Wij willen volgend jaar een nieuwe paarden stal bouwen. In ieder geval moeten er 4 boxen, spoelplaats, voerhok en zadelkamer aanwezig zijn.
Hebben jullie adviezen, hoe in te richten, wat niet te vergeten, handige tips voor b.v. opbergen spullen.
Zodat wij dit mee kunnen nemen in onze bouwplannen. We gaan het zelf bouwen. Daarom is ieder advies welkom
Sjonniej
Geplaatst: 28-11-04 19:33
Zorg voor een super slot op je zadelkamer, als er dan iets gejat wordt heb je tenminste nog iets om jezelf mee te verdedigen. Verder zou ik de spoelplaats aan de voorkant bij de deur doen, als je paard dan bemodderd de stal in komt, ligt niet heel je stal onder de modder, maar alleen in de spoelplaats. Voerhok en zadelkamer zou ik achteraan doen. Iig. je zadelkamer. Ook een verwarming in je zadelkamer is een idee, het hoeft niet warm te zijn als je kacheltje het alleen maar vochtvrij houdt, dat is een stuk beter voor je tuigen.
SDE
Geplaatst: 28-11-04 19:45
Eerst een milieu- en bouwvergunning aanvragen.
Eénmaal je die hebt, moet je de stal zo plaatsen met de openingen haaks op de overheersende windrichting. Dit om tocht te voorkomen in de stal.
De stal niet gelijk met de grond, maar iets ophogen. Zo kan vocht naar buiten lopen en niet naar binnen.
De gehele stal met een afwatering van 2 % bouwen zodat steeds al het vocht naar buiten kan lopen.
De grootte van de stallen en materialen: daarvoor schrijf je gewoon naar een stallenbouwer(vb: Frisomat). Deze sturen heel hun assortiment op met maten gewichten. Ze sommen er eveneens de voor- en nadelen bij van ieder soort stal en materiaal, ook niet onbelangrijk natuurlijk.
BJuwel
Geplaatst: 28-11-04 19:50
Gootjes in de stal leggen. Dat vind ik van onze stal nog steeds een uitkomst!
Deau
Geplaatst: 28-11-04 19:58
BJuwel schreef:
Gootjes in de stal leggen. Dat vind ik van onze stal nog steeds een uitkomst!
Hoe bedoel je precies?
smout
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-04 20:26
Leuk, al erg veel goede tips. Ik ben ook wel benieuwd naar de gootjes? Heeft Friso mat ook een website?
marquez1
Geplaatst: 28-11-04 20:30
Zorg voor goede verlichting in de stal er is niks vervelender dan 's avonds naar drollen te moeten zoeken
SDE
Geplaatst: 28-11-04 20:47
thea schreef:
Leuk, al erg veel goede tips. Ik ben ook wel benieuwd naar de gootjes? Heeft Friso mat ook een website?
Ja, gewoon www.frisomat.com. Op de site staan wel enkel foto's van grote projecten(maneges, stoeterijen ed). Het beste is gewoon achter info vragen via een brief of e-mail. Je kan je het beste specifiek richten op bedrijven met hoofdactiviteit 'stallenbouw voor paarden' via google. Voor mijn eindwerk had ik naar een 10-tal bedrijven geschreven. Van allen kreeg ik antwoord met een uitgebreid assortiment aan soorten stallen, materialen e.d. Heeft me enorm hard verdergeholpen. Ik kreeg zelfs gekopieerde teksten over stallenbouw uit boeken meegestuurd van deze bedrijven.