Gapen .... vreemde mond bewegingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Gapen .... vreemde mond bewegingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 01:05

Het is geen luchtzuigen of iets dergelijks maar als Gamier in een situatie komt die hem stress opleverd gaat hij vreemde bewegingen met zijn mond maken.

Hij gaat "geeuwen" of vreemd doen met zijn kaken..... Het is moeilijk uit te leggen. Je kan het vergelijken met jezelf als je kaak niet helemaal lekker zit.... GEKKE BEKKEN TREKKEN Gaaaap .....beetje vreemd doen met je mond dus.

Ik heb al van alles geprobeerd om dit probleem op te lossen het enigste wat helpt is....... eten! (liefde van de man gaat door zijn maag)

Herkent iemand dit probleem en heeft iemand nog tips?

PS. tand/ kies of kaak problemen zijn het niet!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:36

Waarschijnlijk is dit overspronggedrag.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 07:30

Sammie schreef:
Waarschijnlijk is dit overspronggedrag.

Wat is dat precies? Verward

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 09:18

Ik ken oversprong gedrag wel bij honden!!!!!!!!!!! Wist niet dat paarden dit ook hadden??????

Iemand meer info?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:04

is het niet zo'n beweging die paarden maken als ze zich onderdanig opstellen?

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 13:19

Conflictgedrag ontstaat als er gelijktijdig verschillende gedrags(deel)systemen worden geactiveerd. Omdat een dier maar een ding kan doen, ontstaat een inwendig conflict. Dit kan op verschillende manieren worden opgelost:

overspronggedrag. Het dier gaat iets doen uit een derde gedragssysteem, veelal het verzorgingsgedrag: oversprong poetsen bij eenden, zandhappen bij de stekelbaars, achter het oor krabben bij mensen; geeuwen bij honden;

Dus met andere woorden jullie denken dat Gamier dit doet omdat hij in conflict is met zichzelf? Hij moet blijven staan om gepoets te worden maar wil eigenlijk weg....... Klinkt best logisch maar wat kan ik er aan doen???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:02

gapen doen paarden vaak als ze niet precies weten wat ze met een situatie aanmoeten, ik ken er eentje die elke keer gaapt als haar berijdster met het zadel aankomt.. het paard kent het zadel, maar weet niet precies wat er daarna gaat gebeuren...gaat ze rijden of wat anders?

gewoon lekker die beweging laten maken, het is voor het paard een manier om aan te geven dat hij twijfeld wat de situatie hem zal brengen..

ik kwam wel eens bij een handelaar, elke keer als daar iemand de stal binnenkwam stonden er tien paarden op een rijtje te gapen, die paarden wisten dus niet wat er ging gebeuren.en daarom dat gapen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:16

Gamier schreef:
Ik ken oversprong gedrag wel bij honden!!!!!!!!!!! Wist niet dat paarden dit ook hadden??????
Zeker ieder dier heeft dat! Ook mensen kunnen dat wel eens hebben (even op je hoofd/neus krabben terwijl je eigenlijk geen jeuk heb). Ooit wel een een kat (of hamster) die bedreigt werd door een hond/kat (of andere hamster) en die gaat plotseling wasbewegingen maken. Dat is oversprong gedrag. Want hij is in conflict met zichzelf, val ik aan of ren ik weg.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 16:42

idd, geeuwen is bij paarden een bekende uiting van stress; je paardje doet dus op zich niks bijzonders, maar doet het misschien meer dan het gemiddelde paard.
mijn pony heeft dat één periode in zijn leven veel gedaan : toen hij op een stal stond waar hij zadelmak werd gemaakt, en dan met name ná het rijden.

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 16:12

Mijn paard doet precies hetzelfde, wanneer hij in een stressvolle situatie komt. Ik heb weleens gehoord dat paarden zichzelf op deze manier proberen te ontspannen. Het is een uiting van spanning en elk paard doet dat op z'n eigen manier.