Zijn er wettelijke eisen aan formaat box?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Zijn er wettelijke eisen aan formaat box?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 14:50

Ik heb van een paar mensen vernomen dat paardenboxen wettelijk gezien minimaal 3 x 3 m moeten zijn, is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen natuurlijk Haha! ?

Ook heb ik geluiden gehoord dat deze wettelijk gestelde minimale oppervlakte binnenkort vergroot gaat worden. Weet iemand hier iets van en over welke oppervlakte hebben we het dan?

3 x 3 m is niet zo groot als je een beetje een flink paard hebt, wij in Nederland zijn daar wel zo'n beetje aan gewend, maar in Engeland bijv. zijn de boxen over het algemeen standaard veel groter, in Duitsland geloof ik ook.

Wat als je stalhouder bij nieuwbouw of zo de afmeting van je box verkleind, kun je dan protesteren? Mocht de stalhouder de box vergroten kan hij dan zonder meer een hoger pensiongeld vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:53

Volgensmij is er in Nl nog niets verplicht.
Maar ik hoor wel al lang zeggen dat dit in de toekomst wel gaat worden.

Ik hoop dat het zo is en ook dat er bepalingen komen over hoelang een paard per dag op stal mag blijven en dat soort dingen.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:58

Ik weet niet of dat vast staat, maar ik weet wel een 'standaard regel'.

Stalmaat moet minimaal 2x de schofthoogte van een pony/paard zijn!
(hoe groter je pony/paard, hoe groter de stal, eigenlijk heel logisch)

mijn paardje is b.v. 1.62 mtr. (x2) zal dus minimaal een stal van 3,24 x 3,24 mtr. hebben!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:59

3x3 is idd zon standaard maat ,maar eigenlijk is de regel 2xde stokmaat van het paard als afmeting ,dus stal dat je paard 1,75 groot is,dan 1,75x2 =3,5meter bij 3,5 meter Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:01

Word er ook nog verschil gemaakt bij die maten in 1 uur per dag buiten de box, paar uur, 12 uur?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:05

In Duitsland zijn ze best streng hoorde ik. Daar mag je al geen paarden alleen houden, dwz er moet altijd minsten 1 vriendje bij.

Met de huidige explosie aan pensionstallen etc, vind ik dat de overheid best eens duidelijke regels mag uitschrijven.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:07

Het is eigenlijk raar dat er geen duidelijke regels zijn voor paarden bedrijven.
Alle bedrijven waar dieren gehuisvest zijn hebben regels om zich aan te houden, behalve de paardenhouderij.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:08

Let wel: bovenstaande berekeningen zijn gebaseerd op de minimale afmetingen.

Citaat:
Wat als je stalhouder bij nieuwbouw of zo de afmeting van je box verkleind, kun je dan protesteren?

Het lijkt mij dat je toch wel op de hoogte wordt gesteld van een verbouwing? Natuurlijk kun je protesteren: je hebt immers afspraken gemaakt op grond van de toenmalige afmetingen.

Citaat:
Mocht de stalhouder de box vergroten kan hij dan zonder meer een hoger pensiongeld vragen?

Niet zonder meer, zie bovenstaand. Ook dat lijkt me in overleg te gaan en dat je er een keus in moet hebben. Anders zou hij tot de jaarlijkse huurverhoging moeten wachten. Maar meer betalen voor meer oppervlakte en dus meer strooisel vind ik op zich niet raar.

Toen er bij mijn laatste pensionstal een buitenbak bij kwam kregen we de keuze of 25 gulden (de goede oude tijd) per maand bijbetalen, of fl 2,50 per keer (voor de mensen die slechts een paar keer per maand de bak gebruiken) of niets bij betalen en niet in de bak. Ik geloof dat iedereen voor optie 1 koos, maar de keus was er. OK dan!
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 30-11-04 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:09

Dit is wat er op www.dierenbescherming.nl staat:

Huisvesting
Een paard moet zowel binnen als buiten in de wei kunnen. Bij voorkeur worden ze in groepshuisvesting gehouden, in boxen of loopstallen, omdat de paarden zich daar vrij in kunnen bewegen en vaak ook contact kunnen hebben met andere paarden.

Weidegang
Als u uw paard in de wei zet, let dan op de volgende zaken:

Staan er in de wei geen giftige planten?
Liggen er geen gevaarlijke voorwerpen waaraan het paard zich kan verwonden?
Is er een stal of een afdak waar het paard kan schuilen voor regen, wind en/of hitte?
Wordt er geen prikkeldraad of ander scherp materiaal gebruikt om de wei af te rasteren? Uw paard kan zich hier immers ernstig aan verwonden.

