overgang te groot?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoortje

overgang te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:07

Mijn paardje heeft eigenlijk voordat hij bij mij kwam dag en nacht op stal gestaan met een deken op. toen hij, in de winter, 2 jaar geleden bij mij kwam, ging hij 's nachts wel naar binnen maar overdag de wei op. Die eerste winter ben ik met dekens blijven werken en vorige winter niet. Zijn vacht groeide als het ware met het weer mee. Ik merkte wel toen dat hij nog niet echt die teddyberenvacht kreeg als de andere paarden maar werd mij gezegd dit komt omdat hij voor het eerst buiten staat in de winter zonder deken.
Goed, nu ga ik mijn paard, tijdelijk, bij een vriendin onderbrengen die een groot weiland heeft met een schuilstal. Er staan meerdere paarden. Echter gaat hij nu dus dag en nacht de wei op.
Ik ga wel weer een goede deken aanschaffen en die opleggen. Ik denk persoonlijk dat dit wel kan. 1 ding baart mij zorgen.....enkele weken geleden toen het nat, koud en winderig was stond mijn paard kletsnat te rillen op de wei. Ik heb hem toen snel binnengezet en een deken opgedaan maar dit heeft hij nog nooit gehad.
Denken jullie dat deze overgang wel of niet kan en wat voor winterdeken die waterproof is kan ik het beste aanschaffen. Ik ben echt een leek op dit gebied.

alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:10

Door het zachte voorjaar kan het dus zijn dat je paard nog niet de wintervacht heeft aangemaakt die hij normaal wel zou hebben. Ik zou niet met dekens gaan werken, maar hem zelf zijn wintervacht laten aanmaken. Belangrijk is dat je hem dan niet gaan poetsen voor het rijden, maar alleen de grote modderklodders uit de vacht haalt, en dan ook alleen op de plekken waar het zadel komt. Door veel poetsen en wassen haal je namelijk de vetlaag uit de vacht en die zorgt er dan voor dat je paard bij regen door en door nat wordt en het dan idd koud krijgt. Als je voor een schuilplek zorgt waar hij eventueel droog kan staan bij regen, voor voldoende hooi dat hij zijn eigen verwarming op gang kan houden, en een droge plek op te liggen, kun je best zonder deken toe.

Wat voor ras is je paard eigenlijk?

Snoortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:13

Wat voor ras is je paard eigenlijk?[/quote]

het is een half welsh half quarter

Snoortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:14

Ik ga over 2 weken kijken of het echt iets voor hem is maar wat ik begrepen heb is het echt een schuilstal, dus overdekt en winddicht.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:15

Ik denk dat je het gewoon aan moet kijken. In principe kan elk paard zonder deken naar buiten, mits ie niet geschoren is. In de praktijk hebben sommige paarden het echter wel koud. Ik zou hem buiten zetten, het aankijken en als ie het koud krijgt alsnog een deken opdoen. Al is het maar een regendeken, dat kan al een hoop schelen.