stiek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

stiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:14

wat is jullie ervaring met een stiek? ik heb m gister geleend van een vriendin met longeren en ze liep er wel lekker mee.. maar hoe is dit met rijden? is het goed om dat af en toe eens te gebruiken om je pony lekker los te krijgen of kan je dan beter een kwartiertje een slof eraan doen? ik rijdt overigens bijna niet met hulpteugel hoor! *LOL* was gewoon ff een vraagie! x

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:17

Stiek?
Bedoel je een halsverlenger? Zo'n elastische?
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:40

ja sorry dat bedoel ik, een elastische hals verlenger... ik noem t altijd een stiek sorry! Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:43

Wat dacht je van gewoon losrijden en voorwaarts neerwaarts rijden? Wat is dat toch tegenwoordig? Waarom moet "iets" het voor jullie doen? Gewoon RIJDEN!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:50

Anders hoor je er niet meer bij Lusitana Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:52

Lusitana schreef:
Wat dacht je van gewoon losrijden en voorwaarts neerwaarts rijden? Wat is dat toch tegenwoordig? Waarom moet "iets" het voor jullie doen? Gewoon RIJDEN!!!

Go you...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:55

ik heb het eigelijk meer over het longeren hoor!!!!! niet over met een hulpteugel rijden maar met longeren, ik heb mijn pony dan ook graag nageeflijk!!! niet om haar in de krul te trekken maar haar lekker door de rug te laten lopen aan de longe, dat ze niet met haar koppie de wolken bekijkt zeg maar!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:17

kun je dan niet beter gewoon "stoten" er aan doen bonny4life?
daar zijn ze voor (hihi of is stoten geen echt woord? Tong uitsteken)
een halsverlenger is bedoelt voor rijden volgens mij, maar ik ben daarvan geen voorstander omdat het elastie's is en het paard dus altijd "vast" zit.
maar dat is mijn mening. (voor longeren en rijden)

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:28

Bonny4life schreef:
ik heb het eigelijk meer over het longeren hoor!!!!! niet over met een hulpteugel rijden maar met longeren, ik heb mijn pony dan ook graag nageeflijk!!! niet om haar in de krul te trekken maar haar lekker door de rug te laten lopen aan de longe, dat ze niet met haar koppie de wolken bekijkt zeg maar!

sorru hoor maar een paard mag toch ook wel eens lekker spelen in nature lopen ze echt niet in de krul hoor!
een paar dheeft het ook nodig om een keer lekker te bokken enzo

je kan tog ook met rijden je pony weer aan het werk zetten wij lopen toch ook niet elke dag in 1 bepaalde houding Verward

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:32

Lusitana schreef:

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:37

steffie4ever schreef:
je kan tog ook met rijden je pony weer aan het werk zetten wij lopen toch ook niet elke dag in 1 bepaalde houding Verward

Dat uurtje dat ik rijd of longeer is het anders toch echt wel de bedoeling dat ze dat doet wat ik wil... Op een ontspannen manier afgebogen lopen dus. de andere 23 uur van de dag mag zij het bepalen. Bij mij is het niet eens zo dat ze elke dag vol moet gaan, maar zomaar met haar hoofd in de lucht, omdat zij het wil, zit er niet in.

Verder ben ik niet zo voor de halsverlenger. Ik heb al vaak gezien dat mensen hem snel te strak doen "want het is toch elastisch" en dan leert je paard dus niet dat de druk minder wordt, als hij met zijn hoofd op de goede plek loopt. Als je hem wel wilt gebruiken, zorg er dan voor dat als je paard aan de teugel is of liever nog ietsje ervoor, dat er geen rek meer op zit. Ik gebruik zelf liever touwtjes (Lammert Haanstra manier) of een Pessoa hulpteugel met longeren.

