Witte haren door bepaald merk voer??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vicky

Witte haren door bepaald merk voer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 14:58

Mijn paarden hebben de laatste tijd last van witte haren vooral op de plaats waar het zadel ligt en 2 zelfs achter de oren bij het hoofdstel.

Bij de haflingers heb ik wel wat problemen gehad met het vinden van passende zadels, maar zo heel slecht lagen die anderen ook weer niet.
Bij een andere pony zit ook ineens een witte plek, terwijl hetzelfde zadel al 2 jaar heeft Verward
Zelfs bij mijn nieuwe paard ontdek ik nu witte haren, dat zadel heb ik ook al meerdere malen door verschillende mensen laten bekijken en ligt goed.

Ik was onlangs in een ruitersportzaak en daar werd mij vetelt dat die witte haren ook konden komen door het merkvoer, omdat in sommige merken pinnen van kippeveren zitten.

Is dit een fabeltje of zou het waarheid kunnen zijn?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:14

Ik heb er nog nooit van gehoord.. lijkt me ook erg sterk, want dan zouden de witte haren over het hele lijft moeten verschijnen en niet alleen op de plek van het zadel of het hoofdstel.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:01

Lijkt me idd erg onwaarschijnlijk. Je pony zal waarschijnlijk wat dikker oid. geworden zijn waardoor het zadel niet meer lekker ligt.

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:06

Witte haren duiden meestal op een slecht liggend zadel of een kellend hoofdstel. Probeer het hoofdstel eens een gaatje langer te maken en een deken onder het zadel wil de druk weleens beter verdelen. De dichte kant naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:08

Complete nonsens Haha!
Er mogen niet eens dierlijke resten in paardenvoer verwerkt worden.
Komt toch echt door slecht passend tuig.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:10

Ik zou eerder uitkijken naar een ander zadel dan er een deken onder te doen, wat het zadel alleen maar meer doet knellen. Ik denk niet dat een goedpassend zadel drukking veroorzaakt.
Het hoofdstel of halster zal ook wel knellen achter de oren: witte haren duiden op een (oude) drukplek. Heb je misschien een ander halster of hoofdstel en doe je dat strakker dan anders?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:46

Misschien door de wintervacht dat het je nu ineens meer opvalt. Misschien zitten die plekker er wel al langer.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:49

Ilindra schreef:
Complete nonsens Haha!
Er mogen niet eens dierlijke resten in paardenvoer verwerkt worden.
Komt toch echt door slecht passend tuig.

Beendermeel en verenmeel wordt vaak als bindmiddel gebruikt in biks en vitamine korrels. Het zit ook in een heleboel andere diervoeders. Het zorgt er voor dat de bikskorrels wel stevig blijven in de verpakking (je wilt niet een halve zak poeder overhouden na een paar keer scheppen) en goed uitelkaar vallen in de mond (betere vertering).
Het staat misschien niet op de zak, maar in de fabriek waar ze beendermeel maken (de destructiefabriek dus) hebben ze mij dat verteld.

Het is dus een bindmiddel en het ziet eruit als poeder. Maar resten van veren in de zin van dat er stukjes in zitten of dat het als voedingsstof toegevoegd wordt, nee dat niet.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 09:04

wat voer jij dan ?? Bloos!
echt nog nooit van gehoord

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 13:49

de haflingers kan ik nog over uit die waren jong en zijn nu volwassen dus dat daar het zadel niet meer van paste oke. Maar dat is nu veranderd ze hebben beide een ander zadel.
maar de oudere ruin is echt niet veranderd kwa bespiering en dik/dun zijn.
hoofdstellen zijn ook niet veranderd.
daarom vind ik het zo raar omdat het eigenlijk pas zichtbaar is nu ze op stal staan en biks krijgen. De haffies zag je het wel al van de zomer, maar is wel erger geworden.
Mijn jonge paard zou ook nog kunnen die is nu natuurlijk ook gespierder enz geworden, maar het zadel ligt wel goed en knelt niet. Ik moet wel zeggen dat ik bij haar sinds de ontdekking van de witte haren de gelpad er niet meer onder doe.

En wat is er nu wel of niet waar betreffende het zweten onder het zadel?
Ik heb weleens gehoord dat onder het zadel alle plekken bezweet moeten zijn na het rijden, indien dat niet zo is en er dus droge plekken zijn zouden dat druk plekken kunnen worden?

Ik voer trouwens Havens

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:59

Andersom, naast de ruggegraat en richting de schouders moet het droger blijven.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 00:56

PeruaansePas schreef:
Beendermeel en verenmeel wordt vaak als bindmiddel gebruikt in biks en vitamine korrels. Het zit ook in een heleboel andere diervoeders. Het zorgt er voor dat de bikskorrels wel stevig blijven in de verpakking (je wilt niet een halve zak poeder overhouden na een paar keer scheppen) en goed uitelkaar vallen in de mond (betere vertering).
Het staat misschien niet op de zak, maar in de fabriek waar ze beendermeel maken (de destructiefabriek dus) hebben ze mij dat verteld.

Het is dus een bindmiddel en het ziet eruit als poeder. Maar resten van veren in de zin van dat er stukjes in zitten of dat het als voedingsstof toegevoegd wordt, nee dat niet.

En daar wordt niet op gecontroleerd denk jij?

