Hoelang duurt "het zakken van de rijbaan"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordenmaniak

Hoelang duurt "het zakken van de rijbaan"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 17:55

Bij ons op stal is de boven bodem van de bak vernieuwd.
Wij hebben op stal een systeem met een doek en daaronder drainage.
Nu was de bak zo slecht dat er een nieuwe topping op moest.
Dat is dus afgelopen donderdag gebeurd.
Nu is er over het oude doek nieuw zand gegooit en daar zijn later nog chips overheen gegaaan. Het is al een beetje doorelkaar gemengd.
Alleen is de bak niet alleen loeizwaar maar ook behoorlijk ongelijk.
Ook heb ik (en andere stalgenoten) het idee dat er waarschijnlijk te weinig houtchips inzitten.
De bak is gedaan in overleg met v.Doorn maar door de staleigenaar is alles zelf in de bak gegaan. Ik heb overigens v.Doorn al een 'mail' gestuurd met dezelfde vraag.

Wie kan mij vertellen hoe ik kan zien dat er voldoende houtchips in zit.
En wie weet hoe lang het ongeveer duurt voordat de bak een beetje 'gezakt' is?
Ik maak me hier een beetje zorgen over omdat mijn Fjordje net terug is van een blessure en we nog steeds aan het opbouwen is. Ik wil niet dat mijn paard weer terug valt, of een andere blessure oploopt doordat de bak niet optimaal is.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 20:27

Zou het bericht van Van Doorn even afwachten. Omdat hij het advies gegeven heeft, kan hij waarschijnlijk ook wel inschatten wat er mis is. Hij weet vast hoeveel chips erin gegaan is. Je schrijft dat de bak ongelijk is; dat is wel gevaarlijk en hij zal dan gevlakt moeten worden zodat hij egaal wordt. Het zware duurt vaak wel een tijdje, omdat de bodem moet inklinken en mengen. Zou oppassen met je paardje en evt. bijv. op het harde rijden. In ieder geval niet in de bak zolang hij ongelijk is. De hoefslag wordt waarschijnlijk het snelste goed en dan daarop rijden.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:04

Het zal denk ik ook nog wel een hele tijd duren voordat het goed gezakt en ingeslonken is. Zeker als hij nog een stuk afgegraven is en weer opnieuw gevult is.
Bij onze stal hebben ze een paar maanden geleden de bak opnieuw aangelegd. doek en chips eruit (chips gingen rotten en er lag een hele drap van verrot hout op het doek en dit verstopte de hele boel). Nu ligt er een mengsel van zand en kunsstofsnippers. de bak is nu nog zwaar. Hij wordt nu elke dag gesleept en wanneer mogelijk, elke dag besproeid zodat het sneller inslinkt. Na het slepen is hij weer even een paar uur begaanbaar. Maar dit ligt natuurlijk aan hoeveel er in gereden wordt. Bij ons wordt er per dag misschien door 3-4 man in gereden. bij jullie stal staan er meer dus zal hij sneller begaanbaar moeten worden.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 15:49

Ja, er rijden normaal per dag minimaal zo'n 15 man in de bak maar wat ik van anderen begrepen heb zijn er nu een hoop die overdag op het maisveld gaan rijden of naar het bos gaan >;) dus er wordt nu minder in gereden.
Helpt het slepen van de bak ook voor het inslinken?

Ik kijk in ieder geval uit met mijn paard in de bak, desnoods ga ik weer buitenrijden/ wandelen met alle verlichting die ik ooit gekocht heb.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 15:52

Onze bak ligt nu ruim een jaar, en was in het begin ontzettend zwaar.
Nu is hij eigenlijk perfect, ik sleep hem elke of om de dag.
Dus bij mij ong. een jaar.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 15:55

Anneke schreef:
Dus bij mij ong. een jaar.

Wow, nou dat zou voor mij dan betekenen dat ik maar op zoek ga naar een andere stal.
Ik was net begonnen met een lange zijde galop onder het zadel (had ik 1 keer gedaan) en toen was hij begonnen met de bak.
Maar was hij bij jouw ook ongelijk, het lijkt dat de bak vlak is maar de ene stap is goed en bij de andere stap zakt je paard een eind weg?
Hoe lang duurde voor dat een beetje beter werd?