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:43

ja dat is wel zo maar je pony hoeft tog ook niet elke dag gebogen en naar bendeden te lopen...
laatst had ik 2 weken gereden zonder dat ik hem los gooide of longeerde daarna had ie het wel verdient om te spelen en was ie aan het bokken als een veulentje
ik bedoel maar wij zijn toch ook wel is ''melig'' (blij, vrolijk)

op school ben je (normaal) serieus (niet dat ik dat ben) en ik de weekende vrolijk dan heb je ''vrijheid'' om het zo maar te zeggen Pling

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:47

Ik vind het nadeel van een elastiek dat ze er snel in gaan hangen. Ik gebruik hem alleen heel af en toe met longeren

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:49

@ steffie4ever: zo is mijn paard vrij in haar stal en op de wei of los in de bak, maar als ik rijd, moet ze toch echt werken. Laat jij je pony dan bepalen wat jullie doen als je gaat rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:55

Citaat:
maar hoe is dit met rijden

Citaat:
ik heb het eigelijk meer over het longeren hoor!!!!! niet over met een hulpteugel rijden

Verward

Citaat:

OK dan!

idd gewoon rijden
en is het krulletje er dan niet
dan ben je gewoon nog niet zover in je rij kunsten.
Helemaal niet erg, zo zijn we namelijk allemaal begonnen.
Dus geen schande als het krulletje er niet is.

Dus lekker zonder zooi doorrijden, zonder te gaan trekken voor toch dat krulletje te krijgen.
Dat komt wel, als je er samen met je paard aan toe bent.
En dat kan soms lang duren

En luisteren, idd dat moeten ze, maar sinds wanneer kan dat niet meer zonder hulpmiddelen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-11-04 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 18:56

neey niet als ik ga rijden... dan moet ie inderdaad (zonder dwang) naar my luisteren. als ik ga longeren dan mag die gewoon spelen omdat hij hard genoeg werkt als ik rij... ik train veel (met mate) en dan aan de longe mag die echt spelen (de paarden kunnnen trouwens nu niet meer de wei in...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:14

als ik longeer mag mijn pony ook eerst een tijdje gek doen en bokken maar daarna toch egt aan het werk, ze is ontzettend snel afgeleid dus moet egt wel bijzetten anders ontspant ze egt nooit.. egt niet om haar in de krul te trekken ofzo maar ze had al een paar dagen niks gedaan dus ze mocht egt wel eens weer wat doen en maar een half uurtje dus toen was ze alweer klaar en ik doe de stiek niet strak en als ze nageeft staat er ook geen druk meer op en loopt ze netjes en als ze dan eens even omhoog schiet ja dan voelt ze het stiek wel weer ja, maar in mijn ogen is dat egt niet erg. werken moet ze toch wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:19

steffie4ever schreef:
ja dat is wel zo maar je pony hoeft tog ook niet elke dag gebogen en naar bendeden te lopen...
laatst had ik 2 weken gereden zonder dat ik hem los gooide of longeerde daarna had ie het wel verdient om te spelen en was ie aan het bokken als een veulentje
ik bedoel maar wij zijn toch ook wel is ''melig'' (blij, vrolijk)

op school ben je (normaal) serieus (niet dat ik dat ben) en ik de weekende vrolijk dan heb je ''vrijheid'' om het zo maar te zeggen Pling

Weetje als ik lucky aan het rijden ben lekker voorwaarts gaat hij uitzichzelf gezellig naar beneden lopen.. Dat noemen we ontspannen ik noem het altijd relaxen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:27

ik heb het nu eigelijk niet over rijden maar met longeren.. maar oke met rijden is dat natuurlijk perfect daar heb ik wel een uurtje voor nodig Knipoog

rainbow_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:33

Ik vind het een beetje vreemd hoor. Je rijdt je paard of wel aan de teugel of niet, er is geen middenweg. Consequent zijn noem ik dat, anders snapt je paard er ook niets meer van.

Ik gebruik bij het longeren bijzetteugels, is erg makkelijk in gebruik en ik vind het vriendelijker als een halsverlenger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:33

Bonny4life schreef:
ik heb het nu eigelijk niet over rijden maar met longeren.. maar oke met rijden is dat natuurlijk perfect daar heb ik wel een uurtje voor nodig Knipoog

pb je..