Wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verkopen?

ja
3 (25%)
nee
9 (75%)

Totaal aantal stemmen: 12

rainbow_anne

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:28

Ik heb anderhalf jaar geleden een heel leuk paardje gekocht waar ik helemaal verliefd op ben. Ze had wel wat minpuntjes (zomerexzeem, een litteken op haar been van draad, en recreatief bereden). Ondanks dat heb ik haar gewoon gekocht omdat ik echt verliefd was. Jullie medebokkers begrijpen dit wel Knipoog
In het begin pakte ze de dingen steeds beter op tijdens het rijden. Ook in de omgang werd ze een stuk makkelijker, ze was net drie.
Ik heb haar een hele goedwerkende (maar ontzettende dure) kuur gegeven tegen haar zomerexzeem en ook dat was verholpen.
Op den duur vond ze aan het rijden niets meer aan, en het werd een groot stuk protest. Ik kon niets meer fatsoenlijk uit haar krijgen.
Toen om haar op te fleuren ben ik wat vaker buiten gaan rijden en heel veel gesprongen, maar dat hielp nog niets.
Toen heb ik haar maar eens helemaal laten controleren door de vee-arts maar er was helemaal niets aan de hand.
Ze moest te veel moeite doen met rijden en dat zag ze gewoon niet zitten, dus hup protest. Fatsoenlijk nagevelijk lopen, ho maar.
Nou ja, met rijden ga je steeds een stap vooruit en dan weer twee achteruit dus echt opschieten doet het niet. Maar dat neem ik allemaal maar voor lief, omdat het toch een schat van een pony is.
Tot de laatste tijd, zo heeft ze me een x aangevallen, ik kon nog net uitwijken, en de hele tijd loopt ze te vervelen.
En vandaag was het toppunt, ik kwam de wei in gelopen en begon ze wat tegen me aan te duwen, en ik duwde haar een beetje weg. Voor dat ik het in de gaten had, draaide ze zich om en begon ze naar me te schoppen!!!!
Ik schrok me kapot! Dit is niets voor mijn lieve paardje!!!!
Ik had geluk dat ik een emmer in m'n hand had, die heb ik voor mn hoofd gehouden, anders had ik die hoeven tegen mijn hoofd aan gehad, nu dus tegen de emmer.

Maar nu is bij mij inmiddels echt de maat vol, ze doet echt niets meer voor me, luistert totaal niet meer.
Nu zeggen een paar mensen tegen me dat ik haar echt moet verkopen omdat het niet super klikt, maar wat zou ik doen, verkopen of verder klooien?
Ze is toch wel mijn eerste paardenliefde.... Bloos

sorry voor het lange verhaal maar anders was het niet echt duidelijk....
Laatst bijgewerkt door rainbow_anne op 28-11-04 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:32

staat ze alleen. of met andere paarden, misschien dat ze zich wel gewoon verveelt. of ben je haar niet de baas. of heeft ze wel pijn in dr rug ofzo

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:35

Bij deze pony zit iets niet goed...
Heb je voor dat ze vervelend ging doen alleen maar gedressuurt? Dan is het niet gek dat ze helemaal doorgedraaid is. Zet haar lekker in de wei en doe er een maandje of misschien wel 2 maanden niets met haar. Ga het daarna weer rustig opbouwen. Eerst borstelen etc.

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:35

ze staat gezellig met een stel andere paarden waar ze met een ervan veel speelt. Nou de baas ben ik haar zeker, dus dat is het punt niet.
Lichamelijk is er niets, ze is van top tot teen nagekeken door de vee-arts.

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:37

Nee, ik dressuurde niet alleen maar met haar, ik deed vanalles met haar voor de afwisseling. En indd, ik heb haar een tijdje terug een lekkere vakantie gegeven, maar ook dat hielp absoluut niet. Ik ben daarna weer helemaal opnieuw begonnen, maar ook dat had geen zin.....

