hoe sleep je een bak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

hoe sleep je een bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:08

We hebben net een manegevlakker. Erg handig, maar weten jullie ook manieren om zo efficient mogelijk door de bak te gaan met de vlakker?
We hebben nu nog wat sporen en moeten vaak over hetzelfde stuk om de hele bak los te maken.

Alle tips zijn welkom

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:16

ik begrijp het niet helemaal!
hebben jullie een traktor?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:18

Ja we hebben een traktor, het gaat om de route door de bak. Is er een manier om de bak het mooiste vlak te krijgen?
Ik denk aan achtjes of kleiner wordende voltes... Wij hebben de manier nog niet gevonden.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:31

Voltes waarmee je steeds een beetje "opschuift" door de bak heen en op het laatste een paar rondjes over de hoefslag.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 16:52

labe schreef:
Voltes waarmee je steeds een beetje "opschuift" door de bak heen en op het laatste een paar rondjes over de hoefslag.

Doen wij ook. Met een paard voor de sleep Haha!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 17:09

Zullen we de volgende keer proberen Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:10

Uums schreef:
Doen wij ook. Met een paard voor de sleep Haha!

Stoer! Misschien ook iets voor Twister.
Hoe bevestig je zoiets? Lachen

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 17:28

Wij sleepten eerder de bak met een fjord voor zo'n plat hek die ging netjes door de hoeken heen en zo werd de bak mooi glad wel moest er eerst met de trekker de hoeken los gemaakt worden want anders lukte dat niet maar het resultaat was echt mooi .

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 21:34

het probleem is ook dat je niet te vaak over 1 plek wilt gaan omdat je de bodem dan weer aanrijdt.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:21

labe schreef:

Ja zo doe ik het ook. Wij hebben op stal een oude Ford (tractor) met daar achter een zelf gemaakte sleep/eg. Werkt perfect.

Ik vind dat toch zo machtig mooi he, rijden op mijn trekkertje....! Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 09:44

ik sleep de bak ookmet een paard voor de sleep, Morrie is van huis uit een boomsleper, hij pakt geen spoortje dubbel, ikloop er alleen maar voor de sier naast, hij zou het alleen kunnen.

Ik loop gewoon rondjes die steeds kleiner worden en verander af en toe van richting

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 17:56

xtwisterx schreef:

M`n vader haakt het (er zitten een soort afgeplatte haken aan de zijkanten) ergens aan het tuig aan de zijkant van het paard. Die sleep zit dan met kettingen of touwen vast.

En de bak moet idd wel erg goed losgewoeld worden! Onze schapen hebben er ook een hoefje van om de boel lekker aan te stampen Rolleyes

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:02

Ik rij eerst altijd over de hoefslag, 1x helemaal rond (bijvoorbeeld beginnen bij A) Als ik dan weer bij A ben aangekomen 'wend' Haha! ik af naar C en bji C naar rechts, langs het spoor dat je zoeven gesleept hebt. Bij A aangekomen wend je weer af naar C maar nu aan de linkerkant van het eerder gesleepte spoor. (je moet het spoor dus oversteken) Bij de C weer naar rechts en zo steeds een spoor opschuiven.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:08

Ik begin altijd met cirkels in de lengte te rijden, dus idd binnenkomen bij A, linkerhand, en zo steeds een stukje meer naar links.

Vervolgens rijdt ik voltes, die ik ook weer verschuif van de ene naar de andere kant Knipoog

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:15

xtwisterx schreef:

Voor de duidelijkheid nog even een plaatje van modellen Prelude & pappie:

Afbeelding

Aan de stalen 'ringen' aan de zijkanten van het paard dus (dit is een boerentuig).

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 18:22

Ik doe altijd kleine cirkels maken van ongeveer 8 meter doorsnee. (we hebben een kleine tractor). Dan begin ik in de hoek en maak ik constant rondjes, steeds eentje verder, en dan zo naar de andere kan (in de lengte).
Dan doe ik hetzelfde over de andere hoefslag in de lengte. En dan nog een keer over het midden (a-c lijn).

Dus dan heb ik in de lengte 3 banen met kleine cirkels. Hierdoor wordt de bak altijd kei vlak.

Als je alleen maar rechtdoor gaat, maak je vaak toch wat kuilen in de bak. En als er een maal een kleine kuil in zit, maak je die steeds groter. (ligt er ook wel aan wat voor sleep je hebt, een 'onafhankelijke' of eentje die met de tractor mee gaat)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-04 19:57

bedankt voor alle tips

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 19:58

ik heb ook een boerenwerktuig, maar ik hang de sleep gewoon aan de strengen met een houtje Verward

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:36

Uums schreef:
M`n vader haakt het (er zitten een soort afgeplatte haken aan de zijkanten) ergens aan het tuig aan de zijkant van het paard. Die sleep zit dan met kettingen of touwen vast.

Is dit niet te zwaar voor het paard? Ik weet dat die van ons een behoorlijk gewicht heeft.

Het idee van Smurf met een houtje vind ik trouwens ook wel wat... *LOL*

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:42

net zoals boomslepen:
Afbeelding

maar dan met de sleep i.p.v. de boom aan het houtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-04 21:52

Ik doe het in 8-jes. Wij hebben de ingang van de binnenbaan bij A, maar ik begin altijd vanuit de hoek. Wel een beetje een gedoe, want ik doe het met een Volvo en een losse sleep Haha!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-04 11:00

kan een volvo dat doen Verward lijkt me wel een goed gezicht Haha!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 11:21

Wij slepen de bak met de trekker en een zelf gemaakte sleepbalk.
Het werkt perfect, onze bak is soms wat zwaar en dan moet ie juist wat vlakker en harder worden en dit lukt perfect!
Hier een foto van de sleepbalk:
Afbeelding

Ik rijd idd net als de andere rondjes door de bak, die elkaar overlappen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:16

xtwisterx schreef:
Is dit niet te zwaar voor het paard? Ik weet dat die van ons een behoorlijk gewicht heeft.

Bij ons zit dat houtje (knuppeltje) er ook gewoon tussen. Gaat het altijd goed. Als de bak zeiknat is slepen we niet met paard, maar voor de rest is het prima te doen. Sterker nog: het slepen wordt vaak eerder aangeleerd dan bijv. het lopen voor de wipkar, omdat slepen lichter is Lachen .

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-04 18:21

bij ons sleepen de belgen de bak aan met een groot ijzer ding en gaat ook supper je kan alleen niet in de hoeken komen want dat red het paard niet met zijn draai en dat ding achter zijn kontje Lachen:D(sorry ben de naam kwijt wat achter het paard hangt )