wie scheert zijn paard ook ....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

wie scheert zijn paard ook ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:28

.... in de zomer ?
ik ken iemand die hem in de winter niet wil scheren omdat hij dan dag en nacht op de wei staat maar wil hem graag in de zomer scheeren
maar zijn er nog meer bokker die hun paard gewoon naakt in de zomer laat lopen Lachen:D Knipoog
Laatst bijgewerkt door liesje_waal op 30-11-04 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:32

nee... in de zomer heeft ie toch al niet zo'n dikke vacht... Het gebeurt gewoon in de winter/herfst...

ben er eigelijk ook wel benieuwd naar of er mensen zijn die dit doen?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:37

Mijn zus heeft het een keer gedaan want haar paard kan absoluut niet tegen die hitte.
het is trouwens scheert

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:40

Ik scheer nooit
Heb het 2x gedaan, 's winters, maar vind dat de vacht er later veel minder uitziet dan wanneer je hem niet scheert.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:44

1x zomers gedaan omdat mijn pony, door medicatie, enorme lange haren had, weet wel dat ik het nooit meer doe, arme beessie moest constant binnen staan omdat ze levend verbrandde (is een appie, met een roze velletje...)

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:49

Lenn schreef:
Mijn zus heeft het een keer gedaan want haar paard kan absoluut niet tegen die hitte.
het is trouwens scheert

haha sorry foutje Lachen:D

ik zit er eigelijk zelf ook aan te denken om nero een haflinger te scheren maar ben idd bang dat hij een enge rare vacht terug krijg Lachen:D
mijn shet had een lelijke vacht terug gekregen en was ik niet blij mee
nero is snel bezweet en zou hem graar een plezier doen om het naakt in de zomer te laten lopen Haha!

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:54

Ik weet niet of je hem hier wel een plezier mee doet, denk dat afsponsen beter is, heb aan mijn eigen pony gemerkt dat ze heel veel last van vliegen had en ze werd ook gemakkelijk gestoken (of dit er direct mee te maken heeft geen idee, maar dat viel mij op)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:55

Nee kost alleen maar meer hooi + zomerdeken ofzo zitten alleen maar nadelen aan voor mijn gevoel .

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:56

Lenn schreef:
het is trouwens scheert

De vacht is beschreming en isoleert. Ook in de zomer en ook tegen warmte. Door de vacht af te scheren is de isolatie weg en zal hij het eerder warmer krijgen. Hij zal wel minder zweten en dat is juist een manier om af te koelen.
Je kunt beter voor schaduw zorgen als hij het warm heeft.
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 30-11-04 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:58

meer hooi?
Je moet wel uitkijken als hij een gevoelig vachtje heeft dat snel open ligt door het schuren van een singel of hoofdstel omdat dat geschoren natuurlijk extra snel is en vooral als hij 's zomers extra zweet.
Over het lelijke vacht krijgen:
Het paard van mijn zus is ook enkele winters geschoren maar heeft deze winter echt een super mooi vachtje zonder te scheren, het heeft dus niet een nadelig effect gehad, maar dat zal ook wel afhankelijk zijn van het paard.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:59

PeruaansePas:
das waar daar heb je ook wel gelijk in Lachen:D

Hetja: paarden worden altijd wel gestoken door diertjes
dus met of zondervacht maakt het niet veel uit Lachen:D

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:02

PeruaansePas schreef:
De vacht is beschreming en isoleert. Ook in de zomer en ook tegen warmte. Door de vacht af te scheren is de isolatie weg en zal hij het eerder warmer krijgen. Hij zal wel minder zweten en dat is juist een manier om af te koelen.
Je kunt beter voor schaduw zorgen als hij het warm heeft.

Verward Hebben die twee geen verband? Als hij het volgens jou eerder warm krijgt zweet hij toch niet minder snel? En minder zweten is toch een teken dat hij het minder warm heeft? En je kunt moeilijk een boom als paraplu gebruiken onder het rijden Knipoog

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 19:02

Lenn schreef:
meer hooi?
Je moet wel uitkijken als hij een gevoelig vachtje heeft dat snel open ligt door het schuren van een singel of hoofdstel omdat dat geschoren natuurlijk extra snel is en vooral als hij 's zomers extra zweet.
Over het lelijke vacht krijgen:
Het paard van mijn zus is ook enkele winters geschoren maar heeft deze winter echt een super mooi vachtje zonder te scheren, het heeft dus niet een nadelig effect gehad, maar dat zal ook wel afhankelijk zijn van het paard.

dat zal idd wel aan het paard liggen ik heb geen foto van mijn shet hoe hij eruit zag maar hij was gewoon lelijk Verdrietig en had ook erg veel last van exzeem en schurde zijn hele huis kapot
toen ik nero kreeg was hij geschoren maar zou hem alleen in de zpmer willen doen
maar net als al gezegt wat hij krijg het er alleen warmer door

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:07

vorige zomer heb ik mijn schimmel ook geschoren, het was eerst in mei heel erg warm, waardoor ze haar haren kwijt was, maar toen werd het weer erg koud......en kwamen ze terug. Mijn schim heeft heel haar leven al ondertempereratuur (standaard 36.5) waardoor (da's mijn eigen theorie Schijnheilig ze heel snel reageert op warmte wisselingen. Ze heeft het snel koud, en kan in het voorjaar en najaar echt niet zonder deken (staat letterlijk te rillen op haar benen als het regent!) daartegenover is ze als het 30 graden is nog zo fit als een hoentje, en bijna niet in het zweet te krijgen.