Enter in opfok en info daarover..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije1987

Enter in opfok en info daarover..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 15:28

Hallo Mede-bokkers!
Ik heb sinds kort een 1,5 jarige merrie en ben benieuwd of het niet beter voor haar is om nog even een jaartje in de opfok te staan.

Ik heb thuis nog een 6 jarige KWPN-merrie staan er staan nog een 4 jarige Friese ruin en een ongeveer 20 jarige Friese merrie van mijn oom.
Mijn eigen merrie staat door een peesblessure al 2,5 maand op stal, en elke dag mag ik even met haar stappen(ze mag dus niet hele dagen in de wei staan..). Waarschijnlijk is de blessure ontstaan door een schop van de oude Fries merrie, dus hier wil ik mijn entertje niet bij in het weiland hebben staan.
Ook kan ze niet bij de andere 4 jarige Fries staan ,want die staat maar af en toe buiten en springt constant dr boven op.. Clown
Dus nu staat ze meestal in het weiland naast de Friezen, of in een stukje weiland met mijn andere merrie(dan wel gescheiden, anders gaat de 6 jarige trappen..). Mijn 6 jarige is namelijk nogal jaloers op het entertje en kan het daardoor niet goed met haar vinden.
Mijn enter staat nu dus gedeeltelijk overdag in het weiland en s'avonds op stal.

Nu is mijn vraag.. Zou het niet beter zijn om haar in de opfok te zetten? Dan kan ze lekker samen met LEEFTIJDGENOOTJES spelen, rennen, eten, enz en lekker groeien. Ik denk persoonlijk dat dit wel goed voor haar is, maar ben benieuwd wat zoiets kost, wat er allemaal bij in zit(inentingen, hoefsmid, voer enz?) en waar ik een geschikt opfokbedrijf kan vinden.. Liefst een beetje in de buurt(Friesland, Groningen of Noord-Drenthe..)
Of kan ik ook wel een andere enter erbij inzetten(kopen of van iemand anders...?

Ik hoop dat jullie me meer info hierover kunnen geven.. Alvast bedankt voor de reacties! Lachen

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:36

Als ze niet bij de andere paarden kan staan, zou ik haar zeker de opfok in doen.

Die van mij is 17 maanden en staat hier in Zuid-Limburg in de opfok. Ik betaal in de zomer € 60,- en in de winter € 110,- per maand. In de winter staat hij in een loopstal en wanneer het weer het toelaat gaan ze overdag de wei in.

Prijzen zijn excl. hoefsmid, DA, ontwormen en enten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 15:37

Deze winter lekker aan huis houden, alle opfokstallen hebben de dieren hoofdzakelijk binnen staan en een nieuwe daartussen geeft rommel.
Straks (april/mei) is het wel een goed idee om je enter in te scharen in een opfokweide. Opfok De Burd (Grou/Oldeboorn) is een goed stek voor de zomer, en niet duur. Denk dat mijn 1,5 jarige merrie daar ook naar toe gaat.
Swinters houd ik haar liever thuis. Sociaal naar paarden toe is 1 ding, maar deze van mij heeft aanleg tot schuw zijn, vandaar...