Trailer laden, Pfffffff.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunset

Trailer laden, Pfffffff.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 23:41

Mijn ruin van 3 wil met geen mogelijkheid de trailer in...
nu weet ik wel dat ie nog vrij jong is, en wij nemen daar dan ook alle tijd voor... maar op het moment dat hij VOOR de trailer staat, klapt ie dicht!

Hij is in zijn hele leven maar 1x in de trailer geweest, en dat was toen hij bij mij kwam, een rit van 3 uur en met behulp van sedalin, destijds was ie ook nog hengst!

Laatst lukte het even, hij stond er voor 80% in en toen raasde die er met een vaart weer uit... brrrr... eng... en dit terwijl, ikzelf heel rustig ben met 'm.
Heb 'm niet gelokt met voer o.i.d. gewoon met rust, en mijn stem...
Heeft iemand nog goede tips!?? Verward

Moet binnenkort nl. verhuizen en zie m dan graag rustig de trailer in lopen.

Ben van mening dat je een jong paard niet moet traumatiseren, eens een slechte ervaring op jonge leeftijd, en je hebt de poppen vaak aan 't dansen... dan ben ik nog verder van huis...
Ik hoor mensen over Pat Parelli???

Ik hoor graag jullie TIPS!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:48

Probeer zoveel mogelijk te oefenen, lokken met voer, longeertouw/zweep evt., en dan heb je nog 10001 andere mogelijkheden.
Onyx liep ook nooit gemakkelijk de trailer op, maar het gaat steeds beter.
Bij haar hielp de blinddoek goed, al geprobeert?*Moet je natuurlijk wel zorgen dat je goed, recht de trailer inloopt...* En als hij er uiteindelijk in staat flink belonen, snoepjes geven , eten, voer.
Maar ik zou het touw niet te los vastmaken, kans bestaat dat hij gaat steigeren en met zijn voorbenen over de voorstang kan komen. Dat heeft Onyx ook al eens geprobeert Scheve mond
Mar veel succes verder nog OK dan!

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:51

Ik deed het altijd met 2 longeertouwen gewoon een gang maken, niet aan zn achterste brengen ofzo maar gewoon als je de "gang" van de trailer hebt daarna heb je het opstapje, zorg dat daar aan elke kant een longeertouw is en dan heeft die het gevoel dat hij niets mis kan hebben, probeer het eens bij mij lukte het steeds en ze zijn nog altijd even braaf op de trailer :d
hehe, hopelijk lukt het!!!
xxxx

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:53

Onyx, dat met de blinddoek zou ik niet doen, om te oefenen. Wel als je echt nu weg moet en hij er niet in wil.

Verder, tja geduld hebben. Ga zelf eens op de klep zitten, laat hem snuffelen. Steeds een stapje verder, belonen en weer er af. Alles steeds een stukje verder proberen. Als ie er in staat, laat hem dan eerst een paar keer stil staan zonder stang, dan heel rustig eens de stang erachter en zo alles heel rustig aan opbouwen... Neem de tijd, trek er gerust een paar weken lang elke keer de hele dag voor uit en dan niet elke dag, maar 2 keer per week ofzo. Zorg er ook voor dat je af en toe wat anders gaat doen. Stel je hebt een uur op de klep gezeten en hij zet een stapje jouw richting op, ga dan een stukje met hem wandelen...

Heel erg veel succes in elk geval...

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:55

Belli schreef:
Ik deed het altijd met 2 longeertouwen gewoon een gang maken, niet aan zn achterste brengen ofzo maar gewoon als je de "gang" van de trailer hebt daarna heb je het opstapje, zorg dat daar aan elke kant een longeertouw is en dan heeft die het gevoel dat hij niets mis kan hebben, probeer het eens bij mij lukte het steeds en ze zijn nog altijd even braaf op de trailer :d
hehe, hopelijk lukt het!!!
xxxx

Wat ik heb meegemaakt met longeertouwen, ze lagen te ver naar onder, zodat ze door haar achterbenen "zakte" en toen ging ze dus omhoog en toen viel ze achterover.. Scheve mond
En dat met die blinddoek, ik moest idd snel weg, en ik kreeg haar anders met geen enkele mogelijkheid op de trailer..