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:39

Misschien probeerd ze je wel uit en kijkt ze tot hoever ze kan gaan... Kzou er in iedergeval niet mee eens zijn als ze je opeens gaat aanvallen trappen bijten of wat dan ook. (van mij had ze flink op der lazer gehad, maar dat zal ze van jou ook wel gekregen hebben!!)Laat haar eens door een ander rijden een poos. (ergens in pension zetten of zo??) Wie weet zit ze wel in de pubertijd..

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:44

Zou een cursus bij emiel voest ofzo niet helpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:59

sorry dat ik t zeg maar als een paard naar jou trapt dan ben je dus niet helemaal de baas...

toch?
eerst laten kijken of ze niet ergens helemaal vast zit door het rijden, geef haar een vakantie.
en ga grondwerk a la emiel voest doen....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:22

rainbow_anne schreef:
ze staat gezellig met een stel andere paarden waar ze met een ervan veel speelt. Nou de baas ben ik haar zeker, dus dat is het punt niet.
Lichamelijk is er niets, ze is van top tot teen nagekeken door de vee-arts.

ik denk niet dat je haar de baas bent anders doet ze dit niet. De oorzaak is zo van een afstand alleen maar gissen. De vraag is of het verstandig is voor jou om verder aan te proberen met deze pony. Nu had je een emmer en volgende keer misschien niet en schopt ze wel raak en is het echt goed mis. Misschien beter op tijd je pony verkopen aan iemand die er raad mee weet op een goeie manier en zodat jij en je pony er beter van worden.Zelf kan je dan op zoek naar een pony die voor jou geschikt is en waar je veel plezier mee kan hebben wat toch de bedoeling is van het hebben vn een paard lijkt mij Tong uitsteken want dit werkt naar mijn idee voor beide partijen niet. Succes ermee!!

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 20:27

tja, ik kan haar goed de baas, maar het zijn dus af en toe van die vreemde momenten. Ik begrijp het niet....
Het ene moment krijg ik een stel hoeven naar mijn hoofd geslingerd en nog geen minuut later komt ze naar me toe om me te knuffelen. En dat maakt het juist zo moeilijk, dat ze als het ware haar excuses komt aanbieden (is natuurlijk niet, maar zo lijkt het voor mij )

Ik vind het echt een moeilijke beslissing.
M'n verstand zegt verkopen, maar m'n hart absoluut niet.....

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:29

in het begin ging het toch ook steeds beter ik zou haar niet verkopen. Ga j eook met haar naar les ? Misschien is ze je wel gewoon aant uit proberen. veel succes verder

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:30

Het gebeurt wel vaker dat 'de klik' er gewoon niet meer is.. Dan moet je voor jezelf goed gaan nadenken wat je wilt. Ik snap dat je JOUW paardje niet weg wilt doen, maar aan de andere kant als het zo door gaat is het voor allebei gewoon ECHT niet leuk meer, terwijl je paard er nu al zo over denkt..
Je kan overwegen om haar te verkopen aan iemand waar het wel weer mee klikt en die er dingen mee doet die je paardje ook leuk vind..

Als ik jou was zou ik het nog even aankijken, en als het zo doorgaat beslissen wat je wil, want dit is ook niet leuk natuurlijk (voor allebei)

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:33

ellepel schreef:
sorry dat ik t zeg maar als een paard naar jou trapt dan ben je dus niet helemaal de baas...

toch?
eerst laten kijken of ze niet ergens helemaal vast zit door het rijden, geef haar een vakantie.
en ga grondwerk a la emiel voest doen....

Helemaal mee eens. Er is op z'n minst een meningsvershil tussen jullie over wie er de baas is. ZIj denkt dat zij dat is en jij denkt dat jij dat bent. Erg belangrijk dat je hieraan gaat werken voordat er straks echt ongelukken gebeuren

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 20:35

ja uiteraard heb ik goede les. Is ook echt nodig. En die periode van uitproberen hebben we wel gehad, tenminste zo denk ik erover.

Ik vind het echt erg, we voelen elkaar steeds minder aan, terwijl het eerder gewoon perfect was. En daar kan ik gewoon niet tegen, want eerst was het zo ontzettend geweldig...

