Conditie opbouwen, hoe??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Conditie opbouwen, hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:46

Lucky die heeft nu echt een conditie van niks. Na een halfuurtje rijden stap, draf is hij al helemaal op en staat hij te pompen als een gek. En denk nou niet dat ik zo`n fanatieke ruiter ben, helemaal niet. maar toch ik wel tijdens de les ook wel eens lekker doorrijden..
Hoe kan ik het beste beginnen?

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:35

Ik had ergens gelezen hoe je conditie van een paard moet opbouwen:

1. ga op asfalt 5 tot 10 minuutjes stappen, hou dit 2 á 3 weken vol
2. ga op asfalt 5 tot 10 minuutjes stappen en draven afwisselen, hou dit 2á3 weken vol
3. ga nu op asfalt het wat langer proberen (bijvoorbeeld een half uur á 1 uur)

hoe langer je dit vol gaat houden, kan het zijn dat je paard een betere conditie krijgt, omdat het voor het paard moeilijker is om op asfalt te lopen en zich dus meer inzet, als hij dit dus vaak doet, krijgt hij een betere conditie

je mag natuurlijk ook op stenen rijden, als het maar geen aarde, gras, zand of iets zachts is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:01

op asfalt?? Lijkt me nou niet echt voor luck zijn benen??

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:02

op het asfalt. uhm volgens mij kan je het net zo goed op het gras doen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:11

of in de bak, op asfalt lijkt me niet zo'n goede optie, een bak kan zwaarder voor het paard zijn dat asfalt.

maar probeer langzaam je rijtijd op te voeren, van een half uur naar 40 minuten en dan weer langer, maar voer het wel per 2 a 3 weken pas op.
Wees wel consequent en rij dan ook elke dag dat aantal minuten.

Komt je paard overdag verder nog buiten? Mijn paard heeft door het buitenlopen een goede conditie gekregen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:13

volgens mij moet je proberen zo vaak mogelijk te rijden, maar daarom niet zo heel erg lang. Bouw de inspanning dan langzaamaan op.

ik heb gelezen dat het niet echt gaat om telkens op te bouwen in tijd. Maar dus om niet telkens langer, maar telkens harder te werken.

sofie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:15

Lucky is nog jong en lijkt me dus niet verstandig om iedere dag te gaan rijden.. om de dag zou dan wel kunnen denk ik he??

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:18

Hoe oud is ze dan?

Zorg er wel voor dat ze elke dag beweging krijgt, of wissel lichte en zware beweging af. Dus de ene dat werken en de volgende dat een stapritje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:22

Lucky is een echte VENT van nu 3 jaar en 9 maanden