus husselt niet de hele boel door elkaar .. Bij een ander paard bij mij op stal werkte dit dus niet..
Die trok steeds die onderlaag los op 1 of andere manier.
Ik gebruik het nu tijdelijk niet.. maar als ik vind dat ik er steeds teveel uit moet trekken komt er op de plasplek weer vlas te liggen..

Het is dus een kwestie van proberen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 10:51

ik doe het ook met vlas en daar sto bovenop en dat werkt bij dit paard wat ik nu heb perfect .. is super schoon poept altijd op een plek .. dus het is gewoon daar het stro eruit halen en klaar ... met een halve kruiwagen per dag

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:06

Mijn paard staat op vlas en daarop leg ik altijd wat stro zodat hij daar leker van kan knabbelen.
Geen probleem hoor, gaat hartstikke goed OK dan!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:12

Die van mij krijgt ook elke avond een plakje stro over het vlas heen. En 's ochtends is al het stro weer op. Dus ik heb geen last ervan met uitmesten. En dat stro houd em 's nachts ook bezig. Juist door het stro eet die van mij geen vlas meer.
Paarden blijven ook 's nachts door eten, omdat de blinde darm gevuld moet blijven. En als ze dan alleen maar vlas hebben, en ze lusten het, dan eten ze dat dus op. Dus dan liever stro.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 13:19

als ik er een nieuw pak in doe, leg ik altijd een paar plakjes stro bovenop, want nieuw vlas is nogal glad *excuus*...... onzin natuurlijk, maar dat stro is 's morgens tot het laatste sprietje weg, opgegeten....

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 14:32

Ik heb nu ook een flinke laag vlas in de stal gelegd met daarboven op stro. Mijn paard at namelijk al haar stro op en stond dan op de kale stenen met als gevolg doorgelegen kogels en knieen.
Het stro wat er nu ligt is dus voor de knabbel en het vlas voor viezigheid. Zondag kan ik zien hoe het de eerste week is gegaan (paard staat nu niet bij mij). Ze is wel een pietje kieskeurig dus ik ben niet zo heel bang dat ze teveel vlas binnen krijgt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:03

ZeFaNa schreef:
Mijn paard staat op vlas en daarop leg ik altijd wat stro zodat hij daar leker van kan knabbelen.

idem dito Haha! Haha! Haha!

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:08

ZeFaNa schreef:

Doen wij ook

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 19:07

tja heb royena aan het begin op vlas gezet omdat royena een giga smeerkees is, en dus nu gebruik ik vlas maar dat word giga duur.
Ik heb nu weer telkens een vieze stal Verward
nu wouw ik dit proberen, is dit wel geschikt, en minder duur? (lijkt mij Tong uitsteken)
het vlas word nl erg nat (wat ik raar vind wand in het begin was dat niet zo Scheve mond )

Verward is dit nu wel zo'n goed iedee? of word het als maar een grotere zooi

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:12

Citaat:
het vlas word nl erg nat (wat ik raar vind wand in het begin was dat niet zo

is in mijn stal ineens ook zo, volgens mij komt het door het enorm vochtige weer en condens in de box. Ik heb de halve vlasbox leeg geschept vanmiddag en er 2 nieuwe pakken in gegeooid + 2 plajes stro met de smoes dat het anders te glad is voor Morrie Schijnheilig

Kost me 60 euro per maand: vlasbox

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 19:26

ja dat is dus het probleem bij mij, ben studente verdien niet veel geld, en vlas kost in de maand ongeveer (even rekenen 5euro per pak, gebruik 4a 5 pakken) dus zeg maar 25 of 30 euro per maand EXTRA bij mijn stalling.
En stro daar in tegen kost maar 2.50 euro.Tuurlijk gebruik je meer stro maar tja vlas is toch wel duur....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 19:33

is bij mij net zo, ik ben dan geen student meer, maar het kost me ook extra geld, ik gebruik amper stro, maar dat zit bij het stalgeld in, evenals brok, die ik ook al niet voer

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:25

Nou ik heb het ooit bij gehouden en voor mijn paarden en mijn manier van strooien is stro zeker zo duur of zelfs duurder!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 19:25

tja voor mij is stro dus eigenlijks wel goedkoper, in iedergeval in aanschaf.