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:56

wij doen het doormiddel van een soort lieren. mijn pony wil er ook nooit in dus dan doen we een lang touw met aan het uiteinde een lus om haar buik..dan doen we het touw door de lus aan het einde dus zeg maar dat hij vast zit om haar buik heen
dan haal je hem door het halster en tussen de voorbenen en dan sla je hem aan de voorkant om de balk van de trailer.. en dan rustig langzaam aan druk erop zetten zodat ze naar voren moeten

dat werkt zeg maar hetzelfde als dat je aanspoord dus..

bij ons werkt het in ieder geval misschien een tip

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 23:59

Onyx, ik bedoel ook niet dat het met die blinddoek niet goed is, Ik gebruik het zelf ook als ik eht weg moet en het paard wil de trailer niet op. Ik denk alleen dat het om te oefenen en hem trailermak te krijgen niet echt de juiste manier is. Haha!

Volgens mij is dat ook waar de TS om vraagt, tips om mee te oefenen, geen noodgrepen voor als ie er dan niet op wil als ze weg moet...

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:08

een haf van een kennis wilde ook nooit de trailer in. Toen hebben ze de trailer in de bak gezet en alleen daar eten in gedaan. Als de pony honger kreeg moest hij dus wel de trailer in. (nou vraag ik me eigenlijk ook af hoe ze dat hebben gedaan zonder auto?)

Kan het niet zijn dat hij het eng vind dat het smal is? Dat zou je kunnen bekijken door op dezelfde breedte als de trailer staanders neer te zetten. Daar doe je dan balken tussen en loop je met je praard tussendoor. Als dat hgoed gaat kun je de staanders 'opvullen' door er bijvoorbeeld dekens over heen te doen, dan is hij toch meer opgesloten.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:40

Palermo ging er van de 1 op de andere dag niet meer in

De heenweg naar Dordt ging perf, de terugweg duurde 3 kwartier omdat ze er dus echt niet meer in ging en natuurlijk geen longeerlijn bij ons.

Tegenwoordig nemen we altijd een longeerlijn mee, eerst gewoon proberen, lief, strengere toon en als dat neit werkt gooien we de longeerliijn er omheen, voordeel is wel dat Par niet omhoog gaat.

Binnen 5 minuten staat ze er dan in, en dan is er niets meer aan de hand, paar keer hooi gegeven in de trailer en even laten staan, en het gaat steeds beter, al blijf ik voor de zekerheid de longeerlijn bij me hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:47

Neem de tijd!!
Deurtje voor in open, zodat ze er doorheen kunnen kijken.
Paard recht voor de trailer zetten, hoofd altijd in de richting van de ingang v.d trailer proberen te houden. Iedere stap de goede kant op belonen. De begeleider moet voor het paard staan, als je er naast gaat staan stapt je paard meestal ook opzij. Probeer je paard bij de les te houden door te 'jojo-en', dwz laat 'em maar wat heen en weer (van achter naar voor, van voor naar achter) bewegen. Met een zweepje zacht op de kont tikken. Niet om te slaan maar om aandacht te vragen. Soms helpt stro op de klep.
Niet trekken, dan kan ie achterover slaan.
Als het niet wil, eventueel proberen met drie mensen, twee met een longeerlijn, de derde met paard. Longeerlijn eerst voorzichtig vanaf een kant aansluiten, daarna ook de andere.
Als het paard eenmaal binnen is rustig blijven, voorzichtig vastmaken voor en dan rustig de stang vastmaken.
Pas met voer belonen als paard rustig en vast in de trailer staat.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 02:21

