weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:12

Hallo allemaal!

Graag wil ik weten hoeveel vierkante meter een paard ongeveer nodig heeft aan weidegang. Ik wil twee paarden gaan houden (friezen) en moet ongeveer een minimum weten qua grond dat ik nodig zal hebben. OP hoeveel grond staan jullie paarden/pony's?

Groetjes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:24

Voor 2 paarden zit je volgens mij al snel aan 1,5 hectare weiland.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:27

Ik heb wel eens iets horen roepen over 1 hectare per paard. Wij hebben er 2 en 2 shetjes op zo'n driekwart hectare staan.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:20

het ligt er natuurlijk aan of je paarden dag en nacht buiten staan of snachts binnen. Gewoon een stuk waar ze flink kunnen rennen is genoeg hoor! zo'n 4000m2 is dus ongeveer genoeg denk ik, als je paarden snachts binnen staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 19:48

Beter iets dan niets! Als er niet genoeg gras op staat kan je bijvoeren, maar het belangrijkste is dat ze lekker naar buiten kunnen!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:07

je hebt een halve hectare nodig voor 1 paard. Maar het ligt natuurlijk ook aan je grondsoort, het soort gras, de bemesting etc. En wil je ze 's winters ook buiten laten lopen dan zal je een winter en zomer weide moeten hebben, anders hou je geen gras meer over.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:12

uhm je moet genoeg weide hebben om de we in 2en te delen... zodat je de paarden regelmatig om kunt weiden zodat ze altijd genoeg gras hebben

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:33

Volgens mij geldt officieel dat je 1 hectare per paard moet hebben. Tenminste, dat is mij altijd verteld Haha!. Ik vind dat iets beter dan niets is. Hebben ze niet genoeg gras, dan kun je ze bijvoeren. Het gaat er toch voornamelijk om dat ze niet 24 uur per dag in hun stal staan.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 21:37

Als het goed weer is, mogen ze wat mij betreft continu buiten staan en enkel als het kouder wordt of bij slecht weer naar binnen 's nachts.
Inderdaad is dat in twee stukken verdelen eigenlijk wel de juiste manier, ik weet alleen niet of ik dat kan redden, dan blijft er per deel niet veel meer over....maar inderdaad, bijvoeren zal ik toch moeten en de frisse lucht is het belangrijkst. Eveneens komen ze ook nog met regelmaat dan de plaats af voor bosritjes ed.
Als ik kijk hoeveel paarden maar heel weinig buiten komen of zelfs helemaal niet, dan denk ik ook dat iets beter is dan niets. Maar ik wil het graag goed doen voor ze en ze alles geven wat ze nodig hebben en ik ben deels bang da ik tekort ga schieten op dit punt. Kijk, een hectare per paard is erg leuk als je ook daadwerkelijk ergens woont waar de grondprijs niets voorsteld en waar genoeg grond is, dat is in de streek waar wij gaan wonen wel anders. Ik ben dus sowieso beperkt in mijn mogelijkheden. 2 paarden op 3000, is dat echt te?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 08:39

Heeft iemand anders ongeveer zoveel grond en daar twee paarden op? Ik ben erg benieuwd of dat lukt en bevalt....

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:19

Hoi,

wij hebben 5 paarden en een Shet (en daar komt nog 1 bij). Wij hebben nu ongeveer 9600 m2 gras (bijna 1 ha dus). Daarnaast hebben wij paddocks/rijbak van geel zand en dat is echt ideaal erbij. Zeker voor de wintermaanden en natte maanden als je niet zoveel gras hebt. Kunnen ze het ook niet kapot trappen en toch altijd naar buiten.

Als je die mogelijkheid hebt zal ik dat doen als je geen rijbak of iets dergelijks hebt waar ze inkunnen.
Wij hebben Tinkers en als we ze dag en nacht in het land zouden gooien kun je ze wegrollen. Daarom komen ze er alleen overdag in en 's nachts terug in onze bak+paddock met schuilstallen (die paddocks samen is ongeveer 2350 m2). Op zo'n manier kun je het "weinige" gras dat je hebt sparen en kunnen de paarden toch altijd buiten zijn.

3000 m2 kan best, alleen het gras zal als ze er dag en nacht instaan best snel op zijn en met nat weer zullen ze het vertrappen, waardoor je het jaar erna nagenoeg geen gras meer hebt.
Als je de mogelijkheid hebt om een stukje af te zetten en er een paddock van kunt maken, zou ik dat doen als ik jou was en dan is het best te doen hoor!
Wij hebben een stukje weiland om laten graven door een loonbedrijf. Bij ons zat het gele zand op ongeveer een 70 cm diep en dat hebben ze te boven gegraven....zwarte grond eronder en gele er weer over en voila...een paddock! Kosten vielen reuze mee!

Succes en veel plezier met je paardjes!