Kleurvraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Kleurvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 18:20

Je hoort over vosschimmels, bruinsschimmels, zwartschimmels, moorkopschimmels, blauwschimmels, en weet ik veel wat voor schimmels we nog meer hebben.

Maar wat is dan de definitie van roan?

Ik dacht vroeger altijd dat roan een andere benaming was voor bruinschimmel, maar dat schijnt dus niet zo te zijn Verward

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:23

Met de term roan wordt de kleur aangeduid die ontstaat als het haarkleed uit gekleurde en witte haren door elkaar bestaat, waarbij de uitbreiding van de witte haren in het algemeen beperkt is tot de romp, en zich meestal niet uitstrekt over de points. Roan kan voorkomen op iedere kleur; achter de naam van de kleur komt dan "roan" te staan. Voor roan op bruin, zwart en vos worden ook wel de termen bruin-, zwart- en roodschimmel gebruikt.
Paarden met een roan-kleur zijn zelden geappeld, en hun kleur kan variëren met het seizoen en hun leeftijd. In het voorjaar, wanneer ze hun winterhaar verliezen zijn ze meestal het lichtst, worden wat donkerder gedurende de zomer en 's winters kunnen ze donker genoeg zijn om voor een niet-roan te worden aangezien. In het IJslands noemt men roans daarom "litförótt", wat "altijd van kleur veranderend" betekent. Sommige roans worden donkerder naarmate ze ouder worden. Dit lijkt voor te komen in bepaalde foklijnen, en geldt meer voor merries dan voor hengsten en ruinen. Bij een roan groeit op huid die beschadigd is door verwonding of brandmerken meestal alleen gekleurd haar terug, zodat een vlek ontstaat. Vlekken kunnen ook onafhankelijk van huidbeschadiging optreden (corn spots).

van internet *LOL*

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:24

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 11:43

Een paar roan plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

dat is blauwroan, het is net zoiets als stekelharig! (als je dat kent)

bruinroan: bruin/vos paard met witte haren
blauwroan: grijs/donkergrijs paard met witte haren

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:02

Roans zijn alle schimmels die niet wit worden.

Roosje is een vosroan(op papier bij het NSPS een vosschimmel). Max(het overleden hengstje van Tamara(Max)) was een moorkop schimmel. Ook wel zwartroan genoemt.
Die roan factor kan over alle kleuren heen voor komen(ook over alle kleuren bont, over palomino oid enzo).

Roans zijn meestal af en toe (op hoofd en benen na) bijna helemaal wit en af en toe bijna helemaal donker(maar als je de vacht opzij haalt en kijk naar het haar daar onder zit er wel veel wit in). En alle varianten tussen wit en donker. Roos is(sinds dit voorjaar) al 2x wit geweest en is nu(om zo te zien) weer een 'saaie' vos met een enkel wit haartje in haar vacht.

Ik heb dus alle varianten 'schimmel' staan. Een vosroan, een witte zwart geboren schimmel en een zwarte schimmel die nog wit moet worden.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:05

Ik dacht juist wel dat roan een verzamelnaam was voor bruinschimmel, roodschimmel, moorkopschimmel e.d. Roan is volgens mij niks anders als witte haren gemengd met donkere haren. Maar helemaal zeker weet ik het ook niet.

Vorige week heb ik toevallig een shetlandmerrieveulentje gekocht in de kleur roan. Ze heeft zwarte manen en staart, zwart hoofd, zwarte benen en een bruingrijs lijf. Nu zit ze nog in de veulenvacht, dus wat er precies onder uitkomt is nog afwachten Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 12:18

raon is gewoon engels het het schijnt dat jullie (stamboeken) daar in nederland volkomen op overstappen, de engelse en amerikaanse benamingen. Stekelharig is weer heel anders. Dat is een effen paard met weinig grijze of witte haren, soms opgehoopt tot stipjes hier en daar.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 14:02

Roan en moorkopschimmel is exact hetzelfde, een paard kan roan hebben op elke basiskleur, hoofd en benen blijven donker, en het lijf varieërend lichter/donkerder, met de seizoenen veranderd dat idd steeds, dus in het voorjaar kan je een licht paard hebben en in het najaar een donkere, een roan word echter nooit helemaal wit.

Een schimmel word effen geboren en word met de jaren steeds witter, en uiteindelijk helemaal wit.

Helaas zijn sommige stamboeken niet zo goed met de benamingen, bij shetlanders en belgen bv, word roan standaard ....schimmel genoemd.

Appaloosa roan is ook weer iets anders en heeft eigenlijk niks met "classic-roan" te maken, appaloosa-roan word ook wel marmer(bont) genoemd.