Ik zeg absoluut niet dat je het zo moet doen, jij kent je paard het beste, maar ik heb ook regelmatig ALLES met Fleur geprobeert.. Voer, lokken, stapje voor stapje, alle rust enz.
Wat uiteindelijk bij haar het beste werkt is een flinke pets op haar billen.
Je kan dus blijkbaar ook té lief zijn Knipoog

DS_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:03

Kijk eens op de bovenste site uit mijn onderschrift

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:26

Er was bij ons laatst ook een paard op stal dat de trailer niet in wilde. Alles geprobeerd! Lokken, boos worden, met kleine stapjes, 'lier' die hierboven ook beschreven is (zonde van het touw..stuk)
Wat uiteindelijk hielp, was trailer langs een lange muur en wat mensen en een longeerlijn langs de andere kant. Hij zag dat hij alleen nog rechtdoor kon...en wandelde de trailer in...

2fast4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 09:27

Het beste is als je elke dag kan oefenen en de trailer in de wei kan zetten en daarin voer geven. Mijn ervaring is dat een paard er niet in gaan als hij niet zelf wil, ze zijn toch sterker dan je zelf.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 10:09

Ik ben niet persé een fan van Parelli. Maar op paardnatuurlijk.nl staat een methode beschreven die bij mijn paard wel werkt. Ik oefen steeds ook tussendoor als we een keertje niet weg moeten, maar gewoon vrijblijvend. Ik heb de methode wel een beetje aangepast aan paard en mij. Dus niet alleen belonen met rust maar ook met stem (actief belonen) en een hooinet in de trailer. Zij was niet zozeer bang maar vond de trailer wel een minder prettige plek. Dus ik kreeg haar na een minuut of 5 altijd wel de trailer in met een longeerlijn achter de kont , maar wilde eigenlijk dat het makkelijker en met meer plezier ging. Ik kan me voorstellen dat deze methode ook werkt bij paarden die erg angstig zijn. Het kost wel tijd! Snel willen is in zo'n geval nooit goed (als je de angst weg wilt nemen).

Veel succes in ieder geval. Het is een heel vervelend probleem.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:14

ik denk niet dat met eten een oplossing is. hij moet de trailer ingaan omdat hij het moet van jou, en niet omdat hij wat lekkers krijgt, je kan hem ook belonen door wat te zeggen. Idd 2 longeerlijnen werkt vaak wel, maar weet je zeker dat hij echt bang is en niet gewoon aan het sodemieteren? Zo wel, dan zou ik hem rustig eens een veeg op zn kont geven

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:23

ik heb een paard die uit Oostenrijk is gekomen met een trailer en daarna bsloot om er nooit meer op te gaan.
Ik heb het anderhalf jaar zo gelaten, ben toen 2 weken iedere dag gaan oefenen. Trailer aan de auto, klep en deurtje open, bak voer erin. Niet erin = geen eten.
Na een paar keer liep ie er met plezier in en na 2 weken ook zonder voer.

Laatst stond de trailer toevallig aangekoppeld, heb ik hem weer eens geladen en hij liep er weer gewoon op. Trailermak dus.

Ik heb ook al de stang/klep dicht gehad, deurtje dicht, stukje gereden.

Geduld, geen haast hebben en belonen.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:40

Nog even en hij is ook niet meer wagenziek Smurf!

Noompiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 14:40

Ik heb bij de mijne ook echt alles geprobeert zelfs met een longeerlijn doet hij het niet.
Pas na wat flinke tikken op ze billen en ze kont er met geweld induwen gaat hij erin.
Maar dat is het erge nog niet als we ergens heen moeten dan maakt hij zich zo druk in de trailer hij blijft maar heen en weer lopen.
En als ik bij me bestemming aan kom is hij zeiknat van de zweet en helemaal wit van de schuim.
Hoe kan ik dat verkomen weet iemand dat?
iemand tips?

