Gemeente regels voor pony in de "huur" tuin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UniFlap

Gemeente regels voor pony in de "huur" tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 08:21

Weet er iemand hoe dat zit? Met de mest en regelgeving?

Ik heb een tuin van 5 bij 20 meter en wil er uiteraard Schijnheilig een shettie in zetten Haha!

groetjes Esmeralda

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:28

Ik ken iemand die een shettie in de tuin had (in de buurt van Bilthoven) Ze gooide de mest gewoon in de groene bak...gng prima, tot de buren gingen klagen over stankoverlast...toen moest 'ie weg...
Tip: Zorg dat je buren je vrienden zijn *LOL*

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:36

Zal je even bij je gemeente moeten navragen, dat soort dingen zijn per gemeente verschillend geregeld in de APV.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:50

Hoi esmeralda, Haha!
je kan idd de mest in de bruine bak doen, of bij de volktuintjes brengen, in de winter zal het qua luchtjes nog wel gaan, maar wat in de zomer! Verward !! Zal toch wel even overleggen bij je buurtjes. Wat de gemeente betreft, denk niet dat ze het goed keuren, zou het persoonlijk een beetje illegaal houden, Bloos maar dan zit je nog steeds met je buurtjes. Bloos!
groetjes esmeralda Haha!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 08:52

Hou je er ook rekening mee dat een paard een kuddedier is? ik denk niet dat je een shet een plezier doet met een plekje in jouw achtertuin zonder contact met soortgenoten.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 10:12

Hahaha, nou gelukkig woont m'n ene buurman niet in z'n huis, dus als hij gaat klagen zeg ik tegen de gemeente dat hij z'n huis niet nuttig gebruikt! Ik zou eigenlijk die heg weg moeten halen, dan heb ik een tuin van 15 bij 20 Haha! Met de andere buren zijn we goed bevriend; daar is de schutting grotendeels weg. Vindt m'n buurmeisje vast ook leuk Tong uitsteken

Maar dat paarden kudde dieren zijn weet ik al een jaar of 14 hoor Scheve mond
Hoe zit dat dan met al die paarden die voor de rest alleen bij huis staan? En wat denk je van de manege boxen die geen ruitje naar de buurman hebben/ of niet naar buiten kunnen kijken? En dan nog niet over stands gesproken... Lijkt me ook niet leuk voor een paardje om constant tegen een muur aan te kijken Schijnheilig Altijd maar je nek draaien om een buurman te zien.. waahahahahahaha

Ik zal er maar even bij zeggen dat dit voor een paar maandjes zou zijn. Tot het wat beter weer is en dan zou ik hem/haar gewoon op de wei zetten met meerdere paarden/pony's.

Voor de rest staan de biobakken bij ons achter in de tuin (dus al 20meter van ons vandaan) En achter onze tuin (met 1,5 meter pad) ligt de tuin van de overburen; ook 20 meter diep...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:59

Op wat voor grond zit je? Het is een vrij kleine ruimte, en als die intensief belopen wordt, dan kan de grasmat snel kapot worden en tot blubberzooi worden. Is er verder een mogelijkheid voor een tuinhuisje ofzo, zodat hij een schuilstal heeft? Wat ook dicht kan, zodat als hij ziek is, niet in de kou moet liggen. Hoe is de staat van de tuin nu? Veel planten? De planten die nu nog groen zijn, die zijn giftig, en moet je dus wel verwijderen.

Of het mag, dat hangt van je gemeente af, maar regel dat wel eerst. Woon je trouwens midden in het dorp of aan de rand?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:13

wij hadden ook eerst de shet in de tuin en zo zijn er nog een aantal bij
ons in het dorp

t is een huisdier en mits de buren er geen last van hebben
mag het ,

in de winter zul je weinig over last veroorzaken , maar in de zomer
betekend het dus echt sochtends eerst mesten en tussen door en savonds!!nou hadden wij spul ontdekt wat niet ruikt
dat scheelt al enorm , een maatje is een must ,.. een geit kon bij ons
niet maakte te veel herrie .. later heeft er wel een paard bijgestaan

nou zat ik 24/7 thuis en spendeerde uuuuuuuuuuuuren per dag bij en met de pony , maar idd gras zal waarschijnlijk niet overleven en weet niet wat voor zand/klei er ligt maar een modderpoeltje is niet uitgesloten

weet niet of je ouders ook nog een stukje tuin over willen houden
let op giftige planten etc

voor een paar maandjes moet het kunnen

maar overleg wel even met de buurtjes (onze buurtjes waren als de dood voor paarden ook voor een pony van 70 cm !!)bij ons heeft het voor die periode geen problemen opgeleverd

vergis je niet in de hoeveel heid mest (ik kon het kwijt bij een over buurman die een moes tuin had )aan 1 bakje 1 x per 2 weken geleegd heb je niet genoeg !

