Bang van papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Farah_

Bang van papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 21:20

Mijn haflingermerrie (8 jaar) is bang van alles wat kraakt, ontzettend handig dus. Paar weken geleden ging ik naar het bos met haar, samen met een vriendin en ik kon niet de kaart lezen als ik erop zat. Ze vindt het gewoon doodeng als er iets kraakt of ritselt wat ze niet kan zien.

Hoe zou je haar kunnen trainen zodat ze het minder eng vindt? Gewoon blijven doen? Wat ze doet als je een krakend papiertje pakt als je erop zit, is keihard rennen. Ze gaat niet echt bokken ofzo, alleen maar hard rennen.

Mijn vraag is nu, moet ik dit trainen of moet ik er maar gewoon mee leren leven dat ze het altijd eng zal vinden.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:14

Waarschijnlijk kan je haar dit gewoon afleren door met papier 'te oefenen'. Je kan bijvoorbeeld eerst naast haar kaart gaan lezen etc. Steeds een stapje verder gaan, totdat ze uiteindelijk papier niet meer eng vind. Dit moet denk ik wel lukken, vooral met een lekkere beloning als ze een keer niet schrikt Knipoog

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 22:47

Zoals Ann al zegt veel oefenen, en duidelijk belonen als ze er niet op reageert! En goed oefenen dan he ,, anders word het trektoch begeleiden ook nix ,, als je de kaart niet kan lezen Knipoog Tong uitsteken

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:39

Dat kan je natuurlijk doen he! of lekker eeb boek gaan lezen naast je paard, of desnoods een papiertje in de stal hangen! helpt misschien ook!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:03

Je kunt je paard ongevoelig maken voor krakende geluiden. Veel mee confronteren, in het begin laten zien wat er kraakt, gaandeweg het krakende geluid op plekken doen waar ze het niet kan zien. Combineer het met een aangename ervaring, geef snoepjes, of maak krakende geluiden als ze bezig is met het voer. Het voer in een emmer doen met proppen papier is ook een manier om haar van de angst af te helpen. En voor de rest niet teveel geruststellen als ze mocht schrikken, (en ook niet uitgebreid belonen) gewoon doen of het de gewoonste zaak van de wereld is.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-04 23:01

Bedankt voor de reacties allemaal, ga het proberen Lachen