Kat en paard en de ontlasting????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuperYola

Kat en paard en de ontlasting????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 03:06

Scheve mond 2weken terug kwam ik in de stal, waarvan de deur gewoon open staat, en tot mijn verbazing lag er iets gitzwarts bij de staart van Yola.... voorzichtig liep ik er heen omdat ik niet goed kon zien wat het was. Ik pakte de hooivork (kan namelijk vanalles wezen/ratten ofzo) en prikte voorzichtig in dat zwarte ding.... Nou afin me hart stond zowat stil want ineens schoot dat zwarte ding dus tussen me benen door naar buiten....... en Yola stond gelijk op, en deed allerminst vriendelijk.
Het zwarte ding, blijkt dus een gitzwarte kat te wezen!!!???
Dus nu enige tijd huist er in de stal een kat, volgens mij een zwerfkat, op zich geen probleem zou je denken, maar mijn paard/pony is helemaal verliefd op die kat, en als ik die kat weg wil jagen, wordt ze gemeen, oren in de nek, schoppen tegen de staldeur enzo.
Op zich vind ik die kat geen probleem, maar nu zag ik ook dat hij/zij dus ook poept in het hooi
en stroo, nou ben ik niet 24 per dag bij haar, maar volgens mij is dit niet gezond. Wegjagen kan ook niet, ja kan wel maar dan moet de staldeur dicht, en ik wil Yola de keus laten of ze binnen of buiten wilt, dus ga ik hem niet sluiten.

Kat vangen en naar asiel? uhm nee, kat hoort niet in een kooitje vind ik.... En Yola is dol op het dier dus dat doen we maar niet.... Heb nu een kattebak in de stal gezet op hoop......?

maar wat voor schade kan het doen als Yola haar ontlasting in het hooi opneemt???
Ik weet dat dit misschien een rare vraag is, maar ik weet het niet wat ik er mee aan moet.
Ze staat niet alleen in de stal, en de andere trekken zich er niet veel van aan, maar ik ben er toch wat bezorgd over.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:48

Ik zou ook bezorgd zijn.
Ik weet niet of kattenpoep schadelijk is voor je paard. Misschien kan je het even aan je veearts vragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 08:52

zet een bak neer met kattebak vulling.....
wie weet gaatd e kat daarop zitten en ben je van t probleem af..
kattepoep kan geen kwaad voor je paard, ze eten het vast niet op.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:18

Nee ze zullen het inderdaad niet opeten. Maar er blijven altijd stoffen achter in het hooi. Ontlasting komt namelijk niet keihard naar buiten, weet je. Knipoog
Ik zou inderdaad even contact opnemen met je dierenarts. Als het inderdaad een zwerfkat is zou het goed kunnen dat het diertje nooit geen prikken heeft gehad. Wie weet wat het allemaal voor ziektes meedraagt.
Het is voor je paard gezellig een maatje, maar het moet wel gezond blijven. Misschien kun je hem vangen, de kat dan, het zou goed kunnen dat het beestje is gechipt. Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:28

Ik zie het probleem niet?
Welke stal heeft er nou geen stalkatten, de meeste doorgaans toch wel en waar slapen die? Juist, in het hooi en het stro en daar piesen en poepen ze ook meestal in.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:29

ik denk dat je je niet zo druk hoef t e maken hoor!! als de kat al ontlasting op het hooi achetr zou laten stinkt dat zo erg dat je paard het echt niet op eet. als ze in de wei staan loopt daar ook van alles rond wat poept op het land. zorg gew9oon dat je paard ontwormd en geent is en dan valt t allemaal wel mee denk ik. op bijna elke stal vind je wel zwerfkatten.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:40

Dat kan echt geen kwaad hoor.Als mens vind je het smerig maar een paard zit daar echt niet mee.
En kattenziektes en degelijke slaan niet over op een paard.Alleen schurft en luis misschien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 10:45

Wees maar blij met je bezoek Lachen. Gezellig voor je paard en het houdt de muizen ook weg Lachen.

Ik weet niet hoe het zit met kattenpoep en paarden, maar ik heb zo het idee dat het weinig kwaad kan. Idd bij ons op stal lopen ook meerdere katten rond en deze zitten ook regelmatig in de boks.

Als je het niet vertrouwt dan kun je wellicht de kat vangen (als dat lukt Haha!) en meenemen naar de DA. Op die manier kan deze iig even de kat ontwormen en kijken of er een chip zit of dat het echt een zwervertje is.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:06

Wij hebben ook 2 katten (sinds kort hebben we een niewe kitten erbij dus worden het er 3) op de manege.En het kan denk ik geen kwaad.Ojah en bij de vorige manege had een vrouw wel 17 katten in een buitenren.Maar afventoe liepen daar ook katten los in de stallen.Dus ik denk dat het geen kwaad kan.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:27

mijn katten lopen ook op stal
gelukkig gaan die voor de behoefte in het zand zitten
en mijn paarden vinden de katten ook helemaal niet boeiend
alleen mijn shetje heeft een beetje haat neigingen tegen de katten
als hij ze ziet moeten ze rennen anders vreet tie ze op Tong uitsteken

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:33

Volgens mij is er wel een ziekte die paarden kunnen oplopen door de ontlasting van katten (ik zal nog even navragen wat dat was). Maar ik denk dat dat ook met de totale weerstand van je paard te maken heeft.

Kun je geen hooinet ophangen? Dan ben je gelijk van het probleem af

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:12

Zit je nog steeds met de katten die in de hooi opslag een heerlijk slaapplekkie hebben en daar ook vaak hun behoefte doen

Wat denk je trouwens van muizen/ratten en ander ongedierte wat in de hooi opslag rond wandelt?

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 16:57

Hmmm ja dat is zo.......... "geloof dat ik weer eens overbezorgd ben" moet ik toch eens gaan afleren denk ik........Lachen Maar beter zo, dan dat je er niet naar omkijkt zegt mijn DA

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:27

Ik heb het even nagevraagd en het heet Toxoplasmose. Het is een parasiet die overgebracht wordt door de uitwerpselen van katten. Of het echt schadelijk is voor paarden kan ik zo snel niet vinden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:07

Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor! ik heb 6 katten en 3 paarden, met vlas in de box is het een handige kattenbak. Heb nog nooit gehoord dat dit schadelijk zou zijn.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:09

en anders doe je het hooi voorlopig in een hooinet Lachen
beter het zekere dan het onzekere