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 13:38

mrie schreef:
Andersom, naast de ruggegraat en richting de schouders moet het droger blijven.

dat blijft het idd

Maxielover

Re: Witte haren door bepaald merk voer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:57

dit kan ook een oorzaak zijn : de meeste paarden zweten veel onder het zadel + dekje en hoofdstel. Ik heb weleens gehoord dat de haren daardoor wit kunnen worden. schuren of schuiven het zadel en hoofdstel niet ? anders weet ik het ook niet, succes ermee dan maar !!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 10:04

Ik heb het met Woes gehad dat onder zijn zadel ineens na een buitenrit alemaal witte haren zaten.. toen ging de wintervacht eraf en waren ze weer voskleurig...
Ik weet wel dat als een paard (neem nu de Haf) in zijn witte staart/manen zwarte haren krijgt dat dat kan duiden op een eiwit overschot..
Maar ik heb nog nooit gehoord van witte haren door iets in het voer...

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:26

euh Woestijn, alle Haflingers op onze manege hebben wel wat grijs in hun manen en staart en dat is eigenlijk bijna niet te vermijden bij een haf, daar worden ze mee geboren... Mss dat het extremer kan worden als ze veel eiwitten krijgen, maar onze paarden van de manege krijgen 2x per dan kuil en 3x per dag biks, normaal toch ? geen weide.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:38

Bij mijn Ambertje ligt het er volgens mij gewoon aan dat ze ouder is geworden. Zij heeft gedurende de afgelopen twee jaar overal wel wat witte haren gekregen of zelfs witte stipjes.. Begint op een appaloosa te lijken maar dan bruin met witte stipjes! En ze is een kruising kwpnx groninger...heel apart. De witte haren of stipjes zitten voornamelijk op plaatsen waar geen zadel of hoofdstel zit. Heel apart!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:39

dat verhaal over dat beendermeel als bindmiddel is pure onzin, het mag niet gebruikt worden in veevoeders dus ook niet voor paardenvoeders.
nee het is puur een druk plek van het zadel en hoofdstel

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:49

Citaat:
de haflingers kan ik nog over uit die waren jong en zijn nu volwassen dus dat daar het zadel niet meer van paste oke. Maar dat is nu veranderd ze hebben beide een ander zadel.
maar de oudere ruin is echt niet veranderd kwa bespiering en dik/dun zijn.
hoofdstellen zijn ook niet veranderd.
daarom vind ik het zo raar
omdat het eigenlijk pas zichtbaar is nu ze op stal staan en biks krijgen

. De haffies zag je het wel al van de zomer, maar is wel erger geworden.

Paarden stonden voorheen in de wei zonder biks , en nu op stal met biks , begrijp ik hieruit ?
Dat is op zich wel een verandering die je paarden een ander model kan geven door de veranderde voeding en beweging...
Zelf zie je je paarden te vaak om die veranderingen te zien , maar het kan wel degelijk de pasvorm van je zadel slechter maken natuurlijk.

vicky schreef:
Mijn jonge paard zou ook nog kunnen die is nu natuurlijk ook gespierder enz geworden, maar het zadel ligt wel goed en knelt niet. Ik moet wel zeggen dat ik bij haar sinds de ontdekking van de witte haren de gelpad er niet meer onder doe.

Hoe weet je zo zeker dat het zadel echt goed ligt ?
Niemand kan je dat met zekerheid zeggen tenzij je een drukmeting ofzo laat doen.
En waarom ligt er een gelpad onder een goed passend zadel ?
Dat maakt het zadel ook weer ietsje krapper , en als het wellicht al aan de krappe kant is...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 17-05-05 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

djerada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:52

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=413391

Zijn dit niet misschien dezelfde soort witte haren?
Bij zorak en druif kan het niet liggen aan het voer, omdat ze al jaren hetzelfde soort voer krijgen.... BIKS! Clown

Kus YerrY

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:53

Onze haf krijgt op het moment ook overal witte haren Verward ,maar ze staat op de wei en behalve wat peentjes krijgt ze geen eten. Wij dachten dat de haartjes ouderdom waren ze is nu 23.We vonden wel vreemd dat het over haar hele lijf zat.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:17

Maxielover schreef:
euh Woestijn, alle Haflingers op onze manege hebben wel wat grijs in hun manen en staart en dat is eigenlijk bijna niet te vermijden bij een haf, daar worden ze mee geboren... Mss dat het extremer kan worden als ze veel eiwitten krijgen, maar onze paarden van de manege krijgen 2x per dan kuil en 3x per dag biks, normaal toch ? geen weide.

Het klopt dat er veel Haflinger's zijn met grijze/zwarte haren en dat ze daar mee geboren worden kan ook kloppen.
Alleen heeft Woes nooit dit gehad totdat hij op een gegeven ogenblik kuil kreeg bij zijn porsie biks.
De fokkers van Woestein kwamen met dit feit en ja als Woes in zijn staart enkele maanden na het krijgen van kuil ineens zwartere haren krijgt (die ook nog eens vaak niet helemaal zwart zijn maar eerst een stuk wit.. dan overlopend naar zwart om dan weer wit te worden.. , wat op zich wel heel erg appart is) dan houd ik het bij hem op die oorzaak.
Ook heeft de dochter van de fokkers er over gehad met docenten van haar en die kwamen op dezelfde conclusie.
Woestein krijgt trouwens geen biks maar die krijgt een granen mengeling en de kuil die hij krijg is in de winter een klein beetje per dag en de rest hooi.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 07:47

hey Woestijn, ik dacht dat je gewone zwarte/grijze haren bedoelde er doorheen (dus helemaal zwart of grijs, neit de helft). Wel gek, maar lijkt me ook wel mooi !!

maar Vick, waar ik net aan zit te denken : het kan best dat als je je sjabrakjes hebt gewassen dat er restjes van het wasmiddel in het sjabrakje blijven hangen en dat die er mss uit komen als t paard gaat zweten... mss dat het kan veroorzaken ?