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:41

Toen m'n arabier/haflinger veulen kwam, heeft hij eerst 2 mnd bij ons in de tuin gestaan, ze kon er net een sprintje trekken...
Heb niemand om toestemming gevraagt en ook geen klachten gehad.
Ik zou als ik jouw was het stil houden als het toch maar voor een paar maandjes is, en als ze gaan klagen kun je hem altijd nog weer naar de wei doen.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:44

Ik woon helaas gewoon in een rijtjes huis, en midden in een ruim opgezette buurt. Bij mij voor is er een eenrichtingsstraat en achter die andere rij ligt ook nog een weg voor tweerichtingsverkeer. Ik heb nog een voordeel; dat er een privestal op ong. 300 meter staat, dus die kunnen ze ook ruiken:p als de wind verkeerd staat Tong uitsteken

Ik heb nu een tuin met tegels. Ik zou een tuinhuissie neerzetten en een stuk afzetten. Er is ook een stukje met planten enzo, maar daar zou ik hem niet op zetten of bij laten.

M'n mest zou ik bij tuintjes af kunnen leveren, of misschien bij de prive stal. Daar zit ook vast wel een verwijderingsbijdrage aan vast?

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:54

Bij ons verderop in de straat hebben 2 meisjes ook 2 shetlanders en volgens de gemeente vallen ze onder de huisdieren! De shetjes hebben ze in de schuur staan! De mest doen de ook in de groene container. Weet niet of de buurt er zo blij mee is, maar het is allemaal legaal wat ze doen.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:03

MaestroE schreef:
Hoe zit dat dan met al die paarden die voor de rest alleen bij huis staan? En wat denk je van de manege boxen die geen ruitje naar de buurman hebben/ of niet naar buiten kunnen kijken? En dan nog niet over stands gesproken... Lijkt me ook niet leuk voor een paardje om constant tegen een muur aan te kijken

En wat denk je van paarden die samen in de paddock staan, van paarden die de hele dag in de wei staan met vriendjes, van paarden die in stallen staan waar ze kunnen snuffelen met de buren?
Je vergelijkt met paarden die het slechter hebben, waarom niet met paarden die het beter hebben?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:20

Dat andere paarden niet onder optimale omstandigheden worden gehuistvest vind ik geen reden om het dan ook maar zo te doen. Ik denk dat als je een paard of pony wil aanschaffen, je je uiterste best moet doen om het beestje een paardwaardig bestaan te geven, en in zijn eentje stallen in de tuin valt daar niet onder. En als het maar tijdelijk is zou ik dus gewoon wachten tot je een geschikte stalling/weidegang hebt gevonden.
En als je je plan wil doorzetten dan zou ik toch even kijken of het wel echt mag in jou gemeente, want sommige gemeenten hebben een APV waarin het wordt verboden om paarden in de tuin te houden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:44

ik neem aan dat ze ook met de shet naar buiten gaat, dus hij zal heus wel in contact komen met soort genoten . Zal nu wel heel bokt over me krijgen, Scheve mond maar ik vind een paard alleen niet zielig, het krijgt aandacht, verzorging Knipoog . Het zou erger zijn als het paardje nooit zijn stal/tuin uitkomt 24/7 op stal staat te verpieteren. Scheve mond Ik vind een paard op manege met soort genoten wat maar een uurtje per dag eruit komt (als het gelukt heeft)veel zieliger, dan een paardje dat volop aandacht krijgt en zijn benen buiten de deur mag strekken. Mijn pony heeft 18 jaar alleen gestaan, kwam gemiddelt 3/4 keer in de week een soort genoot tegen, nou ze was verre van zielig. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:57

MaestroE schreef:
Hahaha, nou gelukkig woont m'n ene buurman niet in z'n huis, dus als hij gaat klagen zeg ik tegen de gemeente dat hij z'n huis niet nuttig gebruikt!