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 21:17

voor de rest nog iemand?

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 17:27

Ik had het er vandaag met iemand over, en die zei heel nuchter; verkopen. Het kost alleen maar geld en je hebt er maar weinig plezier van. En een band vind ik het niet, als je paard naar je schopt. Heeft hij ergens wel gelijk in....

SanetJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:34

Tsja, het is misschien wel makkelijk gezegd, verkopen. Maar je bent niet voor niets verliefd geworden op dit paardje.
Als ze opeens naar je trapt, dat vind ik wel raar. Misschien is er iets ergs gebeurd in de wei? En heeft ze toch ergens pijn.. ik zou ondanks de kosten toch een 2e DA ernaar laten kijken
Misschien kun je haar ergens op stal zetten? Dat het daar beter gaat?

In ieder geval nog niet verkopen... voordat je echt alle mogelijkheden geprobeerd hebt

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 17:38

Op stal zetten is voor haar geen optie, ze heeft zomerexzeem en als ik haar de hele tijd op stal zet gaat ze zich vervelen en gaat ze zich maar schuren. Ik heb haar nu op de inloop staan.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:11

Als ze mijn paard zou zijn geweest, zou ik haar zeker nog een kans geven. Maar haar dan weg brengen naar een proffesioneel iemand, die haar kan corrigeren en mij daarbij betrekt.. Zodat we er allebei beter van kunnen worden.. Lukt het niet, dan kan je haar altijd nog verkopen, maar heb jij er alles aan gedaan...

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:24

Jeetje, hier baal ik dus echt van. Bang is een groot woord, maar erg onzeker, ja fijn, voor je eigen paard.... Boos!
Ik moet het vertrouwen echt weer opbouwen, je weet niet wanneer ze het weer doet, en dat is het enge....

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:36

Ik zou mijn paardje niet gelijk verkopen. Eerst goed na laten kijken of er niets medisch is. En als er nietws medisch is proberen mbv proffesionele begeleiding te proberen om weer de baas te worden. In ieder geval zal ik nog n kans geven. Succes!
Als het echt niet meer gaat kan je altijd nog verkopen..

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:37

Ik vroeg het al eerder, maar waarom ga jegeen cursus volgen mij Emiel Voest ofzo?? Ik denk zeker dat dat je kan helpen, en als het niet zou helpen heb je iig nog iets geprobeerd!

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:38

Als ik het goed begrijp dan is ze nu 4,5 jaar oud? Heeft ze eerder van dit soort rare dingen gedaan? Het paard van mijn instructrice kreeg ook last van zoiets alleen iets minder agressief. Toen was hij 5 jaar oud. Zij dacht ook aan puberteit. Hij is nu 6 en is een geweldig paard. Wel een echte hengst, KWPN, maar rustig.
Ik geloof toch niet dat ik haar zou verkopen. Eerst nog een kans geven. Wat ze zeggen over lekker even vakantie geven kan ik wel in komen. Begin daarna gewoon heeeeeel rustig aan. Misschien was ze nog wel wat jong in d'r koppie en kon ze het allemaal toch niet heel goed aan wat je haar wilde leren!
Misschien zou je so wie so wel eens met een of andere africhter o.id. om tafel kunnen gaan zitten. Kijk eens hoe het op stallen gaat waar ze paarden met eventuele problemen kunnen helpen.

Vertrouwen opbouwen neemt veel tijd. Ik had ook geen vertrouwen meer in Djirwa toen ik daarmee over de kop gevlogen was. Wilde liever nooit meer op haar rijden en als het dan moest liever nooit meer in galop..
Begin heel rustig aan na een rustperiode en gun jullie beiden de tijd. Verkopen kan altijd nog.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:38

Laat haar eens een paar weekjes door een ander rijden en kijk eens hoe ze daar op reageert.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:43

Ja, ook ik kan oefeningen van Emiel Voest aanraden, heeft bij mij heel veel geholpen. En ik zelf zou ik jouw situatie niet mijn paardje kunnen verkopen