nieuw hoofdstel, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne

nieuw hoofdstel, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-04 21:41

Ik heb dinsdag een nieuw hoofdstel gekocht, een kieffer Salzgeber ( die op het plaatje maar dan met zilver )
Ik heb er nu 1 keer meegereden en hij zit gelukkig prima Lachen
Maar omdat het een best duur hoofdstel was wil ik hem wel graag mooi houden.

Hoe kan ik hem het beste schoonmaken? Was wel van plan het elke keer na gebruik even schoon te maken met zadelzeep ( gebruik hem niet dagelijks ), maar hoe maken jullie je nieuwe hoofdstel schoon? En hoe vaak vet je hem in?

Afbeelding

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:22

met olie houd je m mooi glimmend en soepel(en dan met pantys oppoetsen)

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:24

nou. ik gebruik mn hoofdstel dagelijks, maar eigenlijk alleen voor concour gaat er ff een vettige doek over. Het hele zadelzeep drama doe ik ongeveer om de 6/8 weken

_flo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 09:56

Het door jou beschreven hoofdstel heb ik nu 3 jaar in bezit, ook in zilver onderlegt.

Nu ga ik maar even met de billen bloot... in al die jaren heb ik het slechts... OMG... durf het haast niet te typen... 2x grondig aan een olie-badje onderworpen. Bloos!

Na elke rijtour ga ik er met een doekje overheen.

Mocht je denken: dat hoofdstel valt vast van ellende uit elkaar... ik nodig je uit, kom eens kijken hoe dat hoofdstel "zich houdt".

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 10:01

Een nieuw hoofdstel doe ik meestal eerst een paar keer met olie voordat ik het ga gebruiken.

Daarna vet ik het in met gewone leervet voor elke keer dat ik wedstrijd heb.
Voordat ik het invet maak ik het altijd even schoon met een sponsje met warm water.

Dit gaat prima, mijn hoofdstellen gaan altijd jaaaaren mee! Knipoog

Veel plezier ermee!

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 10:32

Ik heb hetzelfde hoofdstel maar dan met goud onderlegd. Ik vind hem echt super! Hij houdt zich ook goed. Ik ben eigenlijk ook niet zo'n poetswonder, na het rijden veeg ik er een keer met een doek overheen en voor vetten doe ik eens in de twee maanden met dit hoofdstel. Niet erg frequent dus. Hij ziet er nog steeds als nieuw uit. (overigens vertelden ze mij bij aankoop in de ruitersportzaak dat het hoofdstel vooral de eerste tijd vaak geolied moest worden, ivm scheuren).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 10:36

Hier nog een tevreden gebuiker!
Ik gebruik het hoofdstel (met gouden randjes) alleen voor de wedstrijden. Ik ben veel te bang dat het goud eraf gaat (wat je nogwel eens hoort).
Ik maak het schoon met Tack Cleaner van Carr, Day & Martin. Daarna doe ik er Tack Conditioner op van hetzelfde merk. En dan heel even met de panty (waar ik mn leren laarzen mee doe) over de meest zichtbare delen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:38

die van arz krijgt voor de winter een grondige invet beurt... En dan na de winter nog ene keer.. als ik merkd at hijs troef wordt, dan vet ik hem heel dik in op de plek waar het stroevig is..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:41

Niet iedere keer met zadelzeep schoonmaken, dit tast het leer aan.
Alleen een vochtige doek (lauwwarm water) is beter. Dit raadde van Rijs ons aan bij de aanschaf van het nieuwe tuig. 1x per maand lichtjes in-oliën en alleen met zadelzeep als er modder ofzo opzit. Maar dat zal je niet zovaak hebben met een hoofdstelletje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:44

het nadeel van olieen en zeep is dat het blijft plakken op de stiksels, die gaan dan na verloop van tijd loszitten. dus gewoon met een droog doekje schoonmaken en 2x per jaar ofzo voorzichtig in de olie zetten, of met zadelzeep schoonmaken.

starsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 12:52

ik zou hem gewoon 1x per maand schoonmaken met zo'n reinigingsspulletje en eens in de zoveel tijd olien. en elke keer na het rijden de ergste zooi, schuim van paard etc., dr af halen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:46

Ik poets mijn kieffer hoofdstel ongeveer 1 keer in de week met zadelzeep, 1 keer in de maand doe ik hem behandelen met olie. De sperriem doe ik soms vaker omdat mijn paard flink schuimt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 21:49

Ik heb m ook!! Ik heb hem na het kopen flink ingeolied en na een paar weken weer, want hij werd de hele tijd grijzig en na het invetten weer mooi zwart. Nu heeft hij weer een beurt nodig maarja.. pff Haha! Wel goeie kwaliteit trouwens!