Dan lachen ze je keihard uit Die buurman wil het niet en dan kan jij je pony opruimen! Hier in het dorp staat een pensionstal, vroeger stond hij midden in de polder, maar het dorp is groter geworden en hij grenst nu aan 3 kanten aan de nieuwbouwwijk. Nu gaat het nog goed, maar zodra er 1 idioot is die vindt dat het stinkt, kan die hele boerderij weg.

mutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:52

volgens mij valt een paard onder een huisdier en mag je hem thuis laten staan, ik ken ook iemand die dat heeft. de buurvrouw was het daar niet mee eens maar de pony blijft gewoon daar staan. de gemeente is er geweest maar kunnen er niks aan doen.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 22:57

Aramat schreef:
En wat denk je van paarden die samen in de paddock staan, van paarden die de hele dag in de wei staan met vriendjes, van paarden die in stallen staan waar ze kunnen snuffelen met de buren?
Je vergelijkt met paarden die het slechter hebben, waarom niet met paarden die het beter hebben?

Niets meer aan toe te voegen!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:07

MaestroE schreef:
Hoe zit dat dan met al die paarden die voor de rest alleen bij huis staan? En wat denk je van de manege boxen die geen ruitje naar de buurman hebben/ of niet naar buiten kunnen kijken? En dan nog niet over stands gesproken... Lijkt me ook niet leuk voor een paardje om constant tegen een muur aan te kijken Schijnheilig Altijd maar je nek draaien om een buurman te zien.. waahahahahahaha

Hmm, je vind het nogal grappig zo te zien?

Maar dit is voor jouw een reden om je pony alleen neer te zetten? Omdat er paarden zijn die het nog slechter hebben? Phoe, ik heb medelijde met je pony.......... Lips are sealed

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:13

't is weer gezellig!

Volgens mij was de vraag, of je van de gemeente een shetje in de tuin mag houden....en niet of het leuk/goed/geschikt/diervriendelijk/dieronvriendelijk etc.etc. is om je shetje in de tuin te houden.....

Als je het zeker wil weten of het mag...gemeente bellen!
En laat de rest maar zeuren *LOL*

mutsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:16

waarom neem je er geen pony bij die van mijn vriendin werd ook eenzaam en heeft toen een andre pony er bij gezet. ik denk dat het niet verstandig is om de pony alleen daar te houden.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 23:42

maar je hebt een tuin van 5 bij 20 zeg je, daar zet je dan nog een huisje in, je hebt nog wat betegeld, maar dan hou je toch niet veel meer over.

Ik zou dan denk ik gewoon wachten en eerst wat beters zoeken. Kan hij niet bij die pensionstal op de wei? En dan kun je hem wel desnoods in je eigen stal thuis zetten.

Hier hebben mensen ook een paard in de tuin gehad, bak van 25 bij 15 ofzo, was gewoon zielig, beestje had ook wel 3 geitjes, maar nooit gras om te eten. de buren hebben er ook wat van gezegt en dat beestje moest dus ook weg van de gemeente. Vond ik ook wel mooi, was beter voor dat paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 01:19

Huisdier of niet, volgens de wet mag je een paard aan huis houden. Dat komt nog uit de tijd dat de dokters een paard hadden voor hun rijtuig!!!
Ik vind wel dat je rekening moet houden met de pony. Het is inderdaad een kuddedier, dus of je hem zo gelukkig maakt. Een ander aspect waar je mee te maken gaat krijgen is dat mensen vanalles over hte hek gaan gooien omdat ze voeren zo leuk vinden, en dan heb je nog jeugd die het leuk vinden om dieren te kwellen... Een steen gegooid naar een pony die niet weg echt weg kan rennen is bijna altijd raak...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 02:04

Aramat schreef:

idd.. ik ben t hier helemaal mee eens..
in de buurt heeft ook iemand een pony.. die pony heeft tqua ruimte gezien super goed eigen knus stalletje een weiland vol gras waar hij in verdwijnd!!
en toch staat ie altijd moederziel alleen...
en hij ziet r niet bepaald vrolijk uit...
hij zit altijd met z'n koppie over t hek te staren...
das t enigste wat ik die pony zie doen: sip voor zich uitstaren...

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:01

Ratjetoe schreef:
Bij ons verderop in de straat hebben 2 meisjes ook 2 shetlanders en volgens de gemeente vallen ze onder de huisdieren!

Dat is dus per gemeente verschillend! In de gemeente waar ik woon vallen shetlanders onder kleinvee en mogen dus NIET zonder vergunning gehouden worden. En de vergunning krijg je hier niet als je en geen landbouwgrond hebt en binnen de bebouwde kom valt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 08:30

In de gemeente waar ik hiervoor werkte was het ook verboden om paarden in de tuin te houden, dit was geregeld in de APV, dus eerst navragen als je niet voor onverwachte verrassingen wil komen te staan.