Paarden en pony's kunnen over het algemeen prima tegen kou, mits ze daar goed op voorbereid zijn. Het is dus onjuist om altijd over dierenmishandeling te spreken als we 's winters in de wei bij weer en wind nog pony's buiten zien staan. Als de bodem droog is, kan het geen kwaad. Bij een laag gelegen bodem die vochtig is, kan het dier beter worden opgestald.

Stal
De stal dient goed geïsoleerd te zijn en een goede ontluchting te hebben. Het mag er niet al te warm zijn (10-15°C). De dieren moeten over ruime boxen beschikken, die geen uitsteeksels bevatten. Ze zouden zich daaraan kunnen verwonden. Ditzelfde geldt uiteraard ook voor de entree. Verder dient er een minimaal raamoppervlak te zijn om daglicht door te laten. De stal moet voorts absoluut tochtvrij zijn. Om de grootte van de stal te bepalen, kunt u de schofthoogte van het dier als richtlijn nemen:

Schofthoogte Vloeroppervlak
kleiner dan 155 cm 9.00 m2
155-164 cm 9.60 m2
165-174 cm 10.90 m2
175 cm of groter 12.25 m2

In de stal moet de vloer worden bedekt, denk aan de volgende materialen: tarwestro, koolzaadstro, houtkrullen of vezelhennep.
Paarden vinden het vaak prettig om met andere paarden/dieren contact te hebben. Probeer dus een stal te vinden waar nog meer paarden zijn gestald.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-11-04 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:10

Mieke schreef:
Wat als je stalhouder bij nieuwbouw of zo de afmeting van je box verkleind, kun je dan protesteren? Mocht de stalhouder de box vergroten kan hij dan zonder meer een hoger pensiongeld vragen?

Dit soort dingen moet je gewoon vastleggen in een contract, een zogenaamde stallingsovereenkomst. Kom je nooit voor verrassingen te staan, geldt voor beide partijen (stalhouder en klant) trouwens. Heb je een stalhouder die het niet zo nauw neemt, kan je paard ineens wel in een achteraf schuurtje staan, op half gevuld strobedje ofzo. En zo kun je nog wel meer bedenken...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:11

Volgend jaar zou er wettelijke eisen komen aan de maat van een box, maar ik dacht dat deze 3,5 bij 3,5 zou worden. Verward

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:12

Volgens mij is er in Nederland geen officiele minimale maat.
Wel kan een te krappe box een bezoek van de Dierenbescherming opleveren als die ingeschakeld zou worden. In delen van Duitsland (in ieder geval Nordrein-Westfalen) mogen de paarden niet meer in een stand. Of dat nu al ingegaan is weet ik niet er was daar wel een overgangsperiode voor. Ik heb wel eens vernomen dat ze dat ook in Nederland wilde doorzetten maar heb er daarna niks meer van vernomen.
Ik zou niet zomaar accoord gaan met een kleinere box en zeker niet voor meer pensiongeld. Hoger pensiongeld bij een grotere box dan ligt het er nog wel aan in hoeverre de verhoging in verhouding si met het pensiongeld (en of je stro zelf nog extra moet betalen want een grotere stal betekend ook meer stro in de stal nodig).

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:19

Als er zo'n wet zou komen, zou je daar dan ook automatisch een bouwvergunning bij krijgen? Schijnheilig
Ik vraag me namelijk af hoe eigenaren het gaan oplossen als iedere standaard 3x3 box ineens een paar cm groter moet worden.
Nog niet eens qua geld, maar ga maar eens naar de gemeente met het idee om je stallen een paar cm breder te maken...
Of een (verplichte) schuulstal plaatsen, waar mag dan nog in NL?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 15:20

Zelf vind ik 2 x de stokmaat ook echt wel minimaal, uitgaande van een paard dat overdag zeker een paar uur buiten mag lopen. Als een paard 24 uur per dag binnen staat lijkt me 2 x de stokmaat nog aan de krappe kant....

Ik hoorde van iemand dat 3 x 3 minimaal verplicht is, BEHALVE als je paard dagelijks 8 uur buiten loopt.... met andere woorden: dan mag de stal nog kleiner dan 3 x 3. Lijkt me toch te bizar???

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:33

MarijeR schreef:
Nog niet eens qua geld, maar ga maar eens naar de gemeente met het idee om je stallen een paar cm breder te maken...

