Wat kan ik het beste halen voor.. (lees topic)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

Wat kan ik het beste halen voor.. (lees topic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:20

Ik heb een verzorgpony en die is heel dun geworden, echt te dun want het is een fell pony, en je kunt bijna zijn ribben tellen.
Ik wil hem gaan bijvoeren, maar wat kan ik nou het beste voor hem halen? Brok krijgt hij 3/4 kilo per dag, en veel hooi (kuilgras) Hij is alleen super druk, dus meer brok kan hij niet krijgen
somige zeggen haver, of meuisli.
wat kan ik het beste halen? En word een paard daar drukker van? En wat kost het ongeveer?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:32

Als je iets wil bijvoeren, maar je paard mag er geen extra energie door krijgen, kun je het beste maisgrutten of maismeel door het voer geven. Dat zet alleen maar aan, dus geen extra voedingsstoffen. Ik betaal voor een zak maisgrutten iets van 6, 10 euro en ik doe met 1 zak ongeveer een maand (ik geef dan 1 voerschep per dag = 1 kilo).

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:34

bietenpulp Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:40

Geweekte bietenpulp (ongeweekt levensgevaarlijk, zet uit in de maag), neem aan dat je dat bedoeld, beautylover. Ja, goede dikmaker en mais ook. Komt door het suikergehalte (in beide)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:49

en haver dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:17

niet nog meer krachtvoer gaan geven, daar worden ze knettergek van als ze al druk zijn, en dan vallen ze dus juist af!
als een pony veel energie heeft, maar het niet kwijt kan worden ze dus erg druk en gestressed, en daarvan kunnen ze dus mager worden.
goed ontwormen, en nog maar meer hooi erbij.
biks zou ik niet doen, hij krijgt al genoeg

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:20

Ik zou idd een muslie (schrijf je dat zo?) voor hem halen. Er zijn speciale op de markt voor hete paarden. Heeft mijn verzorgpony ook gehad en het werkte prima.
Ik zou geen haver gaan voeren want daar krijgen ze alleen maar meer energie van en dat wil je nou net weer niet.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:22

amie_x_mij schreef:
Ik heb een verzorgpony en die is heel dun geworden, echt te dun want het is een fell pony, en je kunt bijna zijn ribben tellen.
Ik wil hem gaan bijvoeren, maar wat kan ik nou het beste voor hem halen? Brok krijgt hij 3/4 kilo per dag, en veel hooi (kuilgras) Hij is alleen super druk, dus meer brok kan hij niet krijgen
somige zeggen haver, of meuisli.
wat kan ik het beste halen? En word een paard daar drukker van? En wat kost het ongeveer?

Het is een verzorgpaard en ik zag in je profiel dat je 14 jaar bent. Overleg dus met de eigenaar en ga nooit op eigen houtje je verzorgpaard bijvoeren, hoe goed je dat ook bedoelt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:27

amie_x_mij schreef:
en haver dan?

Daar wordt hij alleen maar druk van.
Brood vult lekker en een plakje meer hooi is ook goed.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:00

paars schreef:
Het is een verzorgpaard en ik zag in je profiel dat je 14 jaar bent. Overleg dus met de eigenaar en ga nooit op eigen houtje je verzorgpaard bijvoeren, hoe goed je dat ook bedoelt!

Dat wilde ik net zeggen!

Ga eerst eens overleggen met de eigenaar en kijk dan samen wat je er aan doet.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:03

Veel hooi, en brood daar worden ze dik van en worden ze niet fel van.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 19:45

ik heb het allang overlegd hoor
Ja, maar ik voer hem al hooi bij, maar hij laat het liggen, gooit het rond in de stal.
Maar ja, ik zal wel eens vragen wanneer hij voor het laatst een wormenkuur heeft gehad, ik denk pas nog wel, maar toch even vragen. En ik zal gewoon denk ik eens gaan kijken bij een paardenzaak, en infomeren naar wat ik het beste kan halen!
bedankt voor jullie berichtjes Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:51

slobber is er goed om dik te maken (maismeel met zemelen in een emmer, beste lading water er bij want dit gaat ook uitzetten) ik maakte savonds voor ik weg ging van stal en de volgende morgen kreeg hij dit naast zijn gewone voer te eten. (ook lekker als lekkernij voor je paard Haha!)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 20:15

Misschien een keer de paardentandarts ernaar laten kijken als ie z'n hooi niet opeet. En een paar oude boterhammen kan geen kwaad, maar kijk uit met het geven van grotere hoeveelheden wat verser brood. Dat gaat klonten en kunnen ze erg ziek van worden!