Regendeken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Regendeken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 18:30

Misschien een heeele stomme vraag Bloos maar ik stel hem toch maar ...

Mijn tinker staat dag en nacht buiten, met een mooie ruime betegelde schuilstal. Toch slaagt ze er altijd weer in om er uit te zien als een enorm varken . Nou vind ik dat in principe ook nog niet zo erg, ik rij op het moment niet echt regelmatig en hoef ook niet naar rijles ofzo. Maar toch zou het wel fijn dat ALS ik ga rijden, ze er enigszins schoon uitziet. Nu is het echt één groot modderplakaat, en dat is echt niet schoon te krijgen als ik wil gaan rijden.

Maar kan ik nu, als ik weet dat ik ga rijden, haar de avond van te voren een dun, ongevoerd regendekentje opdoen ? Of staat ze dan echt helemaal te zweten ? Ze heeft natuurlijk wel een flinke wintervacht !
Graag jullie advies of dit kan !?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:36

Is geen stomme vraag hoor. Mijn tinker staat vaak onder een Rhino Lite. Dit is een ongevoerde waterdichte deken en ik vind hem ideaal. Je paard is altijd schoon en ze kunnen er gewoon mee rollen dankzij de kruissingels. Dus ik zou zeggen: gewoon doen!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:42

Ik ga helemaal mee met wat Soxje zegt!
Mijn tinker staat fulltime onder een ongevoerde en ademende regendeken.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:46

Ik heb nu ook een ongevoerde regendeken voor m'n fjord gekocht. Echt superfijn! Nu kan ze toch lekker naar buiten als het regent zonder dat ze hartstikke nat word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:01

Ik zou er ook een regendeken op doen. Scheelt een hoop poetswerk!

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:13

Kan prima hoor. Vacht blijft ook mooier!!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:41

Kan dus ook als ze gewoon een dikke wintervacht heeft ? Op de dagen dat ik niet ga rijden, kan ik hem dan ook af laten ? Dus gewoon een deken op als ik wil gaan rijden de volgende dag ?
Blij dat jullie het geen stomme vraag vinden, ik was al bang dat ik uitgelachen zou worden Haha!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:46

Ja hoor, kijk, als je een staldeken de ene keer wel, en de andere keer niet zou gebruiken wordt het een ander verhaal. Want die zijn dik. Maar je kan een regendeken ook omlaten, of dus af en toe gebruiken. Omdat ze niet warm zijn. Ze beschermen tegen de wind, regen en hagel etc. Koop wel een goeie ademende! Sox zit ook al best dik in haar vacht en voelt zich prima met die deken. Alleen op stal (waar ik haar maar af en toe inzet) doe ik hem af want dan heeft zo'n deken totaal geen functie. Je kan hem best een dag voor het rijden omdoen en dan een week weer niet. Mag je zèlf helemaal weten Lachen
Je hebt trouwens een prachtige tinker. En ook nog een mooi veulen!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:49

Ik bedoel dus met een staldeken dat je die omdoet om je (geschoren) paard warm te houden op stal. Dan kun je die niet ineens weglaten want je paard is gewend aan de warmte. Een regendeken beschermt niet alleen tegen regen, ijzel e.d. maar je houdt je paard ook veel schoner. Ik vind het ideaal, haar vacht glanst en is schoon en ze vindt de deken wel lekker als ze 24/7 buitenstaat.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 21:01

Dankjewel Soxje !! Bloos Haha!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:16

Mijn tink staat alleen het 's nachts onder een regendeken (bucas) en ze heeft echt een dikke wintervacht. Straks laat ik de regendeken ook overdag om. Overdag staat ze buiten en het 's nachts staat ze op stal.

Cynthia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:20

Amigo regendeks zijn heel goed.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:31

Djana: Waarom zet je je paard onder een regendeken als ze op stal staat? Dat snap ik dus niet. Op stal hoeft een tinker helemaal geen deken om want daar a) regent het niet, b) staan ze warm en c) rollen ze niet in de modder. Als Sox al eens zweet is het omdat de stal te warm is, daarom gaat ze alleen op stal met ijzige kou of ernstige regen Knipoog

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 13:42

Sox: we hebben open stallen en omdat Djana nogal mager is leg ik haar het 's nachts de deken op dan hoef ze haar energie niet te gebruiken om zichzelf warm te houden. Maar kan ze haar energie gebruiken om op gewicht te komen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 16:15

Ok, snap hem. Ik had de deken gisterenmiddag bij Sox afgedaan omdat ze op stal ging en nu zag ik dat hij aan de onderkant vochtig is. Verdikkeme, hij zal toch niet ergens water doorlaten Boos! Ik laat hem nu eerst drogen en ga dan op Sox testen (met regen) of hij weer nat wordt.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:53

Trouwens een leuk veulen Djana! Wat ga je met hem doen, houden of verkopen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:01

Ik zou niet zo nu en dan een deken erop leggen.

