mijn tinker meisje inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_kath

mijn tinker meisje inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 18:01

Volgend jaar mei wordt mijn tinker merrie 3 jaar ( where does the time go!! Tong uitsteken )..ze is dus nu 2,5 jaar.

Ik zit langzaam een beetje na te denken hoe ik het inrijden het beste kan aanpakken.

Ze gaat zowiezo in mei nog lekker een paar maanden het land op.

Ze al wel eens een keer een hoofdstelletje ingehad....een keer een zadeltje....maar dit waren meer kwesties dat het dan niet volledig nieuw en eng voor haar zou zijn....

Ik wil graag voordat ik haar ga inrijden een freestyle cursus met haar gaan doen...om de band zoveel mogelijk te versterken.

Ik heb al eerder paarden ingereden ...de moeder van mijn pony ook samen een hele goede vriendin ( is haar tinker) maar nu ik mn eigen paardje moet gaan inrijden vind ik het toch moeilijk om er een zo goed mogelijk " stappen plan" voor te hebben.

ik heb totaal geen tijd waarbinnen ik haar ingereden wil hebben..ga daar absoluut mn tijd voor nemen en mn plan aan haar aanpassen. Goed kijken wat ze zelf aangeeft.

Dingen als wandelen,naast de fiets, voetjes geven, vast staan..zijn dingen die ik gedurende deze twee jaar al rustig met dr heb gedaan..dus dit kan ze allemaal al.

Ik zou graag van anderen willen horen hoe zij dit aan gepakt hebben...ervaringen uitwisselen als het ware.
En daar weer goede lessen uithalen.

al vast bedankt! OK dan!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:21

Je kan Bianca22 (hier op bokt) even vragen!
Ze is een vriendin van mij en heeft (met hulp) begin dit jaar haar Tinker zelf zadelmak gemaakt en ze hebben afgelopen weekend hun eerste onderlinge wedstrijd gereden! Het gaat allemaal heel erg goed! OK dan!

bikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 21:07

Ben zelf met mijn tinker bezig. Wel onder begeleiding. Ben jong met freestyle begonnen. Ze was toen 1,5 jaar. Dit omdat ik haar op die leeftijd kreeg en ze zeeeer bang voor mensen was. Met behulp van loswerken heb ik haar vertrouwen kunnen winnen. Na ongeveer 4 maanden (was inmiddels 2) ben ik begonnen met longeren en de dubbele longe. Hierna vanuit het midden langzaam in de menpositie. Ben haar nu zadelmak aan het maken. Hierna gaan we weer verder vanaf de grond en komt er niemand meer op totdat ze 3 is. Vanaf de grond gaan we er een "stuur" opzetten en verder voorbereiden totdat ze de leeftijd van 3 heeft. Verder niks overhaasten maar rustig met haar bezig zijn, om het vertrouwen verder uit te breiden.

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:59

dat ben ik bianca22!!!

wil je wat weten , pb gerust even, kan er veel over vertellen! Haha!

gr Bianca

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:34

Tsja waar blijft de tijd...niet te geloven dat mijn hafnaf alweer ruim een jaar onder het zadel is Haha!

Toen ze drie werd zijn we erop gestapt, heel stom ernaast staan en zoiets hebben van we kijken even hoe ze het vind.
Zonder zadel, cap en met korte broek aan een rondje stappen, en ze vond het geweldig!

Kort hierna heb ik een advertentie hier op Bokt gezet voor een instructrice die ervaring had met inrijden van jonge paarden, die mij en Par er doorheen wou helpen.
Zadel binnengekomen, Gijsenkim van Bokt had gereageert en an een kennismaking besloten we het een kans te geven.
De eerste keer met zadel en instructrice was dan ook veel spannender dan de keer daarvoor zonder zadel.

Veel gestapt, kijken hoe ze reageerde op bepaalde dingen, en zo langzaam uitgebreid.
Ik vond het wel heel fijn om iemand erbij te hebben die er verstand van heeft, dingen uit kan leggen en alles goed ziet vanaf de grond.

Wij hebben dus wel het longeren en het hangen en al die dingen overgeslagen, vrij raar en ongewoon hoorde ik achteraf maar het lvoelde wel goed, en Par vond ook dat allemaal helemaal geweldig.
Na een paar weken hebben we haar een maand vakantie gegeven om alles even tot rust te laten komen en toen weer langzaam doorgegaan.

Na de tweede les stapte ik er zelf ook op als de instructrice er niet was, dat durfde ik de eerste week nog niet zo, maar ook dat was geen probleem, de eerste tijd 20 minuten vooral stappen, en steeds meer uitbreiden.

Moeilijk uitleggen, maar misschien heb je er wat van, wij hebben het gewoon grotendeels op gevoel gedaan, hoe reageert ze en hoe voelt het, en zo zijn we steeds een stap verder gekomen.