voerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rockefeller

voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 11:38

Hallo..

Mijn zus en ik hebben allebei een paard, op die van mij rijd ik dagelijks ben er mee in goede training en alles gaat steeds beter. Ik rijd echter naar de wedstrijden toe en pak er zo nu en dan is een mee voor de ervaringen maar ook voor de lol.

Mijn zus is al een hele tijd gestopt met het paardrijden en reed toen ook recreatief, haar paard is trouwens wel bereden in de wedstrijden op niveau M, dit was alleen zo'n 5 jaar geleden.

Wij beschouwen de paarden als van ons, niet een van haar en een van mij. dagelijks zijn wij met beiden bezig, ook kopen wij spullen spullen voor beiden paarden en betalen mee aan beide paarden.

ik ga haar paard nu 4 keer in de week verzorgen en daarbij wil ik het rijden weer op gaan bouwen, (ze is nu voor het laatst 3 maanden geleden bereden door een meisje dat het zusje is van een vriendin van mijn zus.
ze heeft les gehad op haar paard, maar tijdens het los rijden werd ze helemaal verkeerd gereden.)

ik longeer nu zo'n 20 minuten om de dag met tuig.
en was van plan volgende week een les mee te pakken van een half uur.

nu was ik laatst met mijn moeder bij de paarden en vertelde haar dat ik vond dat dat paard zo erg was afgevallen en zij zag het ook en zou dus gaan praten met mijn zus. (ik voer het paard overigens niet!)
(mijn zus kwam eergister naar mij toe : Longeer je haar niet t elang want ze is afgevallen)

nu is mijn zus eigenwijs en heel erg koppig en trekt zich ook niets aan van andermans adviezen, maar dat paard wordt gewoon steeds dunner en dunner.
toen ik zag hoeveel voer ze kreeg schrok ik echt heel erg!
dit was namelijk een kwart kilo brok per dag.. zowieso vind ik dit al weinig, het paard is 1.63 meter en staat weer in een opbouwende lichte training...

wat moet ik doen?

Het paard heeft plezier in het rijden dat merk je heel goed, ze doet alles voor je en let op de berijder niet op alles om zich heen, het op stal staan daar in tegen vind ze niets, vaak bouwt ze de stal af!
Laatst bijgewerkt door Rockefeller op 29-11-04 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:39

was dubbel gepost...nu weg Knipoog ik zag het al Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:59

Kun je niet zelf bijvoeren. En in hoeverre hebben je ouders hier iets over te zeggen? Een kwart kilo brok per dag vind ik idd erg weinig. Mijn paardje (word dagelijks gereden of gelongeerd) krijgt 1 kg brok per dag, en 1.5 kg muesli/marstal. Daarnaast nog een ruime arm kuil 2 maal per dag. Daarop valt ze ook nog wel iets af, maar dat is bij haar de bedoeling....

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 12:13

Ik vind dat mijn ouders hier wel iets over te zeggen hebben, ze betalen af en toe wat dingetjes mee, gaan vaak mee naar de paarden.

en het gaat hier om de gezondheid van een dier, mijn ouders hebben ons altijd geleerd hoe met dieren om te gaan en hoe niet, zij hebben de paarden ook nog eens een deel mee betaald.

mijn paard heft ook op een dieet gestaan en kreeg toen ook minder dan dat ze nu krijgt. ze is nu weer op goed gewicht.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:53

Ik mag toch aannemen dat je zusje ook wel ziet dat het paard harder werkt en dus meer krachtvoer nodig heeft?!
Wat is haar bezwaar tegen meer voeren?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:45

laat je zus de richlijnen lezen die achterop een zak voer staan. dan zal ze zien dat ze voert ver onder het geen wat een paard van dat formaat als basisvoer nodig heeft. is ze nog niet overtuigd zou ik samen met haar contact opnemen met een dierenarts en die jullie discussie punt voorleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 15:32

Als je zus niet van reden vatbaar is, voer je toch zelf bij. Telkens als je gereden hebt, een kilootje brok. 3/4 kg per dag is toch te weinig.

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:56

yarka schreef:
Ik mag toch aannemen dat je zusje ook wel ziet dat het paard harder werkt en dus meer krachtvoer nodig heeft?!
Wat is haar bezwaar tegen meer voeren?

Ze vind dat het paard niet hard genoeg werkt (dan heb ik het niet over prestatie, maar over het algemeen rijden.. de ene keer wordt ze 3 keer per week bereden maar dit allemaal op recreatief)

Rockefeller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 12:57

bedankt voor de verdere reacties, ik ga haar zelf een tijd lang ook bijvoeren (kan het gewoon niet aanzien )
Ze blijft bij haar eigen theorie over het voeren, maar ik ga er zeker werk van maken

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 13:14

Goed zo!