Paard rolt in waterplas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard rolt in waterplas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:45

Mijn paard rolt zich bijna iedere dag in een waterplas. Hij staat dag en nacht in de wei. Kan dit geen kwaad dat hij daar zeiknat staat?
Waarom kan hij dit doen?

Rijden gaat meestal ook niet omdat hij zo nat is...

Ben ik blij als hij van de week op stal komt te staan!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:58

Je kan gewoon rijden hoor als je paard nat is! Als er maar geen modder tussen zit! Waarom je paard rolt...misschien heeft hij jeuk van kleine beestjes of wat dan ook...Paarden rollen meestal voor bescherming...in de zomer voor de zon maar nu met dit weer zou ik niet weten waarom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:23

hij zit onder de modder!!! krijg het er ook niet af!!!!!
mijn hele dekjes worden verkloot en als ik die er niet onderleg mijn zadel..

het zijn echte modderpoelen. ik heb geen schimmel meer, maar een zwarte hengst, hihi! de vee arts heeft er laatst naar gekeken, en vond niks, hij wist ook niet waarom..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:26

hai,

ach ja sommige paarden vinden dit gewoon heerlijk Knipoog
ons paard rolt ook altijd in plassen en modderpoeltjes.... eerst lekker er doorheen gaan maaien met het voorbeen en plons.. daar ligt ze.

als je het zo vervelend vind, kan je je paard dan niet eerder naar stal halen? of een deken (regendeken) om doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:27

Als je paard een schimmel is wil hij automatisch een schutskleur aannemen. Een schimmel is namelijk voor een roofdier in het donker erg makkelijk te zien. Een wit paard, als het vluchtdier wat hij eigenlijk is, zal daarom altijd proberen zo onopvallend mogelijk te worden, dus gaat hij rollen in de prut. Dat hij nu zwart is, is precies wat hij wil bereiken om zich veilig te voelen. Kun je helaas niets aan doen...

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:31

Cow_horse schreef:
hai,

ach ja sommige paarden vinden dit gewoon heerlijk Knipoog
ons paard rolt ook altijd in plassen en modderpoeltjes.... eerst lekker er doorheen gaan maaien met het voorbeen en plons.. daar ligt ze.

als je het zo vervelend vind, kan je je paard dan niet eerder naar stal halen? of een deken (regendeken) om doen?

Deken lijkt me een goed idee als ze naar buiten gaat Haha!
Enne, rollen in een plas is heus niet zo erg hoor Knipoog

MiGzi_MiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:36

Maar, je moet wel oppassen.. ALS je gaat rijden, dat hij dit ook niet onder het rijden doet. , Ik heb 5 jaar geleden mn been gebroken, omdat het paard waar ik op reed, daar ook van hield! Ik kon er niet op tijd van afspringen, en krak zei mn been!! Scheve mond

Wat je er precies tegen kan doen, weet ik ook niet.. Denk de tips die hierboven gegeven zijn wel goed zijn toch?! Lachen

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:40

Cassidy schreef:
Als je paard een schimmel is wil hij automatisch een schutskleur aannemen. Een schimmel is namelijk voor een roofdier in het donker erg makkelijk te zien. Een wit paard, als het vluchtdier wat hij eigenlijk is, zal daarom altijd proberen zo onopvallend mogelijk te worden, dus gaat hij rollen in de prut. Dat hij nu zwart is, is precies wat hij wil bereiken om zich veilig te voelen. Kun je helaas niets aan doen...

Dit is inderdaad de grootste reden bij schimmels Lachen

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:45

Als er echte plassen in het weiland liggen kun je er misschien een stroondraadje omheen maken zodat hij er niet in kan gaan liggen. Tja als het hele weiland modderig is moet je hem misschien maar afspoelen, afdrogen en elke keer een schoon droog dekje onder je zadel doen.... of niet rijden. Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 00:50

Cow_horse schreef:
hai,

Ik ben bang dat dat dus niet werkt. Tenminste niet bij mijn merrie. De deken is dan van binnen net zo nat als van buiten. Ze gaat echt het liefst kopje onder. En ze is zeker geen schimmel maar eerder zwartbruin.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 01:50

Ik heb er ook zoeen die liefst helemaal zwart is. Als hij in de modder kan liggen zal hij het doen, tot hij helemaal onder zit.... Ik heb trouwens een bonte Haha!
Een regendeken werkt idd niet als ze echt in plassen gaan liggen, dan zijn ze onder de deken ook zeiknat.
Een natte spons op de plek van het zadel werkt aardig om het ergste weg te krijgen, daarna een zweetmes erover en de rest van het paard een beetje 'schoonschrapen' met een oude borstel Haha!

Een schimmel (of in mijn geval bonte) zal inderdaad zich zo vies maken om de reden die Cassidy al noemt. Echt kwaad kan het niet, een paard zal niet snel tot op de huid doorweekt raken, zeker niet als hij al een beetje vacht heeft, en het huidvet houdt de huid ook droog. Bovendien is de onderste laag van het haar al heel snel droog, terwijl de bovenste laag nog zeiknat is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 12:21

zomers is mijn schimmeltje ook mooi wit
in de winter is daar weinig van te bekennen

zoals cassidy al zei , puur voor de schutkleur (incl het hoofd)

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:05

Cassidy schreef:

Onze schimmel voldoet helemaal aan dit beeld. Boos! Eest lekker maaien in de modder en vervolgens meerdere keren achter elkaar erin rollen. Heerlijk. Haha! Maar liever modder dan mest...

Lolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:22

Inderdaad hebben schimmels de gewoonte om zich smeriger te maken dan andere kleuren. Niks aan te doen... Mijn fries probeert altijd te rollen in de zee, waarom dat nou weer is begrijp ik niet echt. Maar ja, kwestie van hard blijven aanpakken op het strand, dus niet met los teugeltje beetje stappen over het strand, want dan... is het een nat pak halen, én het blijft gevaarlijk natuurlijk !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:14

DendroFleur schreef:
Ik ben bang dat dat dus niet werkt. Tenminste niet bij mijn merrie. De deken is dan van binnen net zo nat als van buiten. Ze gaat echt het liefst kopje onder. En ze is zeker geen schimmel maar eerder zwartbruin.

ik denk ook niet dat er veel van mijn deken overblijft.

en hem eerder op stal zetten... tja dan kan hij helemaal niet meer naar buiten. ik werk de hele dag.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 14:18

de mijne duikt in ieder waterplas waa rhij de kans voor krijgt. ook zomers gewoon in de zee.

Paard is een echt Zeepaardje dus.

ik heb nog wel ergens leuke foto's hiervan, staan alleen helaas niet mee rop mn pc Boos!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 18:30

hebben jullie geen solarium?
en anders 's morgens buitenzetten zodat je 's avond kunt rijden he Haha!