Dat zou dus waarschijnlijk betekenen dat je minder paarden kunt houden dat dat er in eerste instantie op stal konden staan (als je geen vergunning krijgt om je muur te verplaatsen of iets bij te bouwen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:07

Ik vind die maten van de DB maar krapjes eigenlijk

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:12

Staat ook bij RICHTLIJN. Maar je hebt wel gelijk. Ik vind dat het daarbij ook uitmaakt of een paard de oppervlakte van de box maximaal kan benutten. Is de voorkant van de stal open of kan hij zijn hoofd over de deur heen doen dan heeft hij al meer ruimte dan wanneer hij in een traliebox opgesloten zit.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:17

Fjordenmaniak schreef:
Dat zou dus waarschijnlijk betekenen dat je minder paarden kunt houden dat dat er in eerste instantie op stal konden staan (als je geen vergunning krijgt om je muur te verplaatsen of iets bij te bouwen).

Nou, bij sommige gemeenten krijg je al problemen als je binnen iets wil verplaatsen. Zeker als je draagmuren 50 cm moet gaan verplaatsen, verandering aan constructie dus bouwvergunning nodig
Gaat iedereen straks aan de welsh cob, zo'n 1.50m dus perfect voor al die 3x3 stallen Haha!

Maar ach, mijn stallen zijn nog ruim zat om shires in te zetten als het om 2x de stokmaat gaat dus pony's passen er dan vast ook nog wel in...

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:23

MarijeR schreef:
Nou, bij sommige gemeenten krijg je al problemen als je binnen iets wil verplaatsen. Zeker als je draagmuren 50 cm moet gaan verplaatsen, verandering aan constructie dus bouwvergunning nodig

Dat zeg ik, dan kun je minder stallen kwijt dan dat je in eerste instantie hebt. Stel je hebt 5 boxen, een dragende tussenmuur en weer 5 boxen en de eerst 5 moeten 10cm breder en je krijgt geen vergunning om de muur te verplaatsen dan kunnen er dus nog maar 4 boxen staan en dan houdt je nog wat ruimte over.

SuuSkeBaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:32

meiske16 schreef:
3x3 is idd zon standaard maat ,maar eigenlijk is de regel 2xde stokmaat van het paard als afmeting ,dus stal dat je paard 1,75 groot is,dan 1,75x2 =3,5meter bij 3,5 meter Knipoog

en hoe hoog moet dan de hoogte zijn?..
Bloos

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:51

Mieke schreef:
Zelf vind ik 2 x de stokmaat ook echt wel minimaal, uitgaande van een paard dat overdag zeker een paar uur buiten mag lopen. Als een paard 24 uur per dag binnen staat lijkt me 2 x de stokmaat nog aan de krappe kant....

Ik hoorde van iemand dat 3 x 3 minimaal verplicht is, BEHALVE als je paard dagelijks 8 uur buiten loopt.... met andere woorden: dan mag de stal nog kleiner dan 3 x 3. Lijkt me toch te bizar???

Liever een box die iets kleiner is dan 3 bij 3, en mn paard de hele dag buiten, als een stal van 5 bij 4 waar hij 24h binnen moet staan!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:22

Fjordenmaniak schreef:
Dat zeg ik, dan kun je minder stallen kwijt dan dat je in eerste instantie hebt. Stel je hebt 5 boxen, een dragende tussenmuur en weer 5 boxen en de eerst 5 moeten 10cm breder en je krijgt geen vergunning om de muur te verplaatsen dan kunnen er dus nog maar 4 boxen staan en dan houdt je nog wat ruimte over.

Tenzij je dragende muur de achterwand van 2 rijen boxen is. Dan mis je ineens de helft van al je stallen.
Of zo'n mooi rijtje buitenboxen de je tegenwoordig vaak ziet. Kunnen allemaal plat want die standaard boxen halen niet eens 3x3 binnenmaat.

Ze kunnen beter eerst eens eisen gaan stellen aan de ventilatie in stallen.
Daar gaan veel meer stallen mee de mist in en dat is veel schadelijker voor de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:24

Citaat:
Ze kunnen beter eerst eens eisen gaan stellen aan de ventilatie in stallen.
Daar gaan veel meer stallen mee de mist in en dat is veel schadelijker voor de dieren.

of beide

Zeker voor prof. bedrijven
daar zou je verwachten je paard optimaal te hebben staan

Maar kijk om je heen, hoe belabberd het soms is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 17:58

De standaard maat is 3 x 3. Hierop baseren alle stallenbouwers hun maten. Ik wil graag voor Fitz een grotere box en dat valt nog niet mee. Ik kom dan in zeer dure boxen en maatwerk terecht.
Best wel balen hoor, ze maken het je niet makkelijker ook al wil je zelf grotere stallen voor je paard.