Met deken is warmer ,dus sneller zweten, of minder haren aanmaken.

Daar zijn ze snel aan gewend. Maar als je nu steeds voor het rijden dat ding opgooit, raakt het hele systeem in de war!!!

Dan kun je er volgens mij beter voor kiezen om de deken gedurende het winterseizoen op te laten.

En een beetje viezigheid is toch niet erg? Het ergste vuil hall je er zo af en de rest blijft zitten, nou en.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:15

een regendeken is niet echt warm, maar zorgt er wel voor dat ze ook beschermd zijn voor de wind, zodat hij het wel "warmer" heeft (windchill factor).

Probeer het eens uit of het bevalt.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:33

Antheman schreef:
Ik zou niet zo nu en dan een deken erop leggen.

Met deken is warmer ,dus sneller zweten, of minder haren aanmaken.

Daar zijn ze snel aan gewend. Maar als je nu steeds voor het rijden dat ding opgooit, raakt het hele systeem in de war!!!

Dan kun je er volgens mij beter voor kiezen om de deken gedurende het winterseizoen op te laten.

En een beetje viezigheid is toch niet erg? Het ergste vuil hall je er zo af en de rest blijft zitten, nou en.

met een regendeken zonder voering maakt dit niks uit hoor! en tinker sja...die maken zich niet een beetje vies, amar die zijn gelijk niet meer schoon te krijgen. Ergg irritant als je met zo'n zwart ipv wit paard over straat moet. Of als ze net gaan rollen als jij aankomt. Al die natte plekken gaan dan lekker schuren onder t zadel.......

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:33

Soxje schreef:
Djana: Waarom zet je je paard onder een regendeken als ze op stal staat? Dat snap ik dus niet. c) rollen ze niet in de modder.

maar wel in de mest Haha! (mijne dan)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:00

Als je een ziek paard wilt, moet je hem af en toe een dek op doen. Echt. Je doet óf een dunne regendeken op en laat die dan ook op, of je doet er niets op. Je kan niet de ene keer je paard wél en de andere keer je paard niet onder een dek zetten als ie buiten staat. Er zijn wel paarden die het grootste gedeelte van de dag binnen staan en overdag een paar uur naar buiten gaan, die krijgen dan voor buiten een regendeken op die weer af gaat als ze naar binnen gaan. Dat kan wél. Maar als ie dus eigenlijk altijd buiten staat zou ik het echt afraden hoor!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 20:18

lonnie schreef:
met een regendeken zonder voering maakt dit niks uit hoor! en tinker sja...die maken zich niet een beetje vies, amar die zijn gelijk niet meer schoon te krijgen. Ergg irritant als je met zo'n zwart ipv wit paard over straat moet. Of als ze net gaan rollen als jij aankomt. Al die natte plekken gaan dan lekker schuren onder t zadel.......

Ga niet discussieren over wat mooi is.
Mijn ponies lopen ook buiten en ik rij vrijwel elke dag. Wat kan mij een vieze bil schelen?

Een regendeken drukt de haren plat.
Wanneer het koud is, zetten die haren zich op en vullen zich met lucht. Daar blijven ze warm bij.

Ik ben het helemaal met paars eeens.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:41

Soxje schreef:
Trouwens een leuk veulen Djana! Wat ga je met hem doen, houden of verkopen?

Dankjewel, het is de bedoeling dat we hem houden. Royall was een verassing, maar wel een hele leuke *LOL* Ik zou hem voor geen goud meer willen missen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:52

Zet je af en toe een foto van hem op het tinkerforum? Ik vind het een leukerd en ben benieuwd hoe hij uitgroeit! Dus je kocht je merrie terwijl ze drachtig was. Dat hoor je best veel bij tinkers hè.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 22:55

We hadden nooit gedacht dat ze drachtig was omdat ze pas 2,5jaar is. We dachten in het begin namelijk dat ze een grasbuik had hihi. Tja die grasbuik was Royall Knipoog