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:04

Veel oefenen. mss het paard er zelf in laten lopen en niet jij ervoor. Toen ik dat deed ging mijn paardje er ook veel beter in. En een longeerlijn vind ik nog het beste hulpmiddel. rustig achter hem langs halen en zo drijven.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:20

Veel oefenen heeft bij ons geholpen. Ze doet nog wel eens moeilijk maar dat duurt maar even. Meestal loopt ze er nu in 1x op. Een trailer heeft ze trouwens al jaren niet meer ingestaan, maar de vrachtwagen loopt ze nu zo in!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:25

Wat ik Monty Roberts heb zien doen is:
Hij ging aan de hand stappen met het paard rechtuit stoppen en achteruit, en dat in verschillende wengingen. Ook stukjes richting de trailer, en geregeld stoppen en het paard achteruit zetten. Toen dat soepel ging, ging hij met het paard meer richting de trailer en iedere keer terug zetten. Op een geven moment richting de klep en voor de klep weer terug uit. Op een gegeven moment zag je het paard echt naar de trailer 'toe trekken' zo van "he ik wil die trailer in het moet wel bijzonder zijn want ik mag er niet in".
En dan op een gegeven moment op de klep en terug, trailer in en terug. En het paard stond in de trailer.

Ik vond het een hele goede methode, die misshcien ook best wat tijd vergt. Met de longeerlijn(en) kan ook, maar daar kunnen ze ook in gaan hangen natuurlijk.
Overigens ben ik een fel tegenstander van een paard de trailer in slaan, je wilt namelijk niet dat hij trailerrit met pijn asocieert.

Eventueel kun je de trailer (achter de auto) in de bak/paddock zetten (auto erbuiten) met de klep open en evetueel voer in de trailer zodat hij zelf op ontdekkingstocht kan.
Veel succes!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:29

Madjer schreef:
Hoe kan ik dat verkomen weet iemand dat?
iemand tips?

Als hij er alleen met flinke tikken ingaat, dan zal hij de trailer wel niet als 'veilige haven' kenmerken. En hij maakt zich ook erg druk tijdens de rit zo te lezen. Ik weet ook neit wat de rijstyle is waarmee met de trailer gereden word maar ik neem aan normaal, let er eventueel eens op.
Heeft hij wel eens in een 2paards gestaan met een ander paard? Kijk eens hoe dat gaat (het liefst met een trailer mak-paard natuurlijk).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 15:30

2fast4U schreef:
Het beste is als je elke dag kan oefenen en de trailer in de wei kan zetten en daarin voer geven. Mijn ervaring is dat een paard er niet in gaan als hij niet zelf wil, ze zijn toch sterker dan je zelf.

Als een paard niets doet zonder dat hij het wil zou er weinig gebeuren Haha! !

Wat ik me afvroeg he,heb het wel vaker gehoord van de trailer met het voer.Maar als je er niet bij bent lijkt me dat toch vrij eng,weetje waar je paard zich allemaal aan kan bezeren als je dat gewoon in de wei zet Scheve mond ?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:13

Hebben julli er wel eens over nagedacht wat je een paard vraagt als ie de trailer in moet.. je moet dat niet onderschatten..
Een paard is een vluchtdier, die van zichzelf niet in een kleine ruimte gaat staan. Een trailer is dus voor een paard een erg klein zwart 'gat' waar ie niet zomaar uit kan.. en dat is dus erg eng voor een paard. Dus logisch dat ie daar niet in wil.
Hij moet dus genoeg vertrouwen in jou hebben om dat te durven. Dat kun je opbouwen door enge dingen met hem te gaan doen. Onder enge dingen door lopen ofzo.
Als ie dat begrijpt kun je rustig beginnen met de trailer.. 1 stapje erop en belonen.. en hem er weer af laten stappen..
Wanneer je begint met dwang of 'slaan' is dat voor je paard een teken dat het inderdaad eng